با عرضه رسمی اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1، زمان آن فرا رسیده است که آن را با SoC گوشی هوشمند پرچمدار قبلی کوالکام یعنی اسنپدراگون 8 نسل 1 مقایسه کنیم و ببینیم چه بهبودهایی برای این تراشه در نظر گرفته شده است.

تغییر در تامین کننده همه تفاوت ها را در عملکرد، بهره وری انرژی و هوش مصنوعی ایجاد کرد

شایعه شده بود که کوالکام کارخانه های ریخته گری را از سامسونگ به TSMC تغییر می دهد، زیرا تراشه 4 نانومتری دومی از هر نظر برتر گزارش شده است. به نظر می رسد که در اینجا چنین است، زیرا نه تنها اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 در سریع ترین هسته خود سریعتر است، بلکه حتی آنهایی که برای مصرف انرژی کارآمد طراحی شده اند نیز سرعت کلاک را افزایش می دهند. این نشان می دهد که تغییر به فرآیند تولید بهتر دارای مزایای زیادی است.

Snapdragon 8 Plus Gen 1 در مقابل Snapdragon 8 Gen 1: تمام تفاوت های CPU، پردازنده گرافیکی، عملکرد و تغییرات راندمان انرژی که باید بدانید

ابتدا بیایید نگاهی به تراشه های نسل قبلی یعنی تراشه اسنپدراگون 888 پلاس و اسنپدراگون 888 داشته باشیم. هنگامی که این دو را در مقابل هم قرار دهیم، می بینیم تنها تغییری که کوالکام در تراشه سریعتر انجام می دهد افزایش سرعت کلاک Cortex-X1 به 2.995 گیگاهرتز است، در حالی که Cortex-X1 که در اسنپدراگون 888 اجرا می شود با فرکانس 2.84 گیگاهرتز کار می کند. با اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1، می ‌توانید سرعت کلاک را در هر دو طرف CPU و GPU ارتقا دهید.

در اصل می توان گفت که تمام هسته های اجرا شده در اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1، فشار فرکانس دریافت کرده اند که نشان می دهد این نود 4 نانومتری TSMC است که تغییر دهنده بازی بوده است. به طور کلی، سن دیگو، سازنده تراشه، بیان می کند که SoC جدید 10 درصد بهبود عملکرد برای CPU و GPU به ارمغان می آورد. خوشبختانه، این بهبود عملکرد با اشکالاتی در بخش کارایی همراه نیست، زیرا کوالکام ادعا می ‌کند که در مقایسه با اسنپدراگون 8 نسل 1، 15 درصد کاهش مصرف انرژی SoC تحت «الگوهای استفاده عملی» وجود دارد. علاوه بر این، در بهره وری انرژی CPU و GPU نیز 30 درصد بهبود وجود دارد.

لازم به ذکر است که برای «عملکرد بر وات» هوش مصنوعی، 20 درصد بهبود وجود دارد. همچنین کوآلکام آماری در مورد نوع تغییرات عمر باتری کاربران در سناریوهای دنیای واقعی ارائه کرد. به عنوان مثال، شما می توانید 15 درصد مصرف انرژی کمتری را برای «نزدیک به 1 ساعت» گیم پلی، همراه با افزایش 50 دقیقه ای در مرور شبکه های اجتماعی تجربه کنید.

Snapdragon 8 Plus Gen 1 در مقابل Snapdragon 8 Gen 1: تمام تفاوت های CPU، پردازنده گرافیکی، عملکرد و تغییرات راندمان انرژی که باید بدانید

آیا کوالکام ویژگی جدیدی برای اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 در نظر گرفته است؟

متأسفانه، اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 هیچ ویژگی اضافی برای تمایز و اختلاف از اسنپدراگون 8 نسل 1 ندارد. کوالکام اشاره کرده است که SoC جدید با سیلیکون کمتر قدرتمند همراه خواهد بود، به این معنی که Snapdragon 8 Plus Gen 1 احتمالا با قیمتی بالاتر به بسیاری از شرکای شرکت فروخته می شود. البته این احتمال وجود دارد که سازندگان این حق بیمه را پرداخت خواهند کرد، زیرا کوالکام برای آخرین راه ‌اندازی به فرآیند ۴ نانومتری TSMC روی آورده است، حتی اگر به معنای افزایش قیمت پرچمداران آینده اندروید باشد.

اولین موج از پرچمداران اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 در سه ماهه سوم سال جاری انتظار می رود، بنابراین خواهیم دید که آیا پیشرفت های قابل توجهی رخ خواهد داد یا خیر. همچنین لازم به ذکر است که با توجه به عملکرد ناامید کننده اسنپدراگون 8 نسل 1 و معیارهای بهره وری انرژی به دلیل تولید انبوه بر روی معماری 4 نانومتری سامسونگ، کوالکام به احتمال زیاد به TSMC برای تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 آتی پایبند است، هرچند تایید نشده است که همان نود 4 نانومتری استفاده می شود، یا یک فرآیند پیشرفته.

آیا کوالکام ویژگی جدیدی برای اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 در نظر گرفته است؟

به طور خلاصه، تغییرات Snapdragon 8 Plus Gen 1 در مقایسه با Snapdragon 8 Gen 1 و همچنین نسخه های قبلی گسترده است و ما مطمئنا امیدواریم که این پیشرفت ها خود را در نتایج دنیای واقعی نشان دهند.

منبع: wccftech