این روزها صحبت پیرامون فرآیند 4 نانومتری TSMC زیاد است! برندهای پیش رو در ساخت تراشه مانند مدیاتک، کوالکوم و سامسونگ از این فرآیند برای تولید جدیدترین نسل تراشه های خود استفاده کرده اند. از همین جهت این انتظار وجود داشت که اپل نیز به این جمع اضافه شود و در ساخت تراشه جدید A16 خود، از فرآیند 4 نانومتری استفاده کند. اگر شما هم چنین انتظاری داشتید، باید نا امیدتان کنیم! چرا که اپل به استفاده از فرآیند 5 نانومتری TSMC ادامه خواهد داد.

نقشه راه TSMC که توسط تحلیل گر شناخته شده، Ming-Chi Kuo، در دسترس عموم قرار گرفته، نشان می دهد که چیپ A16 که در آیفون های امسال اپل به کار گرفته خواهد شد، به روش 5 نانومتری ساخته می شود. این خبر با اطلاعاتی که توسط افشاگری به نام ShrimpApplePro منتشر شده، مطابقت دارند. در این اطلاعات عنوان شده که چیپ جدید A16 به جای بهره بردن از فناوری تولید 4 نانومتری، از لحاظ CPU و پردازنده گرافیکی ارتقا پیدا می کند و از حافظه های رم پر سرعت تر LPDDR5 پشتیبانی خواهد کرد.

اپل در چیپ A16 از فرآیند تولید 4 نانومتری استفاده نخواهد کرد

هم Shrimp و هم Kuo بر روی این موضوع که فرآیند 4 نانومتری نسبت به رویکرد 5 نانومتری مزیت چندان درخشانی ندارد اتفاق نظر دارند و معتقدند که ارتقاهای صورت گرفته در این رابطه جزئی و حاشیه ای هستند. با این وجود این ادعا با کاری که کوالکوم در تراشه پرچم دار جدید خود انجام داده، متناقض به نظر می رسد! چرا که کوالکوم اعلام کرده است که تراشه Snapdragon 8 Plus Gen 1 نسبت به نسل قبلی از لحاظ کارایی به میزان قابل توجهی ارتقا پیدا کرده است. این تراشه پرچم دار بر مبنای فناوری 4 نانومتری TSMC تولید شده است.

اپل در چیپ A16 از فرآیند تولید 4 نانومتری استفاده نخواهد کرد

استفاده از همان تکنولوژی های سابق در دو نسل مختلف از یک قطعه سخت افزاری، اغلب پیشرفت های ممکن در زمینه کارایی و مصرف برق را محدود می کند. اما با اینکه تراشه های A15 و A14 اپل هر دو بر مبنای تکنولوژی 5 نانومتری ساخته شده اند، اما مدل A15 تا 10 درصد از لحاظ پرفورمنس نسبت به نسل قبلی بهبود داشته است. پس می توان این انتظار را داشت که چیپ جدید A16 نیز از قدرت بالاتری نسبت به نسل های قبلی خود برخوردار باشد و مصرف برق بهینه تری داشته باشد.

اپل در چیپ A16 از فرآیند تولید 4 نانومتری استفاده نخواهد کرد

بد نیست به این نکته هم اشاره داشته باشیم که چیپست A16 فقط در گوشی های iPhone 14 Pro و iPhone 14 Pro Max به کار خواهد رفت و دو مدل دیگر از همان تراشه ای قدرت می گیرند که اپل از آن در گوشی های سری آیفون 13 استفاده کرده است.

اخیراً اخباری منتشر شده که اپل در برنامه ریزی های خود برای عرضه آیفون های سری 14 به مشکل خورده است. یکی از مدل های این سری (که احتمالاً iPhone 14 Max) است به احتمال بسیار زیاد با تأخیر سه هفته ای نسبت به برنامه ریزی اولیه عرضه خواهد شد. پیش بینی می شود که اپل از گوشی های سری آیفون 14 در ماه سپتامبر رونمایی کند.

منبع: gizmochina