حدود چند روز پیش بود که مدیاتک چیپست مدل T830 را برای استفاده در روترها و دستگاه های موبایل هات اسپات معرفی کرد. اکنون اخباری منتشر شده که این شرکت تایوانی قصد دارد تا تراشه Pentonic 700 را برای استفاده در تلویزیون های هوشمند رده بالا راهی بازار کند. این تراشه به مجموعه ای از قابلیت ها و ویژگی های متنوع مجهز است و امکان نمایش تصاویر با وضوح 4K را فراهم می آورد. بد نیست بدانید که مدیاتک سال گذشته تراشه Pentonic 2000 را با قابلیت پشتیبانی از رزولوشن 8K به بازار عرضه کرده بود.

تراشه مدیاتک Pentonic 700 برای استفاده در تلویزیون های هوشمند 4K معرفی شد

مدیر عمومی بخش TV شرکت مدیاتک به مناسبت رونمایی از تراشه Pentonic 700 اظهار کرده است: «شرکت های تولید کننده تلویزیون های هوشمند می توانند بر روی تراشه Pentonic 700 برای دستیابی به کیفیت تصویر خیره کننده حساب باز کنند. فرقی نمی کند که کاربر در حال تماشای فیلم یا مسابقات ورزشی است یا در حال انجام بازی، در هر صورت می تواند به بهترین کیفیت عملکرد تلویزیون خود دست پیدا کند. همچنین این تراشه به کاربران اجازه می دهد تا از تلویزیون خود به عنوان یک دستگاه مرکزی برای کنترل دیگر تجهیزات هوشمند موجود در منزل استفاده نمایند».

همان طور که اشاره شد تراشه Pentonic 700 برای استفاده در تلویزیون های هوشمند با قابلیت پشتیبانی از رزولوشن 4K طراحی شده است. همچنین این  تراشه امکان پشتیبانی از نرخ نوسازی تصویر 144 هرتز را نیز فراهم می آورد. در واقع این اولین باری نیست که یک تراشه مدیاتک در یک تلویزیون 4k استفاده می شود. قبلا نیز تراشه مدیاتک MT9216 در تلویزیون 4k وان پلاس TV Y1S Pro و برخی تلویزیون های دیگر استفاده شده بود اما نکته قابل توجه در رابطه با این تراشه این است که آن قابلیت ارتقای کیفیت تصویر بر مبنای فناوری هوش مصنوعی را نیز دارد. به این ترتیب کاربر می تواند مطمئن باشد که در هر لحظه در حال تماشای محتوا با بالاترین کیفیت است.

تراشه مدیاتک Pentonic 700 برای استفاده در تلویزیون های هوشمند 4K معرفی شد

لازم به ذکر است که تراشه مدیاتک پنتونیک 700 از تکنولوژی های دیگری مانند دالبی ویژن IQ، MEMC و HDR10+ هم پشتیبانی می کند. این تراشه به یک APU تجمیع شده نیز مجهز است که با فناوری های اختصاصی مدیاتک شامل AI Super Resolution (ارتقای رزولوشن با هوش مصنوعی)، AI Picture Quality (ارتقای کیفیت تصویر با هوش مصنوعی) و AI PQ Object Recognition (تشخیص اشیاء با هوش مصنوعی) سازگار است.

باید به این نکته هم اشاره کنیم که تراشه مدیاتک پنتونیک 700 از ALLM که مخفف HDMI 2.1 Auto Low Latency Mode است پشتیبانی می کند. این فناوری که به خصوص برای گیمینگ کارایی بالایی دارد و سبب می شود تا زمان تأخیر نمایش به حداقل میزان ممکن برسد و تصاویر با سرعتی ایده آل از دستگاه منبع پخش به تلویزیون منتقل شوند. لازم به ذکر است که این فناوری در برخی تلویزیون های گیمینگ مانند تلویزیون 98 اینچ TCL C735 استفاده شده است. همچنین این تراشه با قابلیت رفرش ریت متغیر یا VRR نیز سازگار است و امکان نمایش تصاویر به صورت PbP (تصاویر در کنار هم) و PiP (تصویر در تصویر) را فراهم می آورد. به این ترتیب کاربران می توانند مسابقه ورزشی دلخواه خود را در کنار تصویر مربوط به ویدئو کالینگ در کنار هم بر روی تلویزیون مشاهده کنند.

تراشه مدیاتک Pentonic 700 برای استفاده در تلویزیون های هوشمند 4K معرفی شد

تراشه مدیاتک پنتونیک 700 از وای فای 6E و نسل بعدی آن (که هنوز رونمایی نشده) وای فای 7 هم پشتیبانی می کند و با اتصال بلوتوث 5.0 هم سازگاری دارد.

منبع: gizmochina