سامسونگ راه خود را به سمت جلو باز می کند.

گلکسی اس و گلکسی نوت را فراموش کنید، آینده سامسونگ گوشی های زد فلیپ و زد فولد هستند! (مقایسه میدانی)

کاملا واضح است که گلکسی زد فلیپ 4 سامسونگ با ویژگی های جدید دوباره از گلکسی زد فولد 4 جدید پیشی گرفته و فروش بیشتری خواهد داشت. کارشناسان می گویند استراتژی سامسونگ حفظ موفقیت گوشی های فلیپ برای حفظ قدرت خود در بازار گوشی های هوشمند تاشو است. این شرکت کره ‌ای به صراحت اعلام کرده که گوشی ‌های تاشو آینده، پیشتاز قابل ‌توجهی برای رقبا محسوب می شوند.

در اوایل این ماه، سامسونگ نسل چهارم گوشی ‌های هوشمند تاشو خود یعنی گلکسی زد فلیپ 4 و گلکسی زد فولد 4 را معرفی کرد که به راحتی می توانند به بهترین گوشی های اندرویدی بعدی بازار تبدیل شوند. به گفته جیتش اوبرانی، مدیر تحقیقات ردیاب دستگاه IDC در سراسر جهان، بخشی از دلیلی که سامسونگ قصد دارد فروش Flip 4 خود را بیشتر کند، جذابیت بیشتر آن است؛ زیرا این گوشی طراحی بسیار جمع و جوری ارائه می‌ دهد و نسبتاً مقرون به صرفه است، مهمتر از همه، یک دستگاه معمولی است که تجربه یک تلفن هوشمند با رابط کاربری عالی و سازگاری نرم ‌افزار را ارائه می دهد.

گلکسی اس و گلکسی نوت را فراموش کنید، آینده سامسونگ گوشی های زد فلیپ و زد فولد هستند! (مقایسه میدانی)

اما قیمت چه می گوید؟

بخشی از تمرکز بر افزایش فروش Flip را می ‌توان به ارزان ‌تر بودن این گوشی در مقایسه با Fold 4 نسبت داد. در واقع Flip 4 با قیمت 999 دلار به فروش می رسد، در حالی که Fold 4،  1799 دلار است. Anshel Sag، تحلیلگر ارشد Moor Insights & Strategy، می گوید که این یکی از عوامل محرک موفقیت Flip است.

البته به نظر می رسد که عموم مصرف کنندگان هم از نظر عملکرد و هم از نظر قیمت به گوشی های Flip علاقه بیشتری دارند. به گفته Sag، گوشی های Fold بیشتر برای ارائه بهره‌ وری و عملکرد ساخته شده اند، در حالی که گوشی های Flip بیشتر برای ایجاد محتوا عرضه شده و قابلیت حمل بالایی دارند.

بر اساس گزارش IDC، در سال 2021 و نیمه اول سال 2022، 63 درصد از فروش گوشی های تاشو مربوط به گوشی های Flip و 37 درصد مربوط به گوشی های Fold بوده است. در واقع، رئیس موبایل سامسونگ، Roh Tae-moon، گفت که این شرکت به دنبال هدف قرار دادن مخاطبان گسترده ‌تری با دستگاه‌ های تاشو خود است. Roh گفت: «تا سال 2025، اقلام تاشو بیش از 50 درصد از کل گوشی های هوشمند برتر سامسونگ را به خود اختصاص خواهند داد. و گوشی های تاشو به استاندارد جدید گوشی های هوشمند تبدیل خواهند شد. مطمئناً این امکان وجود دارد که دستگاه‌های تاشو در سال های آینده سهم بسیار بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند.

گلکسی اس و گلکسی نوت را فراموش کنید، آینده سامسونگ گوشی های زد فلیپ و زد فولد هستند! (مقایسه میدانی)

آیا سامسونگ باید سازش هایی برای بهبود Fold انجام دهد؟

اوبرانی معتقد است که بهبود در گوشی های Fold نیز مهم است. اما با توجه به اینکه قیمت این گوشی در حال حاضر بسیار گران است، مطمئنا ارتقا و بهبود آن، قیمت را نیز افزایش می دهد. با این حال، برای سامسونگ عاقلانه ‌تر است که به استراتژی فعلی خود ادامه دهد و گوشی Fold را برای کاربرانی که بهره ‌وری را ترجیح می ‌دهند و Flip را برای کاربران علاقه ‌مند به اندروید عرضه کند.

اگرچه استراتژی فعلی سامسونگ خوب است، اما قطعاً شکاف واضح و گسترده ای بین آنچه که Flip و Fold ارائه می دهند وجود دارد. ساگ می ‌گوید: «من فکر می ‌کنم فضایی برای یک دستگاه Flip بزرگتر یا یک دستگاه Fold کوچکتر احتمالی وجود دارد که شکاف 800 دلاری بین Flip و Fold را پر کند.» او می ‌گوید که پیشتازی این شرکت در محصولات تاشو به ‌زودی به چالش کشیده خواهد شد و سامسونگ واقعاً باید «روی نوآوری‌ های تاشو کار کند، به گونه ‌ای که تاشوهای سامسونگ نسبت به سایر گوشی های تاشو اندرویدی برتر باشند».

نیل شاه، معاون تحقیقات Counterpoint Research، می‌ گوید که "سامسونگ از نظر گوشی های تاشو بسیار جلوتر است. این شرکت در نسل چهارم تجربه مهندسی وسایل تاشو است و نه تنها از منظر سخت ‌افزاری، بلکه از نظر نرم ‌افزار، بهینه ‌سازی اپلیکیشن ‌ها را نیز افزایش می ‌دهد، که نسبت به رقبا پیشتاز قابل توجهی بوده است. به گفته نیل شاه، اگر سامسونگ یک تاشو ارزان ‌تر و کوچکتر بسازد، برای مشتریان عاقلانه و جذاب خواهد بود. به عنوان مثال، یک Galaxy Fold Mini or Lite  ارزان ‌تر و کوچکتر با قیمتی در حدود 1200 تا 1400 دلار پیشنهاد بسیار جذابی خواهد بود و شکاف بزرگ بین Flip فعلی 999 دلاری و Fold 1799 دلاری را کاهش می ‌دهد. با این حال، همیشه یک چالش از سوی بهینه‌ سازی نرم‌ افزار وجود دارد، و OEMها سعی می ‌کنند تا فرم فاکتور تاشوها را به حداقل برسانند تا زمانی که Google Android و توسعه ‌دهندگان برنامه به طور کامل با یک طراحی واکنش‌ گرا و بهینه ‌سازی پویا، فرم‌ ها و اندازه‌ های مختلف گوشی تاشو را تجربه کنند.

آیا سامسونگ باید سازش هایی برای بهبود Fold انجام دهد؟

آیا گوشی های Note و سری Galaxy S هم این روند را پیش می گیرند؟

همانند گوشی های فلیپ و فولد، گوشی های Note نیز برای مشتریان تجاری و سری Galaxy S برای علاقه ‌مندان معمولی اندروید عرضه می شد. با این حال، ممکن است برخی بپرسند که آیا سامسونگ رویکرد مشابهی را در مورد سری گلکسی Note نیز اتخاذ کرده است؟

اوبرانی فکر می کند سامسونگ نیز رویکرد مشابهی را در پیش گرفته است. "به نظر می رسد آنها زیاد به این موضوع تمایل دارند. گوشی های گلسی Z Fold ابتدایی بیشتر یک دستگاه لوکس بود تا یک نیروگاه بهره وری اما نسل ‌های بعدی بر روی بهره ‌وری بیشتر تمرکز کردند. این می ‌تواند به این معنا باشد که در سال ‌های آینده، ممکن است شاهد تکامل طبیعی گوشی های Fold باشیم.

منبع: androidcentral