علیرغم بحران جهانی کمبود چیپست، بازار پردازنده های گرافیکی در سال 2021 روزهای داغ و پر تب و تابی را سپری کرده است! مطابق با گزارش های اعلام شده در وب سایت Graphic Speak، نمودار گرافیکی فروش کارت گرافیک، بین سال های 2020 و 2021 رشد 29.5 درصدی را نشان می دهد. این میزان رشد باعث فروش کارت گرافیک در بازارهای جهانی به میزان 51.8 بیلیون دلار شده که رقم بسیار بالایی به شمار می آید.

فروش کارت گرافیک در سال 2021 نزدیک به 30 درصد رشد داشته است

افزایش فروش کارت گرافیک در سال 2021 چندان هم جای تعجب ندارد. پیش از این آمارهایی از افزایش فروش دو غول فعال در حوزه تولید کارت گرافیک، یعنی AMD و NVIDIA در سال گذشته منتشر شده بود. با این وجود نمودارهای ارائه شده از جانب وب سایت Graphic Speak، یک بینش کلی در رابطه با رشد این صنعت پرطرفدار را به ما می دهد.

مطابق با این گزارش، ثبت رکوردهای جدید NVIDIA و AMD در زمینه فروش کارت گرافیک، فقط به دلیل افزایش قیمت این قطعه های سخت افزاری نبوده است. بلکه تعداد فروش این شرکت ها هم به نحو چشمگیری افزایش داشته است. وب سایت Graphic Speak ادعا کرده است که در سال 2020 حدود 42 میلیون کارت گرافیک در بازارهای جهانی به فروش رسیده است. در طرف مقابل، در سال 2021 فروش کارت گرافیک به بیش از 50 میلیون عدد رسیده است.

فروش کارت گرافیک در سال 2021 نزدیک به 30 درصد رشد داشته است

پیش بینی می شود که سال 2022 نیز سال مهمی برای بازار کارت گرافیک باشد و در این سال هم رشد فروش پردازنده های گرافیکی ادامه داشته باشد. شرکت های NVIDIA و AMD همچنان در پاسخ به تقاضاهای فزاینده این بازار، به تولید بیشتر کارت گرافیک در این سال ادامه خواهند داد. همچنین Intel هم قصد دارد تا به این بازار ورود کند. به تازگی اینتل کارت گرافیک های سری Arc را معرفی کرده و قصد دارد تا به رقیبی جدی برای انویدیا و AMD تبدیل شود. در گزارش وب سایت Graphic Speak در این رابطه آمده است: «اینتل عزم خود را برای ورود قدرتمند به بازار گرافیک جزم کرده و نمودار فروش کارت گرافیک در سال 2022، شامل محصولات اینتل هم خواهد شد. البته هنوز مشخص نیست که اینتل قصد دارد مانند AMD و NVIDIA کارت گرافیک نهایی را به بازار عرضه کند یا فقط به تولید چیپست خواهد پرداخت. به هر حال ورود اینتل به بازار کارت گرافیک مسلماً باعث داغ تر شدن آن می شود. البته این شرکت در زمان اوج فروش کارت گرافیک قصد ورود به این بازار را کرده و ممکن است پس از فروکش کردن تب استخراج رمز ارزها و گذشتن بحران کووید 19، شگفت زده شود! سؤالی که برای تمامی علاقه مندان به بازار کارت گرافیک ایجاد شده این است که در پایان سال 2022 اینتل چند درصد از سود این بازار را به خود اختصاص داده و آیا این شرکت توان رقابت با غول هایی همانند AMD و NVIDIA را دارد یا خیر». وب سایت Graphic Spaek پیش بینی کرده است که در سال 2023 میزان رشد بازار پردازنده های گرافیکی چیزی حدود 52.2 بیلیون دلار باشد.

منبع: windowscentral