زمانی که بحث شارپ بودن تصاویر به میان می آید، باید به دنبال مانیتوری با رزولوشن 4K باشید. البته صفحه نمایش های 8K و 6K نیز وجود دارد و رزولوشن های پایین تر نیز فریم های بالاتری را (حتی در کنار بهترین کارت گرافیک ها) ارائه می دهند. با این وجود رزولوشن 3840x2160 بهترین تجربه بصری برای موارد ضروری را به ارمغان می آورد. پس چه برای گیمینگ، چه برای تماشای فیلم و چه برای وب گردی، یک مانیتور 4K برای شما مناسب خواهد بود. اما قیمت این مانیتورها بالا است و شاید برای تمام کاربران قابل خرید نباشد. نکته ای که در این رابطه وجود دارد این است که شما می توانید مدل های اقتصادی تر و ارزان تر مانیتورهای 4K را در بازار پیدا کنید. در این مقاله با چند مدل از این مانیتورها بیشتر آشنا می شویم.

مانیتور سامسونگ UR59C – بهترین انتخاب

مانیتور سامسونگ UR59C – بهترین انتخاب

مانیتور سامسونگ UR59C بهترین مانیتور 4K اقتصادی است. این مانیتور دارای پنل VA خمیده با سایز 32 اینچ است که دقت بالایی دارد. این مانیتور سامسونگ رنگ هایی دقیق و متن هایی واضح را به نمایش می گذارد و پس از کالیبراسیون بهترین کیفیت را به ارمغان می آورد. سایر مشخصات این مانیتور شامل نسبت کنتراست 2590.5:1 و نسبت تصویر 16:9 می شود که منجر به نمایش تصاویری با کیفیت می شود. توجه داشته باشید که این مانیتور برای گیمینگ حرفه ای چندان مناسب نیست، اما برای بازی کردن معمولی می توان از آن استفاده کرد. این مانیوتر دارای رفرش ریت 60 هرتز و زمان پاسخ دهی 4 میلی ثانیه است و از FreeSync یا G-Sync هم پشتبیانی نمی کند.

مانیتور Asus TUF Gaming VG289Q – بهترین مانیتور اقتصادی 4K برای گیمینگ

مانیتور Asus TUF Gaming VG289Q – بهترین مانیتور اقتصادی 4K برای گیمینگ

اگر می خواهید تا صاحب مانیتوری با قابلیت نمایش 8.3 میلیون پیکسل و رفرش ریت 144 هرتز شوید، باید هزینه های سنگینی بپردازید. اما اگر محدودیت بودجه دارید، می توانید به سراغ مانیتور ایسوس TUF Gaming VG289Q بروید. درست است که این مانیتور دارای رفرش ریت 60 هرتز است، اما با FreeSync سازگار است و زمان تأخیر نسبتاً پایینی دارد. همچنین اگر آن را به کارت گرافیک های اقتصادی متصل کنید، به تصاویری طبیعی تر در هنگام بازی دست پیدا می کنید. به خصوص بازی های SDR بر روی این مانیتور با رنگ های شاداب تری به نمایش در می آیند. مجهز بودن به کنتراست داینامیک، نمایش طبیعی سایه ها و جزئیات و کیفیت ساخت بالا سایر مشخصات این مانیتور گیمینگ میان رده هستند.

مانیتور LG 32UN500-W – بهترین مانیتور اقتصادی 4K با سایز 32 اینچ

مانیتور LG 32UN500-W – بهترین مانیتور اقتصادی 4K با سایز 32 اینچ

مانیتور LG 32UN500-W را می توان بهترین مانیتور اقتصادی 4K با سایز 32 اینچ دانست. این مانیتور از پنل VA با نسبت کنتراست 2353.9:1 است و محدوده رنگ DCI-P3 را پوشش می دهد. البته این مدل از HDR پشتیبانی نمی کند و تصاویری با کیفیت SDR را ارائه می دهد. در مجموع کیفیت تصویر این مانیتور با توجه به اقتصادی بودن آن شما را راضی می کند. علاوه بر این، در این مدل از دو اسپیکر 5 واتی استفاده شده که صدای قدرتمندی را ارائه می دهند. پشتیبانی از فناوری AMD FreeSync یکی دیگر از مزایای این مانیتور است که در هنگام گیمینگ در سطح معمولی، کارایی بالایی دارد.

مانیتور Dell S2721QS – بهترین مانیتور اقتصادی 4K با سایز 27 اینچ

مانیتور Dell S2721QS – بهترین مانیتور اقتصادی 4K با سایز 27 اینچ

مجهز بودن به صفحه نمایش روشن، دقت بالا در نمایش تصاویر و امکانات کاربردی باعث شده تا مانیتور Dell S2721QS به بهترین مانیتور اقتصادی 4K با سایز 27 اینچ تبدیل شود. از جمله امکانات کاربردی این مانیتور می توان به قابلیت اتصال هم زمان آن به چند کامپیوتر و نمایش به صورت تصویر در تصویر یا تقسیم صفحه نمایش اشاره کرد. همچنین با استفاده از اپلیکیشن می توانید این مدل را کالیبره کرده و حداکثر 6 پنجره از تصاویر مختلف را بر روی آن نمایش دهید. لازم به ذکر است که این مدل از HDR پشتیبانی نمی کند.

مانیتور HP U28 – بهترین مانیتور اقتصادی 4K برای طراحان

مانیتور HP U28 – بهترین مانیتور اقتصادی 4K برای طراحان

برای کارهای گرافیکی حرفه ای باید از مانیتورهای حرفه ای نیز استفاده کنید. مانیتور HP U28 در میان مانیتورهای اقتصادی 4K، بهترین انتخاب برای طراحان و کاربران حرفه ای تر است. این مانیتور محدوده رنگ های sRGB و P3 را پوشش می دهد (قابلیتی که در هیچ یک از مانیتورهای این لیست وجود ندارد). همچنین این مدل به یک پایه قابل تنظیم مجهز است و امکان چرخاندن و استفاده از آن به صورت عمودی وجود دارد. لازم به ذکر است که این مانیتور به یک پورت USB-C هم مجهز است و برای شارژ کردن لپ تاپ و دیگر دستگاه ها هم کاربرد دارد. دقت نمایید که مانیتور HP U28 گران ترین مدل موجود در لیست ما است.

منبع: tomshardware