آمازون در تلاش برای جلب رضایت هر چه بیشتر کاربران فروشگاه اینترنتی خود، به فناوری واقعیت افزوده (AR) روی آورده است. این سرویس اخیراً یک قابلیت جدید را به نام Virtual Try-On for Shoes معرفی کرده است که به مشتریان اجازه می دهد تا پیش از خرید کفش، آنها را به صورت مجازی بپوشند و ظاهر آنها را از زوایای مختلف بر روی پاهای خود مشاهده کنند!

با فناوری واقعیت افزوده آمازون، پیش از خرید آنلاین کفش آن را در پای خود امتحان کنید!

آمازون اعلام کرده است که این قابلیت به برندها اجازه می دهد تا محصولات خود را بهتر به نمایش بگذارند و به مشتریان در انتخاب کفش مورد نظر خود کمک کنند. این قابلیت در ادامه تکنولوژی های مربوط به «امتحان کردن مجازی» (Virtual Try-on) ارائه شده است. در ماه آوریل گذشته آمازون قابلیت دیگری را برای خرید لباس های ورزشی و به عنوان بخشی از آپدیت سرویس “Made for You” در بخش فروش لباس ارائه داده بود. این فناوری تصویر لباس را بر روی یک آواتار به نمایش می گذاشت. این آواتار بر اساس اندازه هایی که کاربر تعیین می کند تولید می شد و در خلق آن از فناوری واقعیت افزوده استفاده نمی شد.

ویژگی جدید AR آمازون برای کفش، در ابتدا برای اپلیکیشن iOS این شرکت در کشورهای ایالات متحده و کانادا در دسترس قرار می گیرد. برای استفاده از این ویژگی، کاربران باید بر روی دکمه “Virtual Try-On” که در زیر تصویر محصول قرار دارد ضربه بزنند تا مجازی سازی آغاز شود.
این ویژگی در زمان عرضه از بیش از هزاران مدل کفش از برندهای شناخته شده مانند New Balance، Adidas، Reebok، Puma، Saucony، Lacoste، Asics و Superga پشتیبانی می کند.

برای امتحان کردن کفش، مشتریان باید دوربین گوشی خود را به سمت پاهای خود بگیرند و پس از آن کفش توسط AR بر روی پای آنها نمایش داده می شود. آنها همچنین می توانند با کشیدن انگشت خود بر روی صفحه نمایش، رنگ کفش را بدون خارج کردن آنها از پاها تغییر دهند. در این مرحله مشتریان می توانند با ضربه زدن بر روی آیکون “Share”، از تجربه مجازی پوشیدن کفش خود عکس بگیرند و آن را بر روی گوشی خود جهت به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی یا بررسی های بعدی ذخیره کنند.

مدیر بخش فشن آمازون، Muge Erdirik Dogan، در این زمینه گفته است: «هدف بخش Amazon Fashion این است که با به کار گیری از روش های خلاقانه، خرید آنلاین لباس و کفش را برای کاربران خود آسان تر کند و تجربه ای جذاب را برای آنها رقم بزند. در همین راستا، ما بسیار هیجان زده ایم که ویژگی جدید Virtual Try-On for Shoes را به شما معرفی کنیم! اکنون مشتریان می توانند بیش از هزار مدل کفش از معتبرترین برندها را به صورت مجازی بپوشند و مدل مورد علاقه شان را انتخاب کنند. ما در آینده این ویژگی را توسعه می دهیم و برندها و مدل های دیگری را با آن پوشش خواهیم داد. کاربران می توانند نظرات و فیدبک های خود در این زمینه را با ما به اشتراک بگذارند».

با وجودی که رقابت در دنیای فروش آنلاین روز به روز در دنیا فشرده تر می شود، آمازون در استفاده از تکنولوژی AR در بخش فروش پوشاک کمی کند عمل کرده است. در گذشته، آمازون تکنولوژی AR را بیشتر به عنوان یک ابزار سرگرم کننده یا اسباب بازی مورد استفاده قرار می داد و از آن در بخش های کم اهمیت تر مانند اجازه کردن استیکر به جعبه های خرید بهره می برد.

در این میان، رقبای بزرگ آمازون در دنیای تکنولوژی مانند Pinterest، گوگل و اسنپ چت از AR استفاده کرده و به کاربران خود اجازه امتحان کردن آرایش، لباس و لوازم مختلف را به صورت مجازی می دهند. Snapchat به تازگی استفاده خود از AR را توسعه داده و ابزاری را به نام “Dress Up” معرفی کرده که عکس های فروشگاه ها را به اشیای سه بعدی تبدیل می کند و امکان امتحان کردن آنها به صورت مجازی را فراهم می آورد. این شرکت اعلام کرده است که از ژانویه 2021، بیش از 250 میلیون کاربر اسنپ چت، بیش از 5 میلیارد بار از لنزهای AR اپلیکیشن آن استفاده کرده اند!

با فناوری واقعیت افزوده آمازون، پیش از خرید آنلاین کفش آن را در پای خود امتحان کنید!

رقیب اصلی آمازون در آمریکا، Walmart، نیز از ماه مارچ 2022 ویژگی امتحان کردن مجازی را بر پایه تکنولوژی هوش مصنوعی راه اندازی کرده است. این قابلیت که “Choose My Model” نام دارد، به مشتریان والمارت اجازه می دهد تا لباس ها را از سایز XS تا XXXL در تن خود امتحان کنند. با وجود اینکه این قابلیت از ویژگی امتحان کردن مجازی کفش آمازون پیچیده تر است، اما در آن از AR استفاده نشده است. این طور که به نظر می رسد، خرید آنلاین روز به روز در حال گسترش است و در آینده ای نه چندان دور، از تکنولوژی های جدید واقعیت افزوده و هوش مصنوعی در آن بیشتر استفاده خواهد شد.

منبع: techcrunch