آیا کارت گرافیک های Arc اینتل توانایی اجرای بازی کرایسیس را دارند؟ اخیراً وب سایت PCGamesHardware با انتشار یک ویدئو به این سؤال پاسخ داده است. در این ویدئو شاهد این هستیم که کارت گرافیک اینتل Arc A380 برای اجرای بازی کرایسیس مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج جذابی را رقم زده است! باید بگوییم که این کارت گرافیک که جزء مدل های میان رده سری Arc اینتل به حساب می آید، توانسته بازی کرایسیس را با رزولوشن 1080p و نرخ 60FPS بدون هیچ مشکلی اجرا کند!

کارت گرافیک اینتل Arc A380 قطعاً توانایی اجرای بازی کرایسیس را با رزولوشن 1080p و نرخ 60FPS دارد

در این آزمایش از کارت گرافیک GUNNIR Intel Arc A380 Photon OC استفاده شده که یکی از دو نسخه ای است که با طراحی کاستوم و بر مبنای پردازنده گرافیکی Arc A380 عرضه شده و هم اکنون در بازار در دسترس قرار دارد. حداکثر توان مصرفی این کارت گرافیک در این آزمایش برابر با 92 وات و حداکثر کلاک اسپید آن 2450 مگاهرتز بوده که با مشخصات فنی اعلام شده از جانب شرکت سازنده مطابقت دارد.

مشخصات فنی کارت گرافیک اینتل Arc A380

کارت گرافیک اینتل Arc A380 از طراحی میان رده ای بهره می برد و در آن از پردازنده گرافیکی ACM-G11 و معماری Alchemist Xe-HPG استفاده شده است. این کارت گرافیک به هشت هسته Xe یا 1024 واحد ALU مجهز است و از 6 گیگابایت حافظه GDDR6 بهره می برد. همچنین همان طور که اشاره شد، حداکثر توان مصرفی این مدل 92 وات و حداکثر کلاک اسپید آن 2450 مگاهرتز است. این موضوع نشان دهنده این است که اینتل این کارت گرافیک را به طور کامل بر مبنای فرآیند 6 نانومتری TSMC طراحی کرده است. لازم به ذکر است که کارت گرافیک اینتل Arc A380 از سرعت VRAM معادل با 15.5 گیگابیت در ثانیه و پهنای باند حافظه 186 گیگابایت در ثانیه پشتیبانی کرده و بر مبنای باس رابط 96 بیت عمل می کند. همچنین این کارت گرافیک اینتل Arc A380 از DP 2.0 پشتیبانی می کند.

کارت گرافیک اینتل Arc A380 قطعاً توانایی اجرای بازی کرایسیس را با رزولوشن 1080p و نرخ 60FPS دارد

دقت نمایید که کارت گرافیک اینتل Arc A380 برای اجرای نسخه اورجینال بازی کرایسیس مورد آزمایش قرار گرفته نه نسخه ریمتسر شده آن. این نسخه از بازی از API دایرکت ایکس 10 پشتیبانی می کند. تنظیمات گرافیکی سیستم در هنگام اجرای این بازی بر روی “Very High” و رزولوشن 1080p (فول اچ دی) تنظیم بوده است.

به طور کلی بازی کرایسیس از لحاظ گرافیکی جزء بازی های پیشرفته به حساب می آید و حتی پس از 10 سال که از زمان معرفی آن می گذرد، همچنان طرفداران زیادی دارد. با این حال نسخه ریمستر شده کرایسیس در مقایسه با نسخه اورجینال آن تنظیمات گرافیکی پیچیده تری دارد و از فناوری های پیشرفته ای مانند Ray tracing پشتیبانی می کند. به احتمال زیاد کارت گرافیک اینتل Arc A380 در اجرای نسخه ریمستر شده این بازی با مشکل مواجه می شود.

کارت گرافیک اینتل Arc A380 قطعاً توانایی اجرای بازی کرایسیس را با رزولوشن 1080p و نرخ 60FPS دارد

در ویدئوی منتشر شده توسط PCGamesHardware شاهد این هستیم که کارت گرافیک Arc A380 نسخه اورجینال بازی کرایسیس را به شکلی روان و با نرخ 60 تا 70FPS اجرا می کند و حتی نرخ فریم در ثانیه آن به بیش از 80 هم می رسد. در هنگام اجرای این بازی با از دست رفتن فریم ها یا افت کیفیت تصویر مواجه نیستیم. این در حالی است که اینتل به تازگی اعلام کرده که در حال حاضر کارت گرافیک های مجزای سری Arc برای اجرای بازی های مبتنی بر دایرکت ایکس 12 و Vulkan بهینه سازی شده اند و API های قدیمی تر را به ندرت مورد پشتیبانی قرار می دهند. اما در ویدئوی عملکرد Arc A380 که چنین نیست و این کارت گرافیک نسخه اورجینال کرایسیس را که با دایرکت ایکس 10 سازگار است، به شکلی روان اجرا می کند. با وجود اینکه نتایج بنچمارک گیمینگ کارت گرافیک Intel Arc A380 قبلا نا امید کننده بود اما حالا با انتشار این خبر میشود دوباره کارت گرافیک سر زبان ها میافتد و این می تواند در روزهایی که واحد تولید کارت گرافیک های مجزای اینتل با ضررهای هنگفتی مواجه شده، یک موفقیت هر چند جزئی برای آن به حساب آید.

منبع: wccftech