استاندارد DDR5 یک قدم رو به جلو برای حافظه های PC به شمار می آید. این طور که به نظر می رسد، نسل قبلی حافظه های رم (DDR4) روزهای پایانی عمر خود را طی می کنند و به زودی شاهد عرضه پردازنده های سازگار با حافظه های DDR5 به طور گسترده خواهیم بود. متأسفانه حافظه های DDR5 و DDR4 از قابلیت جایگزین شدن با یکدیگر برخوردار نیستند. به این ترتیب شما نمی توانید یک ماژول حافظه DDR4 را بر روی مادربردی نصب کنید که از استاندارد DDR5 پشتیبانی می کند (عکس این موضوع هم صحیح است). همچنین سرعت کلاک و زمان تأخیر حافظه های رم DDR5 و DDR4 نیز با یکدیگر تفاوت های فاحشی دارند. اگر مادربرد اینتل یا AMD شما از ماژول های DDR5 پشتیبانی می کند و قصد راه اندازی یک سیستم گیمینگ قوی را دارید، لیست زیر می تواند به شما کمک زیادی کند.

حافظه رم GeiL Polaris RGB Sync DDR5-4800 32GB – بهترین انتخاب برای آپگرید به DDR5

حافظه رم GeiL Polaris RGB Sync DDR5-4800 32GB – بهترین انتخاب برای آپگرید به DDR5

حافظه رم GeiL Polaris RGB Sync یکی از اولین کیت های DDR5 است که به بازار عرضه شده است. این ماژول حافظه با طراحی ظاهری جذاب و قابلیت نورپردازی RGB با افکت های مختلف، از همان نگاه اول توجه شما را به سمت خود جلب می کند. همچنین سرعت عملکرد این ماژول حافظه نسبت به حافظه های رم DDR4 به مراتب بهتر است. این کیت از دو ماژول 16 گیگابایتی با سرعت 4800MT/s تشکیل شده و در مجموع حافظه 32 گیگابایت را در اختیار کاربر قرار می دهد.

حافظه رم XPG Lancer DDR5-6000 32GB – فوق سریع!

حافظه رم XPG Lancer DDR5-6000 32GB – فوق سریع!

اگر می خواهید تا سیستمی راه اندازی کنید که در میان دوستانتان زبانزد شود، کیت حافظه رم XPG Lancer را انتخاب کنید. این کیت حافظه از دو ماژول 16 گیگابایتی تشکیل شده و در مجموع 32 گیگابایت حافظه DDR5 با سرعت فوق العاده 6000MT/s را به سیستم شما اضافه می کند. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که سرعت بالا همواره به معنای زمان تأخیر کم نیست و این کیت حافظه از زمان تأخیر CL40 بهره می برد. با این وجود عملکرد کلی آن نسبت به حافظه های DDR4 به مراتب بهتر است.

حافظه رم Corsair Vengeance DDR5-5200 32GB – یکی از محبوب ترین ها

حافظه رم Corsair Vengeance DDR5-5200 32GB – یکی از محبوب ترین ها

حافظه های رم Vengeance از برند Corsair همواره جزء محبوب ترین حافظه ها در میان کاربران بوده اند و اکنون شاهد ارائه حافظه DDR5 از این سری به بازار هستیم. در این کیت دو ماژول 16 گیگابایتی به کار رفته است. پس با استفاده از این کیت، می توانید به 32 گیگابایت حافظه رم DDR5 با سرعت 5200MT/s و زمان تأخیر CL38 بر روی سیستم خود دست پیدا کنید. همچنین این کیت حافظه رم طراحی ظریفی دارد و اگر به نورپردازی سیستم علاقه ای ندارید، از بهترین انتخاب ها برای شما خواهد بود.

حافظه رم Crucial DDR5-4800 32GB – یک حافظه DDR5 مقرون به صرفه

حافظه رم Crucial DDR5-4800 32GB – یک حافظه DDR5 مقرون به صرفه

به طور کلی ماژول های DDR5 گران هستند. با این وجود برخی مدل ها هستند که قیمت به نسبت کمتری دارند و خرید آنها می تواند مقرون به صرفه تر باشد. کیت DDR5 برند کروشیال یکی از همین حافظه ها است که قیمت مناسبی دارد و البته بدون خنک کننده عرضه شده است. این حافظه رم از فرکانس 4800 مگاهرتز برخوردار است و بیشتر برای راه اندازی سیستم های کاری مناسب است تا گیمینگ.

منبع: windowscentral