انتظار می رود که کارت گرافیک پرچم دار نسل بعدی انویدیا به توان 450 وات فقط برای GPU نیاز داشته باشد و توان مصرفی تمام برد آن (TGP) برابر با 600 وات باشد. این اطلاعات با بررسی مدل های فعلی و به خصوص کارت گرافیک های سری RTX 3090 به دست آمده و برای دست یافتن به آنها نمودارهای مصرف انرژی محصولات انویدیا به طور دقیق زیر ذره بین قرار گرفته است.

کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 4090 به پاور با توان 600 وات نیاز خواهد داشت

مطابق با بررسی های صورت گرفته بر روی کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3090 Ti، می توان برنامه های این شرکت برای RTX 4090 را پیش بینی کرد. الگوهای Add-in-Board یا AIBs تأیید می کنند که PCB کارت گرافیک GeForce RTX 3090 Ti به کارت های نسل بعدی شباهت خواهد داشت. به احتمال بسیار زیاد، شایعات مطرح شده در این رابطه که کارت گرافیک های نسل آینده انویدیا از قابلیت pin برخوردار باشند، معتبر نیستند و نباید به آنها چندان توجه کرد. در عوض چشم اندازی که بررسی طراحی برد RTX 3090 Ti ارائه می دهد، بیشتر در مورد میزان مصرف انرژی این کارت گرافیک ها کارایی دارد.

در آزمایش هایی که بر روی کارت گرافیک های GeForce RTX انجام شده، مصرف انرژی آنها رده بندی شده و مطابق با آنها مدل مشابهی برای کارت گرافیک RTX 4090 ارائه شده است. در این بخش، ما نتایج مربوط به مدل سازی مربوط به کارت گرافیک RTX 4090 را قرار داده ایم که می توانید آن را در عکس زیر مشاهده کنید:

کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 4090 به پاور با توان 600 وات نیاز خواهد داشت

می توان گفت که TGP ششصد وات که به نظر می رسد از سرنخ های یافت شده در RTX 3090 Ti برداشت شده، شباهت زیادی به “Ada Playground” داشته باشد. معماری جی پی یوهای Ada Lovelace و حافظه های جدیدتر GDDR6X احتمالاً به 20 وات کمتر از نسل های قبلی نیاز خواهد داشت. با وجود اینکه VRAM چیپ های این GPU ها سریع تر عمل می کنند، اما توان مورد نیاز آنها به دلیل افزایش چگالی کمتر خواهد بود. سایر مواردی که باعث می شوند تا توان مصرفی GPU کارت گرافیک RTX 4090 به 450 وات تقلیل پیدا کند به ماسفت ها، فن ها، هدر رفتن انرژی PCB و سایر انرژی هایی است که به دلیل گرما اتلاف می شوند.

شایعات قبلی از این حکایت داشتند که بزرگترین پردازنده گرافیکی Ada که احتمالاً AD102 نام دارد، از چیپست GTX 4090 قدرت می گیرد و به 18432 هسته CUDA (75 درصد بیشتر از مدل RTX 3090) مجهز است. همچنین این پردازنده های گرافیکی به احتمال بسیار زیاد با استاندارد رابط PCIe 5.0 سازگار خواهد بود.

کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 4090 به پاور با توان 600 وات نیاز خواهد داشت

متأسفانه به احتمال قوی کارت گرافیک های سری GTX 40 تا ماه سپتامبر 2022 به بازار عرضه نخواهند شد. اگر این برنامه زمانی معتبر باشد، احتمالاً در فصل تابستان اطلاعات دقیق تری در رابطه با مشخصات فنی این کارت گرافیک ها اعلام خواهد شد. حتی احتمال دارد که تا آن زمان انویدیا تیزرهای رسمی برای معرفی نسل جدید پرچم داران خود را ارائه دهد.

منبع: tomshardware


ممکن است اطلاعات ذکر شده در این بخش با اطلاعات اصلی کالا در زمان عرضه متفاوت باشد. در صورت مشاهده مغایرت، این موضوع را به ما اطلاع دهید.