در اوایل ماه مارس 2022 بود که مایکروسافت یک آپدیت آپشنال برای ویندوز 11 عرضه کرد که تغییر مرورگر پیش فرض در کامپیوترهای PC را آسان تر می کرد. تا پیش از ارائه این آپدیت، کاربران مجبور بودند تا به صورت دستی تغییر تنظیمات مرورگر پیش فرض ویندوز 11 را برای هر یک از فرمت های فایل ها و لینک ها انجام دهند. عملیاتی که زمان زیادی را از آنها سلب می کرد و برای تکمیل شدن به انجام مراحل طولانی و بیهوده نیاز داشت! اما این آپدیت جدید که به طور آپشنال برای ویندوز 11 عرضه شده، به کاربران اجازه می دهد تا تنها با یک کلیک مرورگر پیش فرض خود را برای فایل ها و لینک های مختلف تغییر دهند.

موزیلا از مایکروسافت به دلیل محدودیت در انتخاب مرورگر پیش فرض ویندوز 11 گله مند است!

در این میان شرکت موزیلا که مرورگر فایرفاکس را عرضه کرده است، اعلام کرده که ارائه این آپدیت یک قدم مثبت در جهت صحیح از جانب مایکروسافت است؛ اما مایکروسافت هنوز مسیری طولانی برای احترام کامل به حق کاربران در انتخاب مرورگر پیش فرض سیستم خود پیش رو دارد! این شرکت خواهان ارتقاها و آپدیت های کاربردی تری در هر دو سطح end-users و developers شده تا انتخاب مرورگر پیش فرض به طور دقیق تری عمل کند.

موزیلا از مایکروسافت به دلیل محدودیت در انتخاب مرورگر پیش فرض ویندوز 11 گله مند است!

یکی از مسئولان شرکت موزیلا در این رابطه اظهار کرده است: «کاربران باید این قابلیت را در اختیار داشته باشند تا به راحتی مرورگر مورد نظر خود را به عنوان مرورگر پیش فرض انتخاب کنند و تمامی سیستم عامل ها باید تمهیدات لازم برای این منظور را در نظر بگیرند. بر روی کاغذ ما شاهد این هستیم که تعداد مراحل انتخاب مرورگر پیش فرض بر روی ویندوز 11 کاهش پیدا کرده اما در عمل چنین نیست. ما انتظار داریم تا API های موجود برای این منظور ارتقا پیدا کرده و حتی بتوان سایر اپلیکیشن های پیش فرض ویندوز را نیز تغییر داد. ما فایرفاکس را بر روی یک کامپیوتر PC که سیستم عامل آن ویندوز 11 بود نصب کردیم و فایرفاکس را از طریق آپدیت جدید مایکروسافت به عنوان مرورگر پیش فرض انتخاب کردیم. اما در کمال تعجب فایرفاکس فقط برای تعداد محدودی از فایل ها و لینک ها به عنوان مرورگر پیش فرض انتخاب شده بود نه همه آنها. به عنوان مثال فایل های AVIF، PDF و WEBP هنوز با اپلیکیشن های دیگری به جز فایرفاکس باز می شدند. وقتی برای تغییر مرورگر این فایل ها کلیک کردیم، پیش از آنکه بتوانیم مرورگر پیش فرض را انتخاب کنیم، پیامی در رابطه با Edge به ما نشان داده شد.»

موزیلا از مایکروسافت به دلیل محدودیت در انتخاب مرورگر پیش فرض ویندوز 11 گله مند است!

نکته قابل توجه در این رابطه این است که حتی انتخاب مرورگر Edge به عنوان مرورگر پیش فرض باعث تغییرات کلی تنظیمات ویندوز 11 نمی شود و این مشکل هنوز هم وجود خواهد داشت! بنابراین شاید بتوان آن را یک باگ نرم افزاری دانست که در آپدیت های بعدی از جانب مایکروسافت احتمالاً برطرف شود. البته نمی توان در این مورد اظهار نظر قطعی کرد و شاید این موضوع سیاست مایکروسافت در راستای ترغیب کاربران به استفاده از مرورگر Edge بوده باشد.

منبع: windowscentral