Z690 Extreme WIFI 6E را می توان یکی از برترین و محبوب ترین مادربردهای شرکت معتبر ازراک محسوب کرد. شرکت ASRock یکی از غول های تولید کننده انواع لپ تاپ، ماوس، کیبورد، هدفون، مانیتور، تبلت، انواع سخت افزار کامپیوتر همچون مادربرد، کارت گرافیک و ... محسوب می شود. این شرکت به دلیل تولید محصولاتی با کیفیت و مدرن همراه با استانداردهای روز دنیا تبدیل به یکی از پرطرفدارترین برندهای موجود در بازارهای جهانی شده است. ازراک همانند دیگر محصولات خود در طراحی و ساخت این مدل از مادربرد نیز از قابلیت ها و ویژگی های فراوانی استفاده کرده است. از ویژگی ها و قابلیت های موجود در مادربرد Z690 Extreme WIFI 6E می توان به پورت های متنوع و متعدد، قابلیت پشتیبانی از آخرین نسل پردازنده های شرکت اینتل، کارت صدا و کارت شبکه پرسرعت، سیستم خنک کننده قدرتمند، نورپردازی، فرم فاکتور ATX و ... اشاره کرد. در ادامه به بررسی بیشتر و تخصصی تر این مادربرد با فرم فاکتور ATX مناسب سیستم های قدرتمند خواهیم پرداخت، پس لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

آشنایی با مادربرد Z690 EXTREME WIFI 6E ازراک!

طراحی شده برای آخرین نسل از پردازنده های INTEL

شرکت ASRock در طراحی و ساخت مادربرد Z690 Extreme WIFI 6 از چیپست Z690 شرکت اینتل بهره برده است. چیپست استفاده شده در این مدل از مادربرد دارای یک سوکت پردازنده از نوع LGA1700 بوده تا به شما این امکان را بدهد تا بتوانید از پردازنده های نسل 12 اینتل (Core) بر روی سیستم خود استفاده کنید. از دیگر ویژگی های استفاده شده در این مدل از مادربرد می توان به برخورداری از 4 اسلات رم از نوع DIMM اشاره کرد. اسلات های موجود در این مادربرد قابلیت پشتیبانی از حافظه های DDR4 با ظرفیت حداکثر 128 گیگابایت را دارد. با توجه به بهره مندی از ویژگی یاد شده این امکان را خواهید داشت تا قادر باشید از حافظه های رم که دارای فرکانس هایی تا 5000 مگاهرتز (به صورت اورکلاک) هستند بر روی این مادربرد استفاده کنید. مادربرد Z690 Extreme WIFI 6 با توجه به سازگاری با NVMe SSD RAID و برخورداری از اسلات های M.2 با نسل چهارم PCIe قادر است عملکرد خیره کننده ای را برای گیمرهای حرفه ای به ارمغان بیاورد. فرم فاکتور ATX و ابعاد 305x244 میلی متری که این مادربرد در اختیار دارد به شما این امکان را می دهد تا برای نصب بر روی انوع کیس های رایج با هیچ چالشی روبرو نشوید! پشتیبانی از فناوری X.M.P را نیز می توان یکی از ویژگی های مثبت مادربرد Z690 Extreme WIFI 6 ازراک محسوب کرد. این فناوری به شما این امکان را می دهد تا بتوانید فرکانس کاری حافظه را متناسب با نیاز و توانایی سیستم تنظیم کنید.

طراحی شده برای آخرین نسل از پردازنده های INTEL

بهره مندی از پورت ها و هدرهای متنوع!

ازراک جهت ارتباط و متصل شدن انواع مانیتور، ماوس، کیبورد و ... از پورت ها و هدرهای متنوعی در ساخت مادربرد حرفه ای شرکت ASRock استفاده کرده است. پورت ها تعبیه شده در این مدل از مادربرد شامل پورت HDMI 2.1، DisplayPort 1.4 (قابلیت ارائه تصاویری با رزولوشن 8K همراه با نرخ به روز رسانی 60 هرتز)، 1 عدد پورت USB 3.2 Gen 2, Type-C (10 Gbps)، 1 عدد پورت USB 3.2 Gen 2 (10 Gbps)، 4 عدد پورت USB 3.2 Gen 1 (5 Gbps) و پورت PS/2 (به منظور متصل کردن کیبورد و ماوس) می شود. با برخورداری از پورت های تعبیه شده می توان گفت که شما برای ارتباط با لوازم جانبی کامپیوتر با هیچ چالشی روبرو نخواهید شد. از دیگر روش های ارتباطی که در این مدل مادربرد اضافه شده می توان به اتصال Wi-Fi 6E و بلوتوث نسخه 5.2 اشاره کرد. اتصال Wi-Fi از سرعت انتقال باورنکردنی و فوق العاده همراه با ظرفیت بهبود یافته برخوردار بوده که قادر است عملکرد بهتری را در محیط های متراکم از خود نشان دهد. از ویژگی های این نسخه از وای فای می توان به قابلیت ارائه سرعتی تا 2.4 گیگابیت بر ثانیه اشاره کرد. هدرهای تعبیه شده بر روی این مادربرد نیز شامل 1 عدد هدر USB 3.2 Gen 2x2, Type-C (20 Gbps)، 2 عدد هدر USB 3.2 Gen 1 (5 Gbps)، 2 عدد هدر USB 2.0 (480 Mbps)، 7 عدد هدر 4 پین به منظور متصل کردن (CPU, CPU/Water Pump, Chassis/Water Pump)، 3 عدد هدر aRGB (3-Pin) و 1 عدد هدر RGB (4-pin) می شود.

آشنایی با مادربرد Z690 EXTREME WIFI 6E ازراک!

کارت شبکه و کارت صدای قدرتمند!

از دیگر ویژگی های استفاده شده در مادربرد Z690 Extreme WIFI 6 ازراک می توان به برخورداری از کارت شبکه قدرتمند اشاره کرد. کارت شبکه استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع l219-V (GbE) شرکت اینتل و Dragon RTL8125BG (2.5 GbE) ساخت شرکت Realtek می باشد. این مادربرد عملکردی پایدار و ایمن در قالب شبکه های پرسرعت از خود نشان می دهد و امکان انجام بازی های گروهی با کیفیتی عالی را در اختیار شما قرار خواهد داد. کارت صدا نیز یکی دیگر از امکانات تعبیه شده در این مدل از مادربرد بوده که به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید صدایی با بالاترین کیفیت را به دست آورید. کارت صدا استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع ALC1220 ساخت شرکت Realtek بوده و می تواند صدایی شفاف، قدرتمند و 7.1 کاناله را به ارمغان می آورد. شما می توانید این مادربرد را از طریق 5 عدد جک 3.5 میلی متری موجود بر روی بدنه آن به انواع هدست و اسپیکرهای قدرتمند متصل کنید. در ضمن این مدل از کارت صدای استفاده شده قادر است صدای با کیفیت، شفاف و قوی را برای شما فراهم کند. در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که شرکت ازراک در ساخت این مادربرد از سیستم نورپردازی از نوع RGB بهره برده است. از دیگر ویژگی های نورپردازی این مدل از مادربرد می توان به قابلیت کنترل سیستم نورپردازی RGB اشاره کرد. این قابلیت کاربر را قادر می سازد تا بتواند کنترل سیستم نورپردازی شده و نوارهای LED اتصال داده شده را در دست بگیرید! در آخر باید به انی نکات اشاره کنیم که شرکت ASRock در ساخت مادربرد Z690 Extreme WIFI 6 خود از سیستم خنک کنندگی پرقدرت بهره مند بوده و از دیگر امکاناتی همچون 3 عدد اسلات Pci Express x16 (جهت نصب کارت گرافیک) و 1 عدد اسلات Pci Express x1 (جهت توسعه) همراه با فناوری AMD CrossFire برخوردار است.

منبع: tomshardware