تولید کنندگان دستگاه های ورکستیشن قدرتمند و کامپیوترهای حرفه ای ماه های هیجان انگیزی را تا پایان سال 2022 تجربه خواهند کرد! چرا که AMD قصد دارد تولید و توزیع پردازنده های سری Ryzen Threadripper Pro 5000 WX خود را گسترده تر از قبل کند و به اصطلاح بازار پردازنده های مختص دستگاه های ورکستیشن را به قبضه خود درآورد!

شرکت AMD اعلام کرده بود که توزیع این پردازنده های Zen 3 در ماه جولای گسترده تر از قبل می شود و به یکپارچه سازی سیستم های حرفه ای در سرتاسر جهان کمک می کند. اما اکنون به نظر می رسد که تولید کنندگان کامپیوتر باید برای راه اندازی یک سیستم بر مبنای پردازنده های Threadripper Pro 5000 زمان بیشتری را منتظر بمانند. در پایان سال 2022، این پردازنده ها و مادربردهای سازگار با آنها بیشتر از قبل به بازار قطعات کامپیوتری عرضه خواهند شد.

AMD قصد دارد تا پایان سال جاری تعداد زیادی پردازنده Threadripper Pro 5000 را تولید و روانه بازار کند

زمان زیادی است که پردازنده های Ryzen Threadripper Pro 5000WX معرفی شده اند، اما در بازار به ندرت می توان یکی از آنها را برای خرید پیدا کرد! این پردازنده ها که به عنوان جایگزین پردازنده های سری Threadripper Pro 3000 (Zen 2) معرفی شده اند، در ماه مارچ (اسفند 1400) توسط AMD رونمایی شدند، اما اولین دستگاهی که این پردازنده ها در آن به کار رفت، در ماه May (اردیبهشت 1401) به بازار آمد. کامپیوتر ورکستیشن Lenovo P620 Tower که به پردازنده Threadripper Pro 5000WX مجهز است، در ماه May در دسترس قرار گرفت؛ حدود دو ماه پس از معرفی رسمی این پردازنده ها!

به تازگی شرکت Dell نیز به لنوو پیوسته و در سیستم های ورکستیشن Precision 7865 خود از پردازنده های سری AMD Ryzen Threadripper 5000 WX استفاده کرده است. این سیستم های جدید Dell نیز همانند دستگاه های ساخت لنوو، از قابلیت پیکربندی با ظرفیت بالایی از حافظه رم و حافظه ذخیره سازی پرسرعت برخوردارند و امکان بهره مندی از بالاترین قدرت محاسباتی این سری از پردازنده های AMD را فراهم می آورند.

AMD قصد دارد تا پایان سال جاری تعداد زیادی پردازنده Threadripper Pro 5000 را تولید و روانه بازار کند

بیایید به معماری، مشخصات فنی و عملکرد پردازنده های Threadripper 5000 WX دقیق تر شویم! به طور کلی مشخصات این پردازنده ها را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

•    حداکثر 64 هسته و 128 ترد

•    هسته های با معماری AMD Zen 3

•    فرکانس بوست حداکثر 4.5 گیگاهرتز

•    پشتیبانی از حافظه های هشت کاناله RDIMM و UDIMM

•    حافظه کش L3 با ظرفیت 256 مگابایت

•    پشتیبانی از حداکثر 128 لاین PCIe 4.0

•    سازگاری با ویژگی امنیتی AMD Shadow Stack

•    همکاری نرم افزاری ISV برای اجرای حرفه ای تر و بهینه تر اپلیکیشن ها

•    پرفورمنس عالی، قیمت متعادل و مصرف برق بهینه

AMD قصد دارد تا پایان سال جاری تعداد زیادی پردازنده Threadripper Pro 5000 را تولید و روانه بازار کند

لازم به ذکر است که تولید کنندگان کامپیوتر می توانند این پردازنده ها را در کنار حافظه رم سیستم اورکلاک کرده و به بالاترین ظرفیت های آن دست پیدا کنند. با وجود اینکه این پردازنده های قدرتمند در حال حاضر در فروشگاه های خرده فروشی در کشورهایی مانند کانادا، بریتانیا، فرانسه و هلند در دسترس هستند، اما وعده AMD مبنی بر توزیع گسترده آنها در اواخر سال می تواند به دسترسی راحت تر به آنها کمک زیادی کند.

منبع: tomshardware