همانطور که میدانید اخیرا ایلان ماسک قصد خرید توئیتر را داشت و ما شاهد برخی تاثیرات ایلان ماسک بر توئیتر بودیم اما آقای ماسک به تازگی رسماً اعلام کرده است که دیگر به قرارداد 44 میلیارد دلاری خرید توئیتر پایبند نیست و قصد دارد از این معامله اعلام انصراف کند! تیم حقوقی ماسک در این رابطه اظهار کرده اند که دلیل فسخ قرارداد از جانب ماسک این است که توئیتر توافقنامه آنها را نقض کرده و در جریان مذاکرات، اظهارات «کذب و گمراه کننده» ارائه داده است.

ایلان ماسک به طور رسمی از خرید توئیتر اعلام انصراف کرد!

تیم حقوقی ایلان ماسک در این رابطه می گوید: «برای نزدیک به دو ماه، آقای ماسک به دنبال داده ها و اطلاعات لازم برای «ارزیابی مستقل از شیوع حساب های جعلی یا هرزنامه در پلتفرم توئیتر» بوده است. اما توئیتر یا در ارائه این اطلاعات به آقای ماسک ناتوان بوده یا از انجام این کار خودداری کرده است».

با وجود تلاش های ماسک برای فسخ قرارداد، توئیتر همچنان امیدوار است که بتواند این قرارداد را پابرجا نگه دارد. برت تیلور، رئیس هیئت مدیره توئیتر عنوان کرده است که: «این شرکت اقدامات قانونی را برای اجرای توافقنامه ثبت شده انجام خواهد داد و اطمینان داریم که در دادگاه پیروز خواهیم شد».

ماسک تنها چند هفته پس از امضای قرارداد خرید توئیتر، زمینه را برای فسخ آن فراهم کرده است و ادعا می کند که توئیتر آمارهای گمراه کننده ای درباره شیوع ربات های اسپم در پلتفرم خود منتشر کرده است. با این حال کاملاً نامشخص است که آیا ماسک می تواند از نظر قانونی توافق خود را صرفاً به این دلیل که از شیوع هرزنامه ها در توئیتر خوشحال نیست، فسخ کند یا خیر. به هر حال ماسک می توانسته این موضوع را پیش از امضای قرارداد بررسی کند!

در این مدت توئیتر تمام تلاش خود را برای منطبق کردن خود با درخواست های ماسک انجام داده است و حتی با تاثیر گیری از تصمیم ایلان ماسک تغییرات جدیدی مانند اضافه کردن دکمه EDIT در توئیتر را ایجاد کرده است. در اوایل ماه ژوئن، این شرکت دسترسی «firehose» به سرویس خود را باز کرد تا ماسک بتواند هر توئیتی را که ارسال می شود، دریافت و تجزیه و تحلیل کند. همچنین این شرکت به طور مداوم سعی کرده است به کاربران خود اطمینان دهد که هرزنامه ها و ربات ها را تحت کنترل دارد. به تازگی توئیتر اعلام کرده است که روزانه بیش از یک میلیون حساب هرزنامه (اسپم) را مسدود می کند. ضمن اینکه مدیر عامل این شرکت در رابطه با چگونگی تشخیص اینکه چه تعداد از کاربرانش را ربات ها تشکیل می دهند، مستندات بلند بالایی را در ماه May ارائه داده است.
تیم ماسک همچنین ادعا کرده است که توئیتر با اخراج دو مدیر ارشد، قطع همکاری با بخشی از تیم استعدادیابی و توقف استخدام نیروی جدید در چند ماه گذشته توافق خود را نقض کرده است. زیرا این شرکت مجوز منحرف کردن مسیر کسب و کار خود از «حالت عادی» را نداشته است.

ایلان ماسک به طور رسمی از خرید توئیتر اعلام انصراف کرد!

قطعاً ماسک در دادگاه کار سختی خواهد داشت و نمی تواند به دلیل اینکه دیگر توئیتر را دوست ندارد، قرارداد خرید آن را برهم بزند! او باید اثبات کند توئیتر توافق نامه را نقض کرده و برای این موضوع دلایل محکمه پسند ارائه کند! مسلماً توئیتر در صدد این است که این قرارداد را حفظ کند. چرا که این معامله برای سهامداران توئیتر یک معامله پرسود بوده و به ازای هر سهم، 54.2 دلار دریافت کرده اند (هر سهم توئیتر در حال حاضر 36.81 دلار می ارزد!). همچنین طرف مقصر در فسخ قرارداد، باید مبلغ یک میلیارد دلار را به عنوان جریمه به طرف مقابل بپردازد که قطعاً سهامداران توئیتر دوست ندارند متحمل چنین ضرری شوند!
هم ماسک و هم توئیتر باید پرونده خود را ایجاد کرده و مدارک خود در مورد نقض یا عدم نقض توافق را به قاضی ارائه دهند. در این میان کار ماسک دشوارتر به نظر می رسد. کارل توبیاس، استاد دانشکده حقوق دانشگاه ریچموند می گوید: «در این حالت باید نشان دهید که در اقدامات طرف مقابل چیز کاملاً فاحشی وجود دارد که اجازه نمی دهد توافق پیش برود. و من نمی دانم که آیا ماسک قادر به ارائه چنین مدارکی برای متقاعد کردن قضات هست یا نه».

ایلان ماسک به طور رسمی از خرید توئیتر اعلام انصراف کرد!

از برخی جهات، از همان اول خرید توئیتر توسط ماسک بیشتر شبیه به یک بازی به نظر می رسید تا یک تلاش واقعی برای سرمایه گذاری و رشد یک تجارت! او ابتدا فقط 9 درصد از سهام توئیتر را خرید و سپس اعلام کرد که قصد ندارد به عضویت هیئت مدیره دربیاید. در ادامه اعلام کرد که سهام بیشتری از توئیتر را می خرد و خود را «مالک» توئیتر معرفی کرد. حالا هم که به دلایل به نظر واهی، قصد دارد توافق خرید توئیتر را برهم بزند!

باید ببینیم که در دادگاه رسیدگی به این موضوع تیم توئیتر پیروز می شود یا ایلان ماسک! و اینکه چه سرنوشتی در انتظار یکی از محبوب ترین پلتفرم های سوشیال مدیای دنیا خواهد بود!

منبع: theverge