اولین نسخه اندروید 13 سال پیش منتشر شد.

اندروید از گذشته تا کنون چه تغییراتی داشته است؟

در چند سال گذشته، اندروید تغییرات زیادی داشته است. در این سال ها، انتشارات منظم سالانه که برخی از آنها خوب و برخی دیگر چندان شگفت انگیز نبودند، به بلوغ سیستم عامل کمک زیادی کرده است. با این حال، گاهی اوقات خوب است که به گذشته نگاه کنیم و به یاد آوریم که زمانی که ما هنوز در ابتدای این راه بودیم، اوضاع چگونه بود. امروز یکی از آن روزها است، زیرا در چنین روزی، 13 سال پیش، اولین تلفن تجاری با سیستم عامل اندروید برای عموم عرضه شد.

T-Mobile G1، که به عنوان HTC Dream نیز شناخته می شود، از مشخصاتی برخوردار بود که در زمان خود یعنی سال 2008 قابل قبول بود. در واقع این تلفن از پردازنده MSM7201A کوالکام استفاده می کرد و هسته ARM11 آن در فرکانس فوق العاده 528 مگاهرتز در کنار پردازنده گرافیکی Adreno 130 کار می کرد.

همچنین این گوشی موبایل اندرویدی مجهز به رم 192 مگابایتی بود و تنها از 256 مگابایت حافظه داخلی بهره می برد. ضمن این که از شبکه اینترنت 3G و بلوتوث 2.0 وای فای و یک درگاه شارژ USB مینی پشتیبانی می کرد. از آنجا که ما آن زمان همه توجه ها سمت بلک بری بود، در این گوشی یک صفحه کلید QWERTY نیز وجود داشت. 

این گوشی با ضخامت 17.1 میلی متر و وزن 158 گرم عرضه شده بود که از یک صفحه نمایش 3.2 اینچی با رزولوشن 320 در 480 بهره می برد که در آن زمان مدرن به حساب می آمد! 

اندروید از گذشته تا کنون چه تغییراتی داشته است؟

در واقع این مشخصات نقطه اصلی فروش گوشی تی موبایل جی وان نبود، بلکه دلیل اصلی آن بود. این دستگاه با اندروید 1.0 راه اندازی شد و اولین بار بود که می توانستید دستگاهی با این سیستم عامل اندروید تهیه کنید. نسخه اولیه اندروید دارای معایب و ویژگی های زیادی بود، اما به هرحال اندروید بود و لذت شیرین خود را داشت! 

با روی کار آمدن آیفون در سال 2007، جی وان را با سیستم عامل اندروید خود به چالش کشید و در مقابل آن قرار گرفت. در آن زمان اندروید بر خلاف ios کاملا منبع باز بود. اما از همان لحظه که اپل وارد بازار شد، اندروید تحت فشار قرار گرفت و استیو جابز قبل از مرگش در سال 2011 قول داد که "اندروید را از بین ببرد" و انفجاری عظیم خلق کند!

T-Mobile G1 رویای اندروید را ممکن کرد، اما به وضوح یک نوع متفاوت از تلفن های هوشمند برای دوره های مختلف بود. مفهوم تمام کارهایی که یک تلفن هوشمند می تواند انجام دهد بسیار پیشرفت کرده است و نرم افزار T-Mobile G1 در واقع پیر نشده است. این نرم افزار مدتی پیش بررسی شد و این نتیجه حاصل شد که با وجود به روزرسانی ها تا اندروید Donut 1.6، با اساس استانداردهای امروزی تقریباً یک گوشی مبهم به حساب می آید.

اندروید از گذشته تا کنون چه تغییراتی داشته است؟

اندروید تا چند سال بعد ظاهر، احساس و عملکرد یک سیستم عامل بالغ را آغاز نمی کند. در حالی که G1 از نظر فروش نسبتاً خوب عمل کرد ، T-Mobile در آوریل 2009 اعلام کرد که یک میلیون دستگاه فروخته است ، اما اولین گوشی هایی که اندروید را به سیستم عامل اصلی تبدیل کردند ، تا موتورولا خوانده در سال 2009 عرضه نمی شد. موفق به فروش 250،000 دستگاه در اولین هفته خود در قفسه های فروشگاه شد و با Samsung Galaxy S در سال 2010 ادامه داد.

در اندروید قدیمی امکان دریافت و ارسال تماس و پبام متنی و همچنین جستجو در وب وجود داشت اما کیفیت دوربین قابل ملاحظه ای نداشت. قابل ذکر است که نسخه 1.x فاقد پشتیبانی از مواردی مانند تصاویر پس زمینه زنده، تبدیل گفتار به متن و بزرگنمایی دوربین بود. اما رفته رفته، مفهوم آنچه که یک تلفن هوشمند باید انجام دهد تکامل بسیاری یافت به طوری که در دهه اخیر شاهد پیشرفت های زیادی بوده ایم و اکنون منتظر انتشار اندروید 12 هستیم.

منبع: androidpolice