حدود چند ماهی از اولین باری که گوگل سیستم عامل اندروید 12L را معرفی کرد، می گذرد. این سیستم عامل به عنوان نسخه مناسب اندروید 12 برای گوشی های تاشو و دستگاه های مجهز به صفحه نمایش بزرگ معرفی شده بود. پس از گذشت چند ماه از این موضوع و ارائه آپدیت ها و تغییر ویژگی های مختلف، گوگل اکنون اطلاعات بیشتری را در رابطه با اندروید 12L منتشر کرده است. سیستم عاملی که هم اکنون برای استفاده بر روی برخی دستگاه ها در دسترس قرار گرفته است.

سیستم عامل اندروید 12L اکنون برای دستگاه های پیکسل در دسترس است

همان طور که در نسخه های بتای پر تعداد اندروید 12L مشاهده کرده بودیم، این سیستم عامل از لحاظ ویژگی های بصری تغییراتی داشته تا رابط کاربری آن برای گوشی های تاشو و تبلت مناسب باشد. همچنین پنل نوتیفیکیشن این سیستم عامل به دو نیمه تقسیم شده است: یک سمت آن محل قرارگیری تنظیمات سریع است و نوتیفیکیشن ها در سمت دیگر آن قرار می گیرند. این نوع طراحی سبب می شود تا مشاهده تمام نوتیفیکیشن ها به شکل یکجا آسان تر شود.

منوی Settings اندروید 12L نیز با یک رابط کاربری جدید ارتقا پیدا کرده است که امکان دسترسی به تنظیمات مختلف را سریع تر و آسان تر کرده است.

سیستم عامل اندروید 12L اکنون برای دستگاه های پیکسل در دسترس است

همچنین گوگل بر روی تسک بار جدید این سیستم عامل نیز مانور تبلیغاتی زیادی داده است. اکنون امکان قرار گرفتن 6 اپلیکیشن به صورت هم زمان بر روی این تسک بار فراهم شده است. درست است که این تسک بار از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به نوار ابزار Chrome-OS دارد، اما باعث ارتقای ویژگی های multitasking شده است. اکنون کاربران می توانند به سادگی اپلیکیشن های دلخواهشان را از تسک بار به فضای خالی صفحه نمایش drag کنند و نحوه قرارگیری پنجره ها را مطابق با نیاز خود تنظیم نمایند.

سیستم عامل اندروید 12L اکنون برای دستگاه های پیکسل در دسترس است

آپدیت های جزئی دیگری نیز در اندروید 12L دیده می شود که برای کاربران گوشی های هوشمند کوچکتر کاربردی تر خواهد بود. از میان این آپدیت ها می توان به قابلیت تغییر ساعت تک خطی در لاک اسکرین، بهبود امکان انتخاب کردن عکس پس زمینه و... اشاره کرد.

در حال حاضر اندروید 12L برای برخی از دستگاه های پیکسل در دسترس قرار گرفته است. گوگل اعلام کرده است که این سیستم عامل حوالی اواخر سال 2022 برای تبلت ها و گوشی های تاشوی سایر برندها، مانند سامسونگ، لنوو و مایکروسافت نیز عرضه خواهد شد. این می تواند خبری خوب برای کاربران Surface Duo 2 مایکروسافت باشد! حال باید منتظر ماند و دید که فیدبک کاربران نسبت به سیستم عامل اندروید 12L به چه صورت خواهد بود. این احتمال می رود که گوگل مطابق با فیدبک هایی که از کاربران گوشی های پیکسل دریافت می کند، نسخه نهایی این سیستم عامل را برای دستگاه های سایر برندها بهینه سازی کند و در آن تغییراتی ایجاد نماید. به خصوص این سیستم عامل برای گوشی های تاشو می تواند کارایی بالایی داشته باشد و تجربه بهتری را برای کاربران این گوشی ها در هنگام کار با سیستم عامل اندروید به ارمغان آورد.

منبع: androidcentral