در سال‌ های اخیر، مانیتورها با سرعت زیادی در حال پیشرفت بوده‌ اند. نه تنها رزولوشن بالاتر و نرخ تازه ‌سازی سریع‌ تری دارند، بلکه اکنون در انواع اندازه‌ ها و نسبت ‌های تصویر نیز ارائه می شوند. یکی از این عوامل که در سال های اخیر بسیار محبوب شده است، اولتراواید یا همان فوق عریض است. مانیتورهای فوق عریض به دلیل صفحه نمایش بزرگی که دارند، در مقایسه با چیدن دو مانیتور در کنار هم، راه حل بهتری به نظر می رسند.

مانیتورهای فوق عریض نیز اکنون یک هدف دوگانه دارند. نه تنها صفحه نمایش افقی آن ها افزایش یافته و به بهره وری کمک زیادی می کند، بلکه میدان دید وسیع تری را در بازی های پشتیبانی شده ارائه می دهد.

نکاتی که باید قبل از خرید یک مانیتور اولتراواید در نظر داشته باشید.

خرید بهترین مانیتور اولتراواید

هنگام خرید مانیتور اولتراواید باید به نکات زیادی توجه کرد. همانند مانیتورهای معمولی، اندازه، وضوح و نرخ تازه ‌سازی مانیتورهای فوق عریض هم پارامترهای کلیدی هستند. با این حال، در مانیتورهای فوق عریض، این پارامترها تنوع، ترکیب و تطبیق پذیری زیادی دارند که تصمیم گیری را تا حدودی پیچیده می کند.

اندازه های صفحه نمایش

توصیه می کنیم با اندازه شروع کنید. اگر تصمیم بگیرید که مانیتور فوق عریضبا  چه اندازه ای می خواهید، بقیه مراحل ساده تر می شود. اندازه مانیتورهای رایج برای مانیتورهای فوق عریض بین 25 تا 49 اینچ است. توجه داشته باشید که در اینجا باید نسبت تصویر را در نظر داشته باشید، زیرا مانیتورهای فوق عریض در مقایسه با مانیتورهای عریض با اندازه مشابه (16:9) فضای افقی بیشتری را اشغال می ‌کنند.

نکاتی که باید قبل از خرید یک مانیتور اولتراواید در نظر داشته باشید.

نسبت ابعاد و وضوح تصویر

هر مانیتور اولتراواید، رزولوشن و نسبت تصویر متفاوتی دارد، اما رایج ترین آن ها در موارد زیر بیان شده است:

نسبت های تصویر رایج فوق عریض:

21:9

32:9

رزولوشن های رایج فوق عریض

2,560x1,080 (WFHD)

3,440x1,440 (UWQHD)

5,120x1440 (Dual QHD)

5,120x2,160 (5K2K)

با توجه به نسبت تصویر اریب افقی، مدتی طول کشید تا مانیتورهای فوق عریض رزولوشن مناسب 4K را بدست آورند. تا کنون، 5K2k تنها رزولوشن فوق عریضی است که به درستی وضوح 4K را در خود دارد، یعنی هم ارتفاع و هم عرض. بنابراین اگر مانیتوری می خواهید که هم 4K و هم فوق عریض باشد، این تنها گزینه شماست.

حال اگر مانیتور بازی می‌ خواهید، باید مانیتوری با نرخ تازه ‌سازی بالاتر انتخاب کنید. با این حال، قبل از خرید، مطمئن شوید که پردازنده گرافیکی رایانه شخصی یا لپ ‌تاپ شما می‌ تواند از وضوح و نرخ تازه‌ سازی مانیتور پشتیبانی کند.

نکاتی که باید قبل از خرید یک مانیتور اولتراواید در نظر داشته باشید.

موارد دیگری که باید در نظر بگیرید

شما باید چند جنبه دیگر را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال، یک مانیتور فوق عریض برای یک کنسول بهترین نیست. کنسول ‌ها از رزولوشن فوق عریض پشتیبانی نمی ‌کنند، و یا در نهایت خروجی با نسبت تصویر ۱۶:۹ با نوارهای سیاه دریافت می ‌کنید یا در برخی موارد، شاید اصلاً خروجی نداشته باشید. ناگفته نماند که برخی از پردازنده ‌های گرافیکی رایانه شخصی نیز نمی ‌توانند این وضوح ‌ها را تولید کنند.

در نهایت، شاید قصد دارید یک مانیتور منحنی فوق عریض خریداری کنید. انحنا می تواند برای نمایشگرهای فوق عریض مفید باشد. یک انحنای خوب به معنای اسکن کمتر از یک طرف به طرف دیگر است که فشار روی گردن شما را کاهش می دهد.

منبع: androidauthority