مدت زیادی است که فیس آیدی اپل به عنوان استاندارد طلایی برای تشخیص چهره شناخته شده است. چرا که سیستم سه بعدی آن، هزاران نقطه ریز را روی صورت شما ترسیم می کند تا نمایه ای امن ایجاد کند که در نهایت شکستن آن بسیار سخت است. از سوی دیگر، در ویژگی آنلاک چهره گوشی های اندروید نیز ترکیبی از دوربین سلفی و الگوریتم ‌های پیشرفته برای دسترسی به دستگاه استفاده می شود. با این حال، اگرچه ممکن است Face ID اپل از لحاظ امنیت برتری داشته باشد، ولی تنها به یک دلیل ساده می توان رویکرد تشخیص چهره اندروید را بهتر دانست!

تنها به یک دلیل ساده می توان رمزگشایی با چهره اندروید را به Face IDاپل ترجیح داد!

و اما این دلیل ساده چیست؟

اگر تاکنون از ویژگی Face ID در گوشی های آیفون استفاده کرده باشید، حتما می دانید که برای باز کردن قفل صفحه باید منتظر بمانید تا سنسورها چهره شما را تشخیص دهند و سپس انگشت خود را به سمت بالا بکشید تا قفل باز شود. و اگر بخواهیم این ثانیه‌ های ارزشمند و مراحل اضافی را با ویژگی تشخیص چهره اندروید مقایسه کنیم، تفاوت کاملا مشهودی را احساس می کنیم.

بسیاری از کاربران با این قضیه مشکل دارند و برای باز کردن قفل گوشی خود، کشیدن انگشت را یک حرکت اضافه می دانند!

تنها به یک دلیل ساده می توان رمزگشایی با چهره اندروید را به Face IDاپل ترجیح داد!

با این حال اگر از سیستم تشخیص چهره اندروید به دلیل سرعت بالای آن استفاده می کنید، مهم است که به کاستی های آن نیز توجه داشته باشید. همانطور که در بالا اشاره شد، سیستم تشخیص چهره اندروید از دوربین سلفی کمک می گیرد و این به این معنی است که نمی ‌توانید از قفل با چهره برای خریدهای Google Pay یا سایر تراکنش‌ های امن استفاده کنید؛ و تنها قادر به استفاده از اثر انگشت، پین یا رمز عبور خواهید بود. البته، ذکر این نکته لازم است که در اکثر پرچمداران اندرویدی از سیستم خواندن اثر انگشت پیشرفته‌ ای استفاده شده است، به این معنی که شما هیچ کمبودی در گزینه ‌های بیومتریک احساس نمی کنید.

البته این استدلال به این معنی نیست که سیستم تشخیص چهره اندروید از Face ID اپل ایمن تر است و همچنین Face ID کامل نیست. در واقع، در برخی از گوشی های اندرویدی، تشخیص چهره به دلیل عدم جستجوی هزاران نقطه بر روی نقشه سه بعدی، ساده تر است. البته تعداد کمی گوشی اندرویدی وجود دارد که نقشه ‌برداری سه بعدی ایمن ‌تری را ارائه می‌ کنند که از میان آن ها می توان به Honor Magic 4 Pro و دستگاه ‌های منتخب Huawei Mate اشاره کرد. این دستگاه ‌ها بهترین های هر دو جهان را ارائه می ‌دهند، چرا که در باز کردن قفل گوشی ایمنی بالایی دارند، اما همچنان شما را از کشیدن انگشت هنگام باز کردن قفل بی نیاز می کنند!

تنها به یک دلیل ساده می توان رمزگشایی با چهره اندروید را به Face IDاپل ترجیح داد!

با تمام این تفاسیر، ترکیبی از بیومتریک و رمز عبور بهترین راه برای محافظت از اطلاعات حساس است. بنابراین منطقی است که مؤلفه سرعت در باز کردن قفل گوشی در نظر گرفته شود.

به عنوان مثال فرض کنید سیستم قفل گشایی گوشی شما تنها از طریق تشخیص چهره کار می کند. با این حال، هر فرد دیگری می تواند گوشی را در مقابل صورت شما گرفته و آن را باز کند. اما اگر در کنار سیستم تشخیص چهره از یک رمز یا پین نیز استفاده کنید، می توانید برای فایل هایی که در آن تصاویر، اسناد و مدارک مهم را نگه داری می کنید یک لایه امنیتی اضافی ایجاد کنید. اگرچه این یک مرحله اضافی برای برخی از برنامه ها است، اما به طور کلی زندگی را آسان تر و ایمن تر می کند.

شما چه فکر می کنید؟ آیا رویکرد قفل کردن اپل را ترجیح می دهید؟ یا سرعت بالای اندورید در سیستم تشخیص چهره را؟

منبع: androidauthority