در این مقاله با یکی دیگر از برترین و پرقدرت ترین کارت گرافیک های دنیا در کنار شما هستیم که توسط مهندسان و طراحان شرکت ZOTAC ساخته شده است! کارت گرافیک مد نظر ما با عنوان GAMING GeForce RTX 4090 Trinity OC White Edition روانه بازارهای جهانی شده و با توجه به برخورداری از قدرت و عملکرد بی نظیر قطعا مورد استقبال زیادی قرار خواهد گرفت. طراحی این مدل کارت گرافیک کاملا جدید بوده و بر اساس معماری پیشرفته و نوین Ada Lovelace ساخته شده است. این ویژگی باعث می شود تا کاربر برای انجام بازی های ویدئویی با تنظیمات گرافیکی بالا و یا پردازش های سنگین هیچ چالشی نداشته باشد. سیستم خنک کنندگی نیز باعث می شود تا قطعات داخلی کارت گرافیک بدون کوچک ترین آسیبی به کارکرد خود ادامه دهند. GAMING GeForce RTX 4090 Trinity OC White Edition نیز همانند دیگر کارت گرافیک های تولید شده مجهز به فناوری های پیشرفته بوده که باعث می شود تا عملکرد کارت گرافیک تا حد زیادی با افزایش روبرو شود. با وود نورپردازی که در 5 نقطه از کارت گرافیک تعبیه شده نیز می توان گفت که سیستم گیمینگ شما جذابیت چندین برابری پیدا خواهد کرد. سازگاری کامل با نرم افزار اختصاصی شرکت زوتاک نیز از دیگر ویژگی های و قابلیت های این مدل از کارت گرافیک محسوب می شود. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر و تخصصی تر GAMING GeForce RTX 4090 Trinity OC White Edition خواهیم پرداخت، پس لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

مشخصات کارت گرافیک زوتاک RTX 4090 Trinity OC

پورت های متعدد و فناوری های پیشرفته!

مجهز بودن به پورت های متعدد یکی از امکانات و قابلیت های مهم کارت گرافیک گیمینگ GAMING GeForce RTX 4090 Trinity OC White Edition زوتاک محسوب می شود. پورت های استفاده شده در این مدل از کارت گرافیک شامل سه عدد پورت DisplayPort 1.4a (با قابلیت پشتیبانی از نرخ به روزرسانی 60 هرتز و رزولوشن 7680x4320) و یک عدد پورتHDMI  (با قابلیت پشتیبانی از رزولوشن 4K، نرخ به روزرسانی 120 هرتز و HDR به همراه قابلیت پشتیبانی از رزلوشن 8K، نرخ به روزرسانی 60 هرتز و HDR) می شود. پورت های تعبیه شده در این کارت به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید از حداکثر 4 مانیتور به صورت همزمان خروجی تصویر بگیرد! این مدل کارت گرافیک با توجه به برخورداری از این ویژگی می تواند بهترین و مناسب ترین گزینه برای استودیوها، ادیتورها و گیمرها باشد. لازم به ذکر است که این مدل کارت گرافیک از رزولوشن حداکثر 7680x4320 پیکسل پشتیبانی می کند و قادر است تصاویری با وضوح Full HD، 4K و 8K را به شما ارائه دهد. ضمن اینکه این کارت گرافیک زوتاک از باس حافظه 384 بیت و فرکانس حافظه 21 گیگابیت بر ثانیه بهره می برد. به این ترتیب هیچ گونه مشکلی برای اجرای پردازش های گرافیکی سنگین و اجرای بازی های روز با آن نخواهید داشت. از دیگر ویژگی هایی که در ساخت کارت گرافیک گیمینگ GAMING GeForce RTX 4090 Trinity OC White Edition استفاده شده می توان به قابلیت پشتیبانی از نسخهDirectX12 Ultimate  اشاره کرد. پشتیبانی از دایرکت ایکس 12 اولتیمیت را می توان یکی از ویژگی های پیشرفته این کارت گرافیک محسوب کرد که به شما این امکان را خواهد داد تا از قابلیت ردیابی اشعه، سایه زنی با نرخ متغیر، سریع تر شدن فریم ریت و اضافه شدن جلوه های بصری خارق العاده در بازی بهره مند شوید! این مدل از کارت گرافیک شرکت زوتاک دارای حافظه 24 گیگابایتی از نوع GDDR6X بوده و از قابلیت دستیابی به فرکانس 2535 مگاهرتزی در حالت بوست نیز بهره مند است!

شرکت زوتاک جهت بالا بردن میزان بازدهی و عملکرد کارت گرافیک گیمینگ GAMING GeForce RTX 4090 Trinity OC White Edition از ویژگی های انحصاری شرکت انویدیا بهره برده است! ویژگی های انحصاری انویدیا که در این مدل کارت گرافیک مورد استفاده قرار گرفته شامل Ray Tracinh، Nvidia DLSS 3، Nvidia Reflex، Nvidia Encoder، Nvidia Broadcast، Nvidia Studio و Game Ready می شود.

فناوری DLSS 3: شرکت ZOTAC به منظور افزایش نرخ فریم بدون افت کیفیت تصاویر از هوش مصنوعی DLSS بهره برده است. DLSS 3 با توجه به کمک گرفتن از فناوری رندر پیشرفته می تواند به نرخ فریم قابل توجهی دست یابد! در نتیجه می توان گفت که این ویژگی گیمرها قادر خواهد ساخت تا بتوانند بازی های سنگین گرافیکی خود را روی بالاترین سطح تنظیمات قرار داده و به بالاترین کیفیت تصاویر و نرخ فریم دست یابند

فناوری Nvidia Reflex: این شرکت به فکر گیمرهای حرفه ای که به صورت آنلاین اقدام به انجام بازی های خود می کنند نیز بوده و با اضافه کردن ویژگی Nvidia Reflex توانسته تا حد زیادی نیاز آن ها را برطرف کند. در واقع این فناوری وظیفه همگام سازی پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی را برعهده داشته که باعث می شود تا صف رندر از بین رفته و فشار بر روی پردازنده مرکزی تا حد زیادی کاهش یابد!

Ray Tracing: از بنیادی ترین عناصری که باعث می شود تا کاربر هنگام انجام بازی از گرافیک سطح بالا برخوردار شده و از بازی کردن لذت ببرند می توان به فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing) اشاره کرد. شرکت زوتاک در طراحی و ساخت کارت گرافیک گیمینگ GAMING GeForce RTX 4090 Trinity OC White Edition از این فناوری بهره برده تا قادر به فراهم کردن رندرینگ باورپذیر و کاملا طبیعی و شبیه سازی رفتار فیزیکی نور باشد. از دیگر ویژگی های این فناوری نیز می توان به قابلیت نزدیک کردن جلوه های بصری و محیط انواع بازی ها اشاره کرد.

Nvidia Broadcast: این نرم افزار به صورت کاملا حرفه ای طراحی شده تا بتواند به شما قابلیت های قدرتمند هوش مصنوعی را ارائه کند. قابلیت هایی که این نرم افزار در اختیار کاربر خواهد گذاشت شامل قابلیت قاب وبکم به صورت خودکار، قابلیت حذف نویز میکروفون متصل شده، قابلیت افزایش کیفیت تصاویر و صدا می شود. پس بدون نگرانی بابت کیفیت استریم می توانید بهترین لحظات خود را در استریم بگذرانید!

Game Ready: درایورهایی استفاده شده در سری GeForce قادر به ایجاد بهترین و لذت بخش ترین تجربه اجرای بازی های ویدئویی هستند! این نوع درایور با توجه به گذراندن آزمایشهای گوناگون کانفیگ سخت افزاری می توانند بالاترین عملکرد و کارکرد را داشته باشند.

Nvidia Studio: درایور اختصاصی Nvidia Studio وظیفه بهبود بخشیدن به راندمان کارت گرافیک در انوع مختلف نرم افزارهای تولید محتوا را بر عهده دارد. این ویژگی به لطف ترکیب شدن پردازنده های گرافیکی شرکت Nvidia با درایورهای اختصاصی انویدیا استودیو به وجود آمده و این امکان را به کاربر می دهد تا علاوه بر کنار گذاشتن موانع سخت افزاری، پایداری کارت گرافیک را نیز به طرز چشمگیری افزایش دهید!

مشخصات کارت گرافیک زوتاک RTX 4090 Trinity OC

دارای نورپردازی پویای RGB و سیستم خنک کنندگی قدرتمند!

کارت گرافیک گیمینگ GAMING GeForce RTX 4090 Trinity OC White Edition زوتاک دارای نورپردازی نیز بوده و می تواند جلوه زیبایی به سیستم گیمینگ شما بدهد! نورپردازی استفاده شده در این مدل کارت گرافیک از نوع RGB بوده با توجه به برخورداری از ابزار Spectra 2.0 این امکان را خواهید داشت تا نوع نورپردازی کارت گرافیک را شخصی سازی کرده و الگوهای نورپردازی مد نظر خود را به اجرا در بیاورید! از دیگر ویژگی های این ابزار می توان به قابلیت تعیین کردن رنگ و الگوی نوری خاص برای هر یک از ناحیه های نورپردازی اشاره کرد. نرم افزار ZOTAC Gaming FireStorm نیز از دیگر ابزارهایی است که به منظور تغییر نوع نورپردازی اضافه شده است. این نرم افزار به کاربر این امکان را خواهد داد تا پس از نصب بر روی سیستم خود قادر به پیکربندی به کمک هوش مصنوعی و تنظیم نورپردازی شده و می تواند اطلاعات مربوط به وضعیت سخت افزار را مشاهده کرده و زیر نظر بگیرد! الگوهای نورپردازی از پیش تعریف شده این نرم افزار شامل Path، Slide، Duet و Rainbow می شود.

شرکت زوتاک جهت محافظت از قطعات داخلی و جلوگیری از افت عملکرد کارت گرافیک از سیستم دفع حرارت بهینه سازی شده استفاده کرده است. سیستم دفع حرارت تعبیه شده در کارت گرافیک گیمینگ GAMING GeForce RTX 4090 Trinity OC White Edition زوتاک از نوع IceStorm 3.0 بوده و با توجه به قدرتی که در اختیار دارد می تواند از داغ شدن پردازنده گرافیکی و آسیب رسیدن به قطعات داخلی جلوگیری کند.

مشخصات کارت گرافیک زوتاک RTX 4090 Trinity OC

از دیگر ویژگی های سیستم دفع حرارت تعبیه شده در این مدل کارت گرافیک نیز می توان به فن های پرسرعت اشاره کرد. این مدل کارت گرافیک با توجه به 3 فن پرقدرتی که در اختیار دارد می تواند از پس سنگین ترین پردازش ها نیز بر بیاید! فن های تعبیه شده بر اساس Dual Ball Bearings (یاتاقان های 2 توپی) ساخته شده اند و با توجه به اصطکاک ناچیزی که دارند باعث شده تا نسبت به دیگر فن ها از طول عمر بیشتری برخوردار باشند! در ضمن فن های تعبیه شده نسبت به مدل های قبلی تیغه های بزرگتر (تا 50 درصد) و از اندازه ای تا 60 درصد بیشتر برخوردار هستند. این ویژگی نیز باعث شده تا فن های موجود قادر به ارائه عملکرد بهتری نسبت به مدل های قبلی برخوردار باشند. فن های تعبیه شده در کناره های کارت گرافیک به منظور کاهش دادن آشفتگی جریان هوا نیز در جهت خلاف عقربه های ساعت می چرخند! در ضمن فن های تعبیه شده در این مدل از کارت گرافیک مجهز به فناوری FREEZE Fan Stop نیز هستند تا قادر باشند هنگام استفاده نکردن و یا استفاده سبک از پردازنده گرافیکی، از چرخش فن ها جلوگیری کرده باشد. این ویژگی علاوه بر بی سر و صدا شدن باعث کاهش قابل ملاحظه انرژی و استهلاک نیز خواهد شد! هیت سینک Fin-Stack یکی دیگر از ویژگی های خنک کنندگی است که طراحان شرکت زوتاک در ساخت GAMING GeForce RTX 4090 Trinity OC White Edition از آن استفاده کرده است. این نوع هیت سینک نیز نسبت به نسل قبلی از ضخامت بیشتری (تا 30 درصد) برخوردار بوده و با توجه به بهره مندی از ساختار 3.5 اسلاتی و لوله های حرارتی متعدد (6 لوله حرارتی) ساخته شده از لایه های کامپوزیت قادر به هدایت بهتر و بیشتر حرارت ایجاد شده در داخل کارت گرافیک خواهند بود!

منبع: zotac