حافظه رم یا Random access memory نقشی اساسی در اجرای بدون دردسر نرم افزارها و بازی ها بر روی سیستم دارد. از این جهت انتخاب حافظه درست متناسب با مشخصات پردازنده اهمیت بالایی دارد و برای این منظور باید معیارهای مختلفی را مد نظر قرار دهید. اگر قصد دارید تا سیستم خود را بر اساس پردازنده های AMD سری رایزن 5000 راه اندازی کنید، ما در این مقاله چند مدل از بهترین حافظه های رم برای شما را معرفی کرده ایم. این حافظه ها از نوع DDR4 هستند و در کنار پردازنده های رایزن 5000 بهترین عملکرد را از خود نشان می دهند. لازم به ذکر است که شما می توانید جهت خرید بهترین حافظه های رم DDR4 از وب سایت ایده برتر مراجعه کنید. اما ابتدا بیایید کمی در رابطه با حافظه رم و نقش آن در یک کامپیوتر بیشتر بدانیم.

بهترین حافظه های رم برای پردازنده های ای ام دی رایزن 5000

حافظه رم چیست؟

RAM یک نوع حافظه ذخیره سازی است که پردازنده به آن دسترسی سریع تری از سایر حافظه های ذخیره سازی مانند درایوهای هارددیسک دارد. حتی می توان گفت که ماژول های رم در مقایسه با سریع ترین حافظه های اس اس دی M.2 نیز سریع تر است! البته رم یک حافظه موقت است و نمی توان اطلاعات را مانند هارددیسک بر روی آن ذخیره کرد.

زمانی که کامپیوتر خاموش می شود، تمام اطلاعات ذخیره شده بر روی رم از بین می روند. به طور کلی این سیستم عامل است که مدیریت می کند در هنگام روشن بودن کامپیوتر چه اطلاعاتی بر روی رم ذخیره شوند. زمانی که نرم افزار اجرا می شود، اطلاعات آن در رم لود می شود. اما این اطلاعات لزوماً با بستن نرم افزار از روی رم پاک نمی شوند و ممکن است که بر روی آن باقی بمانند. همه چیز به تشخیص سیستم عامل بستگی دارد!

یک حافظه رم سریع تر منجر به عملکرد بهتر سیستم می شود. همچنین هر چه ظرفیت رم بیشتر باشد، اطلاعات بیشتری می توانند بر روی آن ذخیره شوند و نرم افزارهای بیشتری را می توانید به صورت هم زمان بر روی سیستم خود باز کنید. به طور معمول بهترین ظرفیت رم برای پردازنده های ای ام دی رایزن، 16 گیگابایت است که به شما اجازه اجرای جدیدترین بازی ها و نرم افزارها را می دهد.

بهترین حافظه های رم برای پردازنده های ای ام دی رایزن 5000

اگر می خواهید تا از پردازنده های سری رایزن 5000 ای ام دی (مانند AMD Ryzen 9 5950X) در سیستم خود استفاده کنید، حافظه های رم DDR4 زیر می توانند برای شما کاملاً مناسب باشند. در کل یک حافظه رم DDR4-3200 حداقل سرعت را در کنار این پردازنده ها ارائه می دهد و یک رم DDR4-3600 عملکردی ایده آل را برایتان به ارمغان می آورد. اما کدام حافظه های رم برای پردازنده های ای ام دی رایزن 5000 از همه مناسب ترند؟

حافظه رم Corsair Vengeance LPX DDR4-3200 16GB (2x8GB) – بهترین انتخاب در مجموع

حافظه رم Corsair Vengeance LPX DDR4-3200 16GB (2x8GB) – بهترین انتخاب در مجموع

کیت Vengeance LPX از برند Corsair یکی از بهترین انتخاب ها برای استفاده در کنار پردازنده های رایزن 5000 است. این کیت از دو ماژول 8 گیگابایتی تشکیل شده و هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ دوام و طول عمر مناسب است. اگر چه این حافظه رم حداقل سرعت مورد نیاز پردازنده های ای ام دی رایزن 5000 را فراهم می آورد، اما همچنان عملکرد درخشانی را ارائه می دهد و ما آن را توصیه می کنیم!

حافظه رم Corsair Vengeance RGB Pro DDR4-3600 16GB (2x8GB) – بهترین رم RGB متناسب با قیمت

حافظه رم Corsair Vengeance RGB Pro DDR4-3600 16GB (2x8GB) – بهترین رم RGB متناسب با قیمت

به طور کلی حافظه DDR4-3600 در مقایسه با DDR4-3200 از لحاظ سرعت «کمی» بهتر است، اما پردازنده های رایزن 5000 می توانند از همین میزان ارتقای سرعت بهترین استفاده را ببرند و عملکرد کلی سیستم را بهبود بخشند. از این جهت رم Vengeance RGB Pro می تواند سیستم روان تر و سریع تری را در اختیار شما بگذارد. ضمن اینکه این حافظه رم حجم زیادی نور و رنگ را نیز به کامپیوتر شما اضافه می کند!

حافظه رم G.SKILL RipJaws V Series DDR4-3600 64GB (2x32GB) – ظرفیت عالی

حافظه رم G.SKILL RipJaws V Series DDR4-3600 64GB (2x32GB) – ظرفیت عالی

رم های جی اسکیل RipJaws V Series DDR4-3600 برای استفاده در کنار پردازنده های ای ام دی رایزن 5000 از بهترین انتخاب ها هستند. به خصوص این کیت که 64 گیگابایت ظرفیت دارد و امکان اجرای اپلیکیشن ها و بازی های سنگین را بر روی سیستم به شما می دهد. در مجموع این حافظه رم که از دو ماژول 32 گیگابایتی تشکیل شده، برای راه اندازی سیستم های حرفه ای تر کارایی بالایی دارد.

حافظه رم PNY XLR8 DDR4-4600 16GB (2x8GB) – سرعت بهتر، عملکرد روان تر

حافظه رم PNY XLR8 DDR4-4600 16GB (2x8GB) – سرعت بهتر، عملکرد روان تر

اگر می خواهید تا از پتانسیل های پردازنده AMD Ryzen 5000 خود بیشتر بهره مند شوید، بهتر است تا به سراغ حافظه رم PNY XLR8 DDR4-4600 بروید. این کیت نسبت به رم های DDR4-3200 چند پله سریع تر است و در نتیجه پرفورمنس سیستم شما را چند پله ارتقا می دهد! در ضمن از نورپردازی رنگی آن نیز می توانید لذت ببرید.

منبع: windowscentral