شرکت Micron در زمینه تولید حافظه های رم و ذخیره سازی فعالیت دارد و به تازگی اعلام کرده است که تولید انبوه چیپ حافظه جدید 16Gb GDDR6X را آغاز می کند. این حافظه جدید از سرعت حداکثر 21 گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می کند و به قصد استفاده بر روی کارت گرافیک های GeForce RTX 3090 Ti عرضه می شود. جالب اینجا است که این شرکت اعلام کرده که قصد دارد تا در آینده حافظه های سریع تر GDDR6X را نیز با سرعت 24 گیگابیت در ثانیه تولید کند و در آنها از تکنیک های اختصاصی PAM4 برای مصرف انرژی بهینه تر بهره ببرد.

منتظر حافظه های گرافیکی فوق سریع Micron با سرعت 24Gbps باشید!

البته تا پیش از این میکرون چند حافظه 16Gb GDDR6X خود را (که با سرعت 21 گیگابیت در ثانیه در این صنعت پیشرو هستند)، به صورت محدود به فروش رسانده است. بررسی ها نشان می دهد که کارت گرافیک های RTX 3090 Ti موجود در برخی خرده فروشی ها به این حافظه مجهز هستند؛ در حالیکه در کارت گرافیک های سری RTX 3060 از ماژول حافظه 16Gb با سرعت کمتری استفاده شده است.

با توجه به اینکه کارت گرافیک های RTX 3090 Ti بر مبنای معماری پیشرفته Ampere طراحی شده اند، احتمال اینکه حافظه 24Gbps GDDR6X بعدی میکرون برای استفاده بر روی آنها طراحی شده باشد کمی ضعیف است. در حال حاضر انویدیا تنها شرکتی است که از حافظه های GDDR6X بر روی کارت گرافیک های خود استفاده می کند؛ اما نمی توان اطمینان داشت که نسل بعدی معماری انویدیا، Ada Lovelace، نیز با این حافظه ها سازگار باشد.

منتظر حافظه های گرافیکی فوق سریع Micron با سرعت 24Gbps باشید!

پیش از این Micron اذعان کرده بود که حافظه های GDDR6X را با همکاری انویدیا تولید کرده است؛ با این وجود انویدیا تنها مصرف کننده این حافظه ها نخواهد بود. در واقع میکرون اعلام کرده است که حافظه GDDR6X برای «اپلیکیشن های نسل آینده که با حجم بالایی از دیتا سروکار دارند» مناسب است. در زمان نوشته شدن این مطلب، اطلاعاتی مبنی بر استفاده شرکت دیگری از این حافظه گرافیکی به جز انویدیا در دسترس نیست.

شرکت Micron اعلام کرده است که اگر از تکنولوژی انتقال سیگنال PM4 استفاده نمی کرد، امکان دستیابی به این سرعت فوق العاده برایش امکان پذیر نبود. رالف ایبرت، مدیر بخش گرافیک میکرون درباره این تکنولوژی چنین توضیح داده است: «PM4 بدون اینکه باعث اشغال منابع یا افزایش مصرف انرژی و هزینه ها شود، امکان انتقال سیگنال با پهنای باند بالاتری را فراهم می آورد».

منتظر حافظه های گرافیکی فوق سریع Micron با سرعت 24Gbps باشید!

در حال حاضر ساخت حافظه های گرافیکی مبتنی بر تکنولوژی PM4 کار سخت و هزینه بری است و باعث گران تر شدن کارت گرافیک می شود. البته این نوع حافظه ها در مقایسه با حافظه های فاقد تکنولوژی PM4 به مراتب سریع تر عمل می کنند و در عین حال تا 15 درصد مصرف انرژی آنها پایین تر خواهد بود. البته این میزان صرفه جویی در انرژی برای کارت گرافیکی مانند RTX 3090 Ti شاید چندان به چشم نیاید! چرا که این کارت گرافیک به 450 وات انرژی نیاز دارد و صرفه جویی به میزان 20 وات تأثیر زیادی بر روی سیستم ندارد.

منبع: tomshardware