در ابتدا باید با تمام کسانی که از طرفداران سرویس ابری گوگل استادیا هستند، همدردی کنیم! چرا که گوگل به صورت رسمی اعلام کرده که قصد دارد تا این سرویس را از اواسط ماه ژانویه سال 2023 (اواخر دی ماه 1401) برای همیشه تعطیل کند! البته جایگزین های خوبی برای این سرویس وجود دارد و شما می توانید به سراغ ایکس باکس Game Pass یا پلی استیشن بروید! اما مسلماً هیچ چیز جای اجرای بازی به صورت لوکال بر روی سیستم را نمی گیرد؛ حتی اگر سیستم شما کروم بوک باشد! بله، «کروم بوک گیمینگ» در راه است!

به نظر می رسد لنوو قصد دارد اولین کروم بوک گیمینگ دنیا را تولید کند!

بر اساس مطلبی که در وب سایت ChromeUnboxed منتشر شده، به نظر می رسد که لنوو برنامه دارد تا «اولین کروم بوک گیمینگ دنیا» را راهی بازار کند! این دستگاه Lenovo IdeaPad 5 Gaming نام دارد و از ویژگی های کافی برای اجرای بازی بهره می برد. به طوری که پیش بینی می شود که این کروم بوک بتواند توجه گیمرها را به سمت سیستم عامل ChromeOS جلب کند به خصوص که آپدیت جدید Chrome OS 102 با قابلیت تشخیص سریع تر کابل USB-C و ارتقاهای نرم افزاری کاربردی نیز برای این سیستم عامل عرضه شده است.

به نظر می رسد لنوو قصد دارد اولین کروم بوک گیمینگ دنیا را تولید کند!

پیش از این اعلام شده بود که گوگل در حال کار کردن بر روی توسعه برنامه استیم آلفا (Steam Alpha) است. هدف این پروژه بومی سازی پشتیبانی از Steam بر روی ChromeOS عنوان شده است. اما از آنجایی که کروم بوک در چند وقت اخیر به سخت افزار قدرتمندتری نسبت به گذشته مجهز شده، دیگر وقت آن رسیده که بازی ها به صورت لوکال بر روی آن نصب و اجرا شوند. کروم بوک های پیشرفته امروزی مانند کروم بوک ایسر مدل Spin 713 (3W) و.. اغلب از پردازنده های نسل 11 و 12 اینتل قدرت می گیرند و به گرافیک مجتمع Iris Xe مجهزند. درست است که این مشخصات سخت افزاری برای اجرای بازی های رده بالا کافی نیست، اما باز هم امکان اجرای بازی های رایج و استاندارد موجود در سرویس های ابری را بر روی کروم بوک ایجاد می کند.

نکته منفی اینجاست که لنوو اصلاً به برنامه های خود برای تولید یک کروم بوک گیمینگ اشاره ای نکرده و این اخبار تماماً توسط وب سایت کروم آنباکسد پوشش داده شده است. به این ترتیب ما صحت یا عدم صحت این اخبار را تأیید نمی کنیم!

به نظر می رسد لنوو قصد دارد اولین کروم بوک گیمینگ دنیا را تولید کند!

اما چه چیزی باعث شده که از عبارت “Gaming” در نام گذاری کروم بوک جدید لنوو استفاده شود؟ یکی از دلایل این موضوع، صفحه نمایش با کیفیت این کروم بوک است. لنوو در این دستگاه از یک صفحه نمایش 16 اینچ با رزولوشن QHD (2560x1600) استفاده کرده که از نرخ نوسازی تصویر 120 هرتز بهره می برد. همچنین این لپتاپ به پردازنده اینتل Core i3-1215U یا Core i5-1235U مجهز است که پردازنده دوم از گرافیک مجتمع Iris Xe بهره می برد (این مورد یکی از پیش نیازهای سخت افزاری پروژه استیم آلفا نیز هست). پیکربندی حافظه کروم بوک جدید لنوو نیز به صورت 8 گیگابایت رم + 512 گیگابایت حافظه ذخیره سازی داخلی NVMe اعلام شده است.

به نظر می رسد لنوو قصد دارد اولین کروم بوک گیمینگ دنیا را تولید کند!

شما نمی توانید یک گیمر را بدون نورپردازی RGB راضی کنید! لنوو با علم به این موضوع، مروک بوگ Ideapad 5 را به کیبوردی با نور پس زمینه تمام صفحه و قابل تنظیم مجهز کرده است. همان طور که در عکس بالا مشخص است، شما می توانید نورپردازی این کیبورد را در تمام صفحه و به ازای هر یک از کلیدها تغییر داده و آن را شخصی سازی کنید.

به نظر می رسد لنوو قصد دارد اولین کروم بوک گیمینگ دنیا را تولید کند!

از دیگر ویژگی های کروم بوک گیمینگ لنوو Ideapad 5 می توان به وب کم فول اچ دی، دو پورت USB-C، دو پورت USB-A، یک درگاه کارت حافظه میکرو اس دی، اسپیکرهای استریو و پشتیبانی از وای فای 6 اشاره کرد. متأسفانه هنوز قیمت کروم بوک جدید لنوو اعلام نشده است.

منبع: green