روش های سنتی زیادی برای ذخیره سازی اطلاعات دیجیتال همچون فلش مموری، سی دی، دی وی دی، انواع هارد دیسک، حافظه گوشی و ... وجود دارد. با گذشت زمان و با پیشرفت فناوری حجم داده ها نیز به طور غیر قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. به همین دلیل دیگر حافظه های دیجیتال پاسخگوی ذخیره سازی اطلاعات در حجم انبوه نبوده و می بایست روش های دیگری را برای ذخیره سازی اطلاعات به وجود می آمد. پیشگامان فناوری برای حل این معضل فضای ذخیره سازی ابری را توسعه دادند. در واقع فضای ذخیره سازی ابری به تعداد زیادی از ابررایانه گفته می شود که با متصل شدن به هم و تشکیل دادن یک سامانه واحد فضای مورد نیاز برای ذخیره سازی به صورت نا محدود را به وجود می آورند تا کاربران و یا سازمان هایی که به وب دسترسی دارند بتوانند از طریق لپ تاپ، گوشی موبایل، کامپیوتر و ... از این سرویس استفاده کنند. در ادامه مطلب به معرفی و بررسی چند نمونه از فضاهای ذخیره سازی ابری خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید!

1.    Google Drive

کدام فضای ذخیره سازی ابری برای شما مناسب است؟! (بخش اول)

از نمونه سرویس های ذخیره سازی ابری می توان به گوگل درایو اشاره کرد. گوگل درایو یکی از محبوب ترین و مشهورترین سرویس های موجود شرکت گوگل بوده که امکان ذخیره سازی انواع مختلف فایل های دیجیتال را در اختیار کاربران وب در سراسر دنیا قرار می دهد. از ویژگی های و امکانات این سرویس می توان به قابلیت ویرایش، مدیریت، دانلود، آپلود و اشتراک گذاری انواع مختلف فایل با فرمت های ویدئویی، صوتی، گرافیکی، تصویری، و اسناد اشاره کرد. امکان ایجاد پروژه های تیمی و مدیریت آن ها از دیگر امکانات گوگل درایو محسوب می شود. شرکت گوگل فضای رایگان 15 گیگابایتی را در اختیار کاربرانی که دارای حساب کاربری (Gmail) هستند می گذارد. در ضمن کاربر با پرداخت هزینه قادر خواهد بود میزان فضای ذخیره سازی خود را ارتقا دهد. لازم به ذکر است که کاربر برای ذخیره سازی اطلاعات در گوگل درایو کار سختی پیش رو نداشته و تنها با در ختیار داشتن گوشی موبایل، کامپیوتر، لپ تاپ و ... می تواند اقدام به ذخیره سازی اطلااعات مورد نیاز خود کند.

کدام فضای ذخیره سازی ابری برای شما مناسب است؟! (بخش اول)

2.    Microsoft OneDrive

کدام فضای ذخیره سازی ابری برای شما مناسب است؟! (بخش اول)

از دیگر سرویس های ذخیره سازی ابری می توان به OneDrive اشاره کرد. سرویس ذخیره سازی OneDrive توسط شرکت معتبر و نام آشنا مایکروسافت ایجاد و در اختیار کاربران قرار داده شده است. کاربر با در اختیار داشتن کامپیوتر، موبایل و تبلت می تواند به این سرویس دسترسی داشته باشد. پلتفورم های سازگار با این سرویس نیز شامل اندروید، مک، iOS و ویندوز می شود. از ویژگی های این سرویس می توان به امکان دسترسی آفلاین به پرونده هایی که قبلا آپلود کرده اید اشاره کرد. برای دسترسی به این ویژگی می بایست سرویس وان درایو را با کامیپوتر و یا مک خود همگام سازی کنید. علاوه بر دسترسی آفلاین از دیگر ویژگی هایی همچون امکان جستجوی هوشمند، دسترسی به فایل های موجود بر روی کامپیوتر شخصی از طریق مرورگر (ویندوز 10) و ... برخوردار است. قابلیت همسان سازی یکی از ویژگی های منحصر به فرد این سرویس محسوب می شود. لازم به ذکر است که شرکت مایکروسافت 5 گیگابایت فضای رایگان را در اختیار کاربرانی که از وان درایو استفاده می کنند قرار می دهد.

در ادامه به توضیح بیشتری در این زمینه خواهیم پرداخت. در بخش دوم این مقاله با ما همراه باشید.

منبع: cnet