اپل در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان خود که در روز دوشنبه 7 ژوئن 2021 (17 خرداد 1400) برگزار شد، از سیستم عامل MacOS Monterey رونمایی کرده است. این سیستم عامل نسخه جدید MacOS است و با نام MacOS 12 نیز شناخته می شود.

اپل از سیستم عامل MacOS Monterey در رویداد WWDC2021 رونمایی کرده است

سیستم عامل MacOS Monterey در واقع نسخه آپدیت شده MacOS Big Sur است که سال گذشته عرضه شده بود. در آپدیت جدید ویژگی های جدیدی به این سیستم عامل اضافه شده که از میان آنها می توان به Universal Control اشاره کرد. این ویژگی به کاربر مک اجازه می دهد تا با استفاده از یک ماوس و کیبورد بتواند به صورت هم زمان از کامپیوتر مک و آیپد خود استفاده کرده و به شکلی آسان و سریع بین آنها سوئیچ شود. همچنین به آین آپدیت جدید قابلیت AirPlay اضافه شده است. عملکرد مرورگر سفاری نیز در MacOS Monterey ارتقا پیدا کرده و اکنون این مرورگر با کیفیت بهتری با سایر دستگاه ها سینک می شود. لازم به ذکر است که در این آپدیت بسیاری از ویژگی های جدید iOS 15 نیز مشاهده می شود که از جمله آنها می توان از پشتیبانی FaceTime از صدای فضایی (Spatial Audio) نام برد.

سیستم عامل MacOS اپل برای اولین بار در سال 2001 به منظور استفاده بر روی دستگاه های این شرکت مانند MacBook Pro، MacBook Air و iMac ارائه شد. در ابتدا این سیستم عامل با نام OS X شناخته می شد و بنیانگذار اپل، استیو جابز، از آن به عنوان پایه و چارچوب سیستم عامل iOS آیفون یاد کرده است. با گذشت سال ها اپل تمرکز خود را بر روی توسعه اپلیکیشن ها و ویژگی هایی گذاشت که باعث تکامل MacOS برای استفاده بر روی سایر دستگاه ها شود. iTunes یکی از همین اپلیکیشن ها بود. پس از آن اپل اپلیکیشن های موبایلی بیشتری مانند سرویس ارتباطی iMessage، اپلیکیشن چت ویدئویی FaceTime و App Store را به MacOS آورد. تمامی این اپلیکیشن ها پیش از این به طور اختصاصی برای iOS عرضه شده بودند.

با وجود محبوبیت بالای اپل و موفقیت های بی شمار گوشی آیفون و آیپد در بازارهای جهانی، کامپیوترهای Mac این شرکت هنوز طرفدار زیادی ندارند و کمتر از 10 درصد توسط کاربران مورد استفاده قرار می گیرند. ارائه چیپست M1 در بهبود این شرایط در حال کمک کردن به اپل است. اپل به طرفداران خود اعلام کرده که کامپیوترهای جدید Mac این شرکت که از چیپست M1 بهره می برند به فروش بالایی دست پیدا کرده اند و تنها در عرض سه ماهه نخست سال 2021 سود 9.1 بیلیون دلاری را برای این شرکت به ارمغان آورده اند. این میزان سود در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته حدود 70 درصد رشد داشته است. فراموش نکنید که در پنج سال قبل از شیوع ویروس کرونا، Mac به عنوان یک کسب و کار فرعی شناخته می شد که سالانه با رشد یک درصدی مواجه می شد! اما اکنون اپل سرمایه گذاری بزرگی روی این موضوع کرده است. به طوری که ارائه آپدیت جدید سیستم عامل MacOS Monterey نیز در همین راستا انجام شده است.

منبع: cnet