اینتل با اعلام خبر ورود خود به بازار کارت گرافیک، همه را هیجان زده کرده است! این غول دنیای تکنولوژی اعلام کرده است که قصد عرضه کارت گرافیک های مجزای سری Arc را برای استفاده در لپ تاپ دارد. این سری شامل سه مدل Arc 3، Arc 5 و Arc 7 می شود. کارت گرافیک Arc 3 برای استفاده در لپ تاپ های میان رده، مدل Arc 5 برای گیمینگ پیشرفته و مدل Arc 7 برای گیمینگ با بالاترین کیفیت طراحی شده اند که در این مقاله بیشتر با آنها آشنا می شویم.

با مشخصات فنی کارت گرافیک های سری Arc اینتل بیشتر آشنا شوید

رده بالاترین مدل موجود در این سری، کارت گرافیک Intel Arc 7 A770M است. مشخصات این مدل شامل 32 هسته Xe، 32 واحد ray-tracing، 16 گیگابایت حافظه، باس حافظه 256 بیت و توان مصرفی 120 تا 150 وات است. اگر مشخصات این مدل را با مشخصات کارت گرافیک 64 بیت NVIDIA RTX 2050 مقایسه کنیم به نتایج جالبی دست پیدا می کنیم. کارت گرافیک های انویدیا به زودی برای استفاده در لپ تاپ راهی بازار می شود و دارای فرکانس بوست پایین تری (در حد 1477 مگاهرتز) است. همچنین انویدیا قصد دارد تا به زودی کارت گرافیک های GeForce MX570 و MX550 را نیز برای لپ تاپ های میان رده عرضه کند. کارت گرافیک Arc 3 اینتل می تواند به رقیبی جدی برای این مدل ها (هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ عملکرد) تبدیل شود.

با مشخصات فنی کارت گرافیک های سری Arc اینتل بیشتر آشنا شوید

از لحاظ قدرت اجرا، اینتل خودش را با خودش مقایسه می کند! به عبارت دیگر کارت گرافیک های سری Arc اینتل کاملاً توانایی به چالش کشیدن رقبای خود را دارند! به عنوان مثال، کارت گرافیک Intel Arc 3 A370M از فریم ریت بین 60 تا 78 فریم در ثانیه در رزولوشن فول اچ دی (1080P) در بازی های مختلف پشتیبانی می کند. به طور دقیق تر باید گفت که این کارت گرافیک از فریم ریت 62 FPS در بازی Hitman 3، 66 FPS در بازی Destiny 2، 68 FPS در بازی The Witcher، 63 FPS در بازی Doom Eternal و 78 FPS در بازی Wolfenstein: Youngblood پشتیبانی می کند. برای اینکه از پیشرفت اینتل در این زمینه بیشتر مطلع شوید بد نیست به این نکته اشاره کنیم که فریم ریت پردازنده های گرافیکی مجتمع Xe که در پردازنده های نسل 12 به کار رفته اند، بین 30 تا 40 فریم در ثانیه است!

با مشخصات فنی کارت گرافیک های سری Arc اینتل بیشتر آشنا شوید

باید به این نکته هم اشاره کنیم که اینتل از تکنولوژی های پیشرفته خود در این پردازنده های گرافیکی استفاده کرده است که از میان آنها می توان به Intel XeSS اشاره کرد. این فناوری که به فناوری های NVIDIA DLSS و AMD FSR شباهت دارد، کیفیت بازی ها را به بالاترین رزولوشن ارتقا می دهد و باعث نمایش جزئیات با بهترین وضوح می شود. اینتل اعلام کرده است که این تکنولوژی قادر به ارتقای رزولوشن بازی جدید Dolmen از 1080P به 4K است. همچنین این کارت گرافیک ها به تکنولوژی Intel Deep Link (شبیه به فناوری AMD SmartShift) مجهز هستند که در هنگام اجرای تسک های سنگین، باعث تخصیص منابع بیشتر به آنها می شوند. فناوری Intel Dynamic Power Share نیز به سی پی یو اجازه می دهد تا در مواقعی که پردازنده گرافیکی وظیفه سنگینی ندارد، پاور بیشتری در دسترس داشته باشد.

منبع: windowscentral