اینتل به شکلی ناگهانی و در سکوت خبری عرضه حافظه های اس اس دی Optane SSD DC P5810X را آغاز کرده است. این SSD ها جدیدترین حافظه های ذخیره سازی اینتل هستند که بر اساس فناوری 3D Xpoint توسعه یافته اند و از لحاظ پرفورمنس و طول عمر فوق العاده نسبت به قبل ارتقا پیدا کرده اند. به طوری که می توان بر روی آنها برای 100 بار انجام شدن عمل نوشتن در روز (DWPD) حساب باز کرد. در ادامه با مشخصات این حافظه های SSD جدید اینتل بیشتر آشنا می شویم؛ با ما همراه باشید.

اینتل در سکوت خبری SSD های جدید سری Optane DC P5810X را وارد بازار کرده است!

حافظه های سری Optane SSD DC P5810X در حال حاضر با ظرفیت 400 و 800 گیگابایت راهی بازار شده اند و با فرم فاکتور 2.5 اینچ U.2 طراحی شده اند. این حافظه ها از استاندارد پر سرعت PCIe 4.0 x4 پشتیبانی می کنند و توانایی دستیابی به سرعت 7200 مگابایت در ثانیه در هنگام خواندن ترتیبی اطلاعات را دارند. همچنین سرعت نوشتن ترتیبی اطلاعات در مدل 800 گیگابایتی این سری برابر با 5400 مگابایت در ثانیه و در مدل 400 گیگابایتی برابر با 6000 مگابایت در ثانیه اعلام شده است. این میزان سرعت خواندن و نوشتن باعث شده تا اس اس دی های P5810X اینتل جزء پر سرعت ترین اس اس دی های ساخته شده تا به امروز شناخته شوند! در رابطه با سرعت خواندن و نوشتن تصادفی اطلاعات نیز باید گفت که این میزان سرعت برای هر دو مدل موجود در این سری به ترتیب 1.5M و 1.38M با واحد IOPS اعلام شده است. زمان تأخیر این حافظه ها نیز در هنگام خواندن و نوشتن اطلاعات به صورت تصادفی برابر با 5 میکرو ثانیه است.

اینتل در سکوت خبری SSD های جدید سری Optane DC P5810X را وارد بازار کرده است!

یکی دیگر از نقاط قوت اس اس دی های اینتل P5810X درجه استقامت عالی 100 DWPD آنها است، چیزی که حافظه های معمولی و سنتی 3D NAND توان دستیابی به آن را ندارند! به همین دلیل است که به عنوان مثال برند Kioxia از حافظه فلش XL-NAND و برند سامسونگ از حافظه فلش Z-NAND در اس اس دی های جدید خود استفاده می کنند! البته با این وجود هم اس اس دی های سامسونگ و هم دیگر برندها توانایی دستیابی به میزان استقامت اس اس دی های جدید اینتل Optane DC را تا به امروز نداشته اند و اینتل در این زمینه حرف اول را می زند!

اینتل در سکوت خبری SSD های جدید سری Optane DC P5810X را وارد بازار کرده است!

اینتل حافظه های Optane SSD DC P5810X را در خانواده «آلدر استریم (Alder Stream)» قرار داده است که پیش از این حافظه های P5800X نیز در آن حضور داشتند! این دسته بندی مؤید این است که حافظه های جدید P5810X به همان کنترلر به کار رفته در مدل های P5800X مجهز باشند و همانند آنها از فناوری 3D Xpoint بهره ببرند. با این حال توان مصرفی این SSD ها نسبت به نسل قبلی به مراتب بالاتر است و باعث می شود تا این حافظه ها دمای بالاتری از خود تولید کنند. البته در حال حاضر حداکثر دمای این اس اس دی ها از 70 درجه سانتی گراد بالاتر نرفته که رقم چندان عجیب و غیر قابل قبولی نیست! پیش بینی می شود میزان استقبال از اس اس دی های Intel Optane SSD DC P5810X در بازار بالا باشد و در رده بهترین حافظه های ذخیره سازی SSD قرار بگیرد.

منبع: tomshardware