چند ماه پیش بود که گوگل اعلام کرد قصد دارد تا عملکرد مرورگر کروم بر روی macOS را ارتقا بخشیده و آن را به سریع ترین مرورگر بر روی این سیستم عامل تبدیل کند؛ حتی سریع تر از Safari، مرورگر خود اپل! اکنون این برند نام آشنای دنیای تکنولوژی عنوان کرده است که این مرورگر به مرزهای سرعت جدیدی بر روی مک بوک دست پیدا کرده است.

گوگل می گوید مرورگر کروم بر روی macOS تا 20 درصد سریع تر شده است

مطابق با ادعای گوگل، جدیدترین نسخه کروم اکنون بر روی لپ تاپ های اپل تا 20 درصد سریع تر عمل می کند. این مرورگر در تست های ابزار Speedometer اپل موفق به اخذ امتیاز 360 شده است. این ابزار برای اندازه گیری معیارهای مختلف کاربرد دارد و یک ابزار بنچ مارک به شمار می آید.

گوگل طی یک توئیت اعلام کرده است: «سه ماه پیش ما توانستیم رکورد بالاترین امتیاز را در بنچ مارک Speedometer اپل ثبت کنیم؛ و حالا کروم نسبت به آن زمان 20 درصد سریع تر شده و توانسته به امتیاز دست نیافتنی 360 برای سایر مرورگرها دست پیدا کند!».

گوگل می گوید مرورگر کروم بر روی macOS تا 20 درصد سریع تر شده است

دستاوردهای جدید گوگل در این زمینه نسبت به ماه مارچ بهبود چشمگیری داشته است. در آخرین باری که سرعت این دو مرورگر توسط ابزار اپل بررسی شد، کروم 7 درصد از سافاری سریع تر بود. حال در تست های جدید این میزان بیشتر هم شده است. در این آزمایش ها سرعت عملکرد 300 مرورگر توسط اپل مورد آزمایش قرار گرفته است و کروم صدر لیست رده بندی در میان این مرورگرها را به خود اختصاص داده است. کروم در آزمایش های جدید نسبت به سافاری تا 15 درصد در زمینه عملکرد گرافیکی سریع تر شده است.

ارتقای سرعت این مرورگر به دلیل تغییرات جزئی در ThinLTO (یک رویکرد بهینه سازی ساختار که کد عناصر پایه که برای بهبود سرعت حیاتی هستند، تراز می کند) رخ داده است.

همچنین چندین بهینه سازی کدهای جاوا اسکریپت کروم که سال گذشته توسط گوگل انجام شد، در رشد فعلی سرعت کروم تأثیر زیادی داشته است.

گوگل می گوید مرورگر کروم بر روی macOS تا 20 درصد سریع تر شده است

در نتیجه کروم اکنون بر روی دستگاه های مک مبتنی بر M1، تا 43 درصد نسبت به قبل سریع تر عمل می کند. در واقع کروم از زمان عرضه برای این دستگاه ها در سال 2020، تا به حال به این اندازه سریع نبوده است!

البته گوگل کاربران اندرویدی را نیز فراموش نکرده و برای آنها هم خبرهای خوبی در این رابطه دارد. این طور که گوگل اعلام کرده است، کروم به لطف بهبود تکنولوژی های مربوط به حوزه navigation، تا 15 درصد بر روی دستگاه های اندرویدی سریع تر از قبل عمل می کند. این اخبار جایگاه کروم را به عنوان پیشرفته ترین مرورگر وب در حال حاضر، مستحکم تر از قبل می کند و فاصله آن را با Safari، موزیلا فایرفاکس و مایکروسافت Edge بیشتر خواهد کرد. باید ببینیم که آیا اپل توانایی رقابت با گوگل را دارد و می تواند سافاری را به سریع ترین مرورگر بر روی نسخه جدید سیستم عامل macOS تبدیل کند یا همچنان باید شاهد یکه تازی گوگل کروم بر روی دستگاه های اختصاصی اپل باشیم!

منبع: androidcentral