شاید تصور اینکه با سیستم عامل لینوکس بر روی یک تبلت کار کنیم کمی دور از انتظار باشد! اما شرکت Juno Computers دست به اقدام جالبی زده و یک تبلت لینوکسی به بازار عرضه کرده است. در روزهایی که تبلت های اندرویدی و سری های مختلف آیپد بازار را قبضه کرده اند، یک تبلت لینوکسی می تواند نگاه ها را به سمت خود جلب کند! این دستگاه که Junp Tablet نام دارد برای کاربران و علاقه مندان سیستم عامل لینوکس طراحی شده اما به مشخصات سخت افزاری چندان قدرتمندی مجهز نیست. اما اگر از علاقه مندان به سیستم عامل لینوکس باشید شاید برایتان جالب باشد که بدانید امکان نصب و اجرای سیستم عامل لینوکس در کنار ویندوز 11 از طریق VM نیز فراهم شده و شما می توانید از این موضوع بهره مند شوید.

اما بیایید به مشخصات این تبلت نگاه بیاندازیم. جونو تبلت از سیستم عامل لینوکس نسخه های Mobian، پلاسما موبایل و Phosh (بر مبنای Manjaro) پشتیبانی می کند و در آن از پردازنده اینتل سلرون N5100 استفاده شده است. این پردازنده موبایلی سال گذشته به بازار آمده و در قالب سری Jasper Lake عرضه شده است. مشخصات این پردازنده شامل 4 هسته، 4 ترد، فرکانس پایه 1.10 گیگاهرتز، فرکانس افزایشی 2.80 گیگاهرتز و توان حرارتی 6 وات می شود. پردازنده سلرون N5100 به گرافیک مجتمع Intel UHD Graphics با 24 واحد اجرایی (EU) نیز مجهز است.

آیا تبلت لینوکسی هم داریم؟! بله، Juno Tablet!

حافظه رم به کار رفته در جونو تبلت از ظرفیتی معادل با 8 گیگابایت برخوردار است و از نوع LPDDR4 با فرکانس 2144 مگاهرتز است. حافظه ذخیره سازی داخلی این تبلت نیز بین 256 گیگابایت تا 1 ترابایت است و کاربران می توانند متناسب با نیازشان آن را انتخاب کنند. انرژی مورد نیاز این قطعات از باتری 3200 میلی آمپر ساعتی به کار رفته در جونو تبلت تأمین می شود. این باتری از فست شارژ 36 وات پشتیبانی می کند و از طریق پورت USB 3.1 تایپ سی شارژ می شود. دیگر پورت های این تبلت لینوکسی را سه جک 3.5 میلی متری صدا، یک پورت مینی HDMI، درگاه کارت حافظه microSD و پورت USB 3.0 Type-A تشکیل می دهند.

آیا تبلت لینوکسی هم داریم؟! بله، Juno Tablet!

جونو تبلت دارای اسپیکرهای استریوی 1 وات و دو دوربین نیز هست. اما مشکلی که وجود دارد این است که نه اسپیکرها و نه هیچ یک از دوربین های 2 و 5 مگاپیکسلی این تبلت بر روی هیچ یک از توزیع های لینوکس عمل نمی کنند! باید ببینیم شرکت Juno Computers برای رفع این محدودیت چه راهکاری را در آینده ارائه خواهد داد.

صفحه نمایش تبلت لینوکسی Juno Tablet به پنل IPS مجهز شده و 10.1 اینچ سایز دارد. این صفحه نمایش از رزولوشن 1920x1200 پیکسل و نسبت تصویر 16:10 بهره می برد و از 1024 سطح لمسی مختلف برای ورودی قلم پشتیبانی می کند. به این ترتیب محدودیتی برای کار کردن با این تبلت از طریق قلم لمسی نخواهید داشت.

آیا تبلت لینوکسی هم داریم؟! بله، Juno Tablet!

قیمت تبلت لینوکسی Juno Tablet (نسخه 256GB) 449 یورو و قیمت قلم لمسی آن (که VAT نام دارد) 20 یورو اعلام شده است. البته توجه داشته باشید که قیمت نسخه 512GB این تبلت برابر با 478 یورو و قیمت نسخه 1TB آن برابر با 506.2 یورو است. این تبلت هم اکنون برای خرید عمومی در دسترس قرار گرفته است. باید ببینیم که میزان استقبال از یک تبلت لینوکسی در میان کاربران به چه اندازه خواهد بود و آیا این تبلت می تواند همچون لپ تاپ جدید Razer با سیستم عامل لینوکس مورد توجه قرار بگیرد یا خیر؟

منبع: notebookcheck.net