اندروید 11 و اندروید 12، جدیدترین سیستم عامل های اندروید گوگل می باشند. با این حال، سوال این است که آیا اندروید 12 نسبت به اندروید 11 تغییر کرده است؟ با وارد شدن در تمام جزئیات متوجه خواهیم شد که کدام نسخه در صدر قرار می ‌گیرد؟

تفاوت اصلی بین اندروید 11 و 12 چیست؟

در یک نگاه، اندروید 12 قابلیت شخصی سازی بیشتری دارد و نسبت به اندروید 11 تمرکز بیشتری بر روی عملکرد و حفظ حریم خصوصی ارائه می دهد. اگر با ابزارهای شخصی سازی اپل در آخرین نسخه های iOS آشنا هستید، به نظر می رسد که گوگل سعی دارد از آن در آخرین نسخه اندروید خود تقلید کند.

اگرچه رابط کاربری بازطراحی شده، که گوگل آن را Material You می نامد، یکی از قابل تشخیص ترین تغییرات است، اما چیزهای زیادی در آن از جمله بهبودهایی در عمر باتری، حریم خصوصی و امنیت و سایر ویژگی های عملکردی وجود. حالا بیایید وارد جزئیات شویم!

تفاوت اصلی بین اندروید 11 و 12 چیست؟

Material You: یک رابط کاربری جدید و عالی

Material You بروزرسانی ‌ای است که کاربران اندروید سال ‌ها آرزوی آن را داشته اند. با این رابط کاربری، می ‌توانید ویجت‌ ها را سفارشی کنید و نمادهای برنامه ‌های منتخب را طوری تغییر دهید که مطابق میل شما باشد، بنابراین می‌ توانید احساس رضایت بیشتری نسبت به گوشی خود ایجاد کنید.

سپس، می توانید یک پالت رنگ منحصر به فرد برای گوشی خود تنظیم کنید. اگر تصویر زمینه خود را تغییر دهید، از شما پرسیده می شود که آیا می خواهید پالت رنگ خود را نیز تغییر دهید. با این کار رنگ آیکون‌ های اعلان، روشنایی، دکمه ‌های تلفن و مکان ‌های خاص در تنظیمات گوشی موبایل دارای اندروید 12 شما تغییر می ‌کند.

در این بروزرسانی، ویجت مکالمه جدیدی نیز وجود دارد که می توانید آن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید. این ویجت به شما این امکان را می دهد که نزدیک ترین افراد به خود را در صفحه اصلی خود نگه دارید. درواقع متون، تماس ‌های از دست رفته، تولدها و موارد دیگر را در یک ویجت مرتب نمایش می ‌دهد.

گوگل برخی از ویژگی های دسترسی شگفت انگیز را نیز اضافه کرد! با این ویژگی، می ‌توانید هر قسمت از صفحه‌ نمایش را بدون از دست دادن متن در بقیه محتوای صفحه بزرگنمایی کنید. همچنین می ‌توانید صفحه نمایش خود را تاریک ‌تر کنید، از متن پررنگ برای واضح ‌تر کردن موارد استفاده کنید و حتی تمام رنگ ‌ها را در مقیاس خاکستری تنظیم کنید.

مقایسه اندروید 11 با اندروید 12: چه تفاوت هایی با هم دارند؟

اندروید 11 در مقابل 12: امنیت و حریم خصوصی

گوگل تاکید زیادی بر حفظ حریم خصوصی کاربران در سیستم عامل اندروید دارد. اگرچه اندروید 11 ایمن بود، اما اندروید 12 با ویژگی هایی که به راحتی قابل درک و استفاده هستند، حریم خصوصی را حتی بیشتر می کند. یکی از قابل توجه ترین تغییرات حریم خصوصی، نشانگری است که هنگام استفاده از دوربین یا میکروفون نشان داده می شود. برای بسیاری از کاربران، این یک نگرانی بزرگ بوده است، به طوری که برخی از افراد حتی یک برچسب کوچک روی دوربین قرار می دهند.

با Android 11، می توانید انتخاب کنید که به یک برنامه مجوز مکان بدهید یا نه. درحالیکه، با Android 12، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا می‌ خواهید مکان دقیق خود را به یک برنامه بدهید یا یک مکان تقریبی را. برخی از برنامه‌ ها، مانند Google Maps، به مکان دقیق نیاز دارند، و اکثر برنامه ‌های دیگر می ‌توانند با یک مکان تقریبی کار کنند.

گوگل همچنین مشاهده زمان استفاده از مجوزها را در طول زمان برای کاربران آسان ‌تر کرد. می‌ توانید داشبورد حریم خصوصی خود را بررسی کنید تا ببینید برنامه ‌ها چقدر از موقعیت مکانی، میکروفون یا دوربین شما در یک دوره 24 ساعته استفاده می ‌کنند. در نهایت، اندروید 12 یک محیط موبایل امن با عنوان Private Compute Core را معرفی می کند. هر یک از اطلاعات شخصی شما که در Private Compute Core پردازش می‌ شود، قبل از اینکه بتوان آن را با Google یا هر برنامه یا سرویس دیگری به اشتراک گذاشت، به مجوز صریح از شما نیاز دارد. بنابراین، اندروید 12 یک پیشرفت بزرگ در حفظ حریم خصوصی است.

Android 11 در مقابل Android 12: عمر باتری

با توجه به تغییر جزئی در نحوه مدیریت Android 12 از خدمات سیستم اصلی، CPU تقاضای کمتری خواهد داشت و در نتیجه عمر باتری بیشتری ارائه خواهد داد. مخصوصاً با بازی‌ های موبایلی، می‌ توانید بین حالت بازی مبتنی بر عملکرد یا حالتی که به عمر باتری کمک می‌ کند، یکی را انتخاب کنید. اگر عملکرد را انتخاب کنید، تجربه بازی غنی تری خواهید داشت، اما باتری خود را سریعتر خالی می کنید. یا، می ‌توانید از عمر باتری استفاده کنید و بازی آنقدرها عالی به نظر نمی ‌رسد.

مقایسه اندروید 11 با اندروید 12: چه تفاوت هایی با هم دارند؟

بررسی عملکرد اندروید 12 در مقایسه با اندروید 11

همه چیز در مورد اندروید 12 کاربرپسندتر به نظر می رسد. با رابط کاربری به روز شده خود، استفاده از اندروید حتی لذت بخش تر است و تغییر از سیستم عامل جایگزین به اندروید 12 هرگز آسان تر نبوده است. گوگل بیان می‌کند که می ‌توانید تمام اطلاعات ضروری خود را از هر تلفن (حتی آیفون) از طریق کابل یا اتصال Wi-Fi مشترک انتقال دهید.

همچنین، حرکات و ژست ‌ها پس از ارتقاء به اندروید 12 روان‌ تر می ‌شوند. در این سیستم عامل، نوار اعلان را می بینید که خواندن آن با یک نگاه سریع آسان تر شده است و می بینید که چه چیزی در پس زمینه باز است.

سایر ویژگی های قابل توجه سیستم عامل اندروید 12

یکی از جالب ‌ترین ویژگی‌ های اندروید 12 امکان گرفتن اسکرین شات اسکرول است. این دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد. با این ویژگی می ‌توانید به اندازه ‌ای که نیاز دارید، اسکرول کنید و عکس بگیرید. همچنین دراندروید 12، یک بروزرسانی برای ویژگی کلیپ بورد وجود دارد. اکنون، وقتی چیزی را کپی می ‌کنید، خواه متن، پیوند یا تصویر باشد، هر زمان که روی جایی که معمولاً تایپ می‌ کنید ضربه بزنید، آن محتوای کپی شده را خواهید دید. به عنوان مثال، اگر شماره تلفن شخصی را برای ارسال به دوست خود کپی کنید، زمانی که برای ارسال پیام به دوست خود می روید، آن شماره تلفن را در بالای صفحه کلید خود خواهید دید. همچنین شما میتوانید با برخی از اپلیکیشن هایی که از اندروید 12 پشتیبانی میکنند در سایت ایده برتر آشنا شوید.

منبع: makeuseof