حدود یک ماه نشده که کوالکوم تراشه نسل جدید Snapdragon 8+ Gen 1 را معرفی کرده است. این تراشه نسبت به نسل قبلی خود از لحاظ سرعت به میزان 10 درصد و از لحاظ کارایی به میزان 30 درصد ارتقا پیدا کرده است. و حالا یک شایعه جدید مطرح شده که ادعا می کند کوالکوم در حال کار کردن بر روی تراشه جدیدتر Snapdragon 8 Gen 2 است!

تراشه نسل بعدی Snapdragon 8 Gen 2 احتمالاً از ترکیب بندی متفاوت هسته ها برخوردار خواهد بود

مطابق با پستی که بر روی اکانت Digital Chat Station در شبکه اجتماعی چینی ویبو گذاشته شده (و وب سایت GSMArena نیز آن را پوشش داده)، پرچم دار بعدی کوالکوم از چهار هسته CPU متفاوت برخودار خواهد بود. پردازنده به کار رفته در این چیپست که با اسم ‘Kailua’ معرفی شده، به احتمال زیاد توسط TSMC و فرآیند 4 نانومتری تولید می شود؛ درست مانند همان رویه ای که کوالکوم در تولید پردازنده تراشه اسنپ دراگون 8+ نسل 1 به کار گرفته است.

اما نکته عجیبی که از این خبر می توان دریافت این است که پردازنده های نسل فعلی از سه هسته CPU متفاوت استفاده می کنند. این طور که به نظر می رسد، کوالکوم در تراشه اسنپ دراگون 8 نسل 2 از یک هسته Cortex-X3، دو هسته Cortex-A720، دو هسته Cortex-A710 و سه هسته Cortex-A510 بهره خواهد برد. ترکیب بندی فعلی هسته های تراشه پرچم دار کوالکوم به صورت 1+3+4 و شامل یک هسته Cortex-X2، سه هسته Cortex-A710 و چهار هسته Cortex-A510 است که احتمالاً در نسل بعدی تغییر خواهد کرد.

تراشه نسل بعدی Snapdragon 8 Gen 2 احتمالاً از ترکیب بندی متفاوت هسته ها برخوردار خواهد بود

در رابطه با GPU به کار رفته در تراشه اسنپ دراگون 8 نسل 2 اطلاعات کمتری در دسترس است. می توان پیش بینی کرد که کوالکوم از پردازنده گرافیکی Adreno 740 در این تراشه استفاده کند که از همان معماری مدل 730 بهره می برد. پردازنده گرافیکی Adreno 730 در بسیاری از گوشی های فعلی مورد استفاده قرار گرفته است و احتمالاً تراشه جدید کوالکوم در این زمینه تغییر محسوسی نخواهد داشت.

با توجه به اینکه هسته های Cortex-X3 و Cortex-A720 هنوز معرفی نشده اند، نمی توان در رابطه با تأثیر ترکیب بندی جدید هسته های این تراشه بر روی عملکرد کلی آن اظهار نظر کرد. با این وجود GSMArena عنوان کرده است که این تراشه ها پیش از این توسط ARM مورد استفاده قرار گرفته اند و نوید ارتقای عملکرد 30 درصدی آنها را داده است.

تراشه نسل بعدی Snapdragon 8 Gen 2 احتمالاً از ترکیب بندی متفاوت هسته ها برخوردار خواهد بود

اگر این اخبار صحت داشته باشند، تراشه Snapdragon 8 Gen 2 اولین تراشه موبایل خواهد بود که در آن از چهار نوع هسته متفاوت استفاده شده است. در حال حاضر باید کمی صبر کنیم تا در آینده اطلاعات دقیق تری در این رابطه منتشر شود. تا زمان عرضه این تراشه، انتظار می رود که از چیپست Snapdragon 8+ Gen 1 در گوشی های پرچم دار بعدی برندهای مختلف مانند Galaxy Z Fold 4 و Z Flip 4 استفاده شود. به طور کلی این تراشه به طور عمده در گوشی های موبایل سال 2022 مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

منبع: androidcentral