شرکت های زیادی مشغول طراحی و تولید کارت گرافیک های قدرتمند هستند تا بتوانند نیاز کاربران و طرفداران خود را برطرف کنند! ZOTAC یکی از این شرکت ها محسوب می شود که به تولید کارت گرافیک های قدرتمند و مدرن مشهور است! این شرکت با توجه به تولید محصولات گیمر پسند توانسته طرفداران زیادی در سراسر دنیا به دست آورد. با بررسی یکی از پیشرفته ترین و قدرتمندترین کارت گرافیک های زوتاک در کنار شما هستیم که با عنوان GAMING GeForce RTX 4090 Trinity روانه بازارهای جهانی شده است. طبق اعلام سایت اصلی شرکت زوتاک، این مدل کارت گرافیک بر اساس معماری پیشرفته و نوین Ada Lovelace طراحی و با توجه به برخوردری از ویژگی ها و فناوری های انحصاری شرکت NVIDIA می تواند برای اجرای به روزترین بازی ها و یا پردازش های سنگین بهترین و مناسب ترین گزینه باشد! سیستم خنک کننده پیشرفته ای نیز در ساخت GAMING GeForce RTX 4090 Trinity مورد استفاده قرار گرفته تا قطعات داخلی آن با خطر آسیب دیدگی مواجه نشوند! با وجود نورپردازی حرفه ای نیز می توان گفت که با یکی از گیمر پسندترین کارت گرافیک های بازار روبرو هستیم. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر و تخصصی تر این مدل از کارت گرافیک شرکت ZOTAC در کنار شما خواهیم بود، پس لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

بررسی کارت گرافیک زوتاک RTX 4090 Trinity

معماری نوین Ada Lovelace و سیستم خنک کنندگی قدرتمند!

شرکت زوتاک جهت بالا بردن میزان عملکرد و بازدهی هرچه بیشتر کارت گرافیک GAMING GeForce RTX 4090 Trinity از جدیدترین معماری گرافیکی Ada Lovelace و فناوری های کاربردی استفاده کرده است. این معماری قدرتمند توسط شرکت معتبر و نام آشنای Nvidia طراحی و جهت استفاده در کارت گرافیک های سری 40 تولید شده است. مصرف انرژی این معماری نسبت به معماری نسل قبلی (Ampere) تغییری نکرده و با توجه به قدرت 2 برابری که در اختیار دارد این امکان را به گیمرهای حرفه ای می دهد تا جهت اجرای سنگین ترین بازی های گرافیکی اقدام کنند! از دیگر ویژگی های معماری استفاده شده در این کارت گرافیک نیز می توان به چیپ 4 نانومتری به همراه چهارمین نسل از هسته های Tensor و سومین نسل از هسته های Ray Tracing اشاره کرد. رهگیری پرتو (Ray Tracing) از تکنولوژی های کاربردی استفاده شده در این مدل کارت گرافیک محسوب می شود. رهگیری پرتو از بنیادی ترین عناصری است که باعث می شود تا کاربر هنگام انجام بازی از گرافیک سطح بالا برخوردار شده و از بازی کردن لذت ببرد! شرکت ZOTAC از این تکنولوژی در کارت گرافیک GAMING GeForce RTX 4090 Trinity بهره برده تا قادر به فراهم کردن رندرینگ باورپذیر و کاملا طبیعی و شبیه سازی رفتار فیزیکی نور باشد. از دیگر ویژگی های این فناوری نیز می توان به قابلیت نزدیک کردن جلوه های بصری و محیط انواع بازی ها اشاره کرد.

شرکت زوتاک جهت محافظت از قطعات داخلی و جلوگیری از افت عملکرد کارت گرافیک از سیستم خنک کننده بهینه سازی شده استفاده کرده است. سیستم خنک کننده تعبیه شده در کارت گرافیک GAMING GeForce RTX 4090 Trinity زوتاک از نوع IceStorm 3.0 بوده و با توجه به قدرتی که در اختیار دارد می تواند از داغ شدن پردازنده گرافیکی و آسیب رسیدن به قطعات داخلی جلوگیری کند. از دیگر ویژگی های سیستم خنک کننده تعبیه شده در این مدل کارت گرافیک نیز می توان به فن های پرسرعت اشاره کرد. این مدل کارت گرافیک با توجه به 3 فن پرقدرتی که در اختیار دارد می تواند از پس سنگین ترین پردازش ها نیز بر بیاید! فن های تعبیه شده در کارت گرافیک GAMING GeForce RTX 4090 Trinity مجهز به فناوری FREEZE Fan Stop نیز هستند تا قادر باشند هنگام استفاده نکردن و یا استفاده سبک از پردازنده گرافیکی، از چرخش فن ها جلوگیری کرده باشد. این ویژگی علاوه بر بی سر و صدا شدن باعث کاهش قابل ملاحظه انرژی و استهلاک نیز خواهد شد! در ضمن کاربر با استفاده از نرم افزار FireStorm قادر خواهد بود تسلط کامل نسبت به عملکرد فن ها داشته و قادر به کنترل جداگانه هر یک از آن ها به صورت دستی باشد! در ضمن فن های تعبیه شده در کناره های کارت گرافیک به منظور کاهش میزان آشفتگی جریان هوا نیز در جهت خلاف عقربه های ساعت می چرخند! لازم به ذکر است که تیغه های استفاده شده در فن اصلی این مدل کارت گرافیک نسبت به کارت گرافیک های نسل قبل از 60 درصد ابعاد بزرگ تر و تیغه های دیگر فن ها نیز از ابعاد بزرگتر (تا 50 درصد) برخوردار هستند! با وجود باله های آلومینیومی و پوشش 3.5 اسلات می توان گفت که GAMING GeForce RTX 4090 Trinity می تواند در برابر بالاترین میزان حرارت مقاومت بالایی داشته باشد. مهندسان شرکت زوتاک همچنین جهت موثرتر کردن میزان پخش حرارت و افزایش سطح تماس پردازنده گرافیکی از در ساخت لوله های حرارتی (9 عدد) از الگوی پیشرفته استفاده کرده اند!

بررسی کارت گرافیک زوتاک RTX 4090 Trinity

نورپردازی و فناوری های اختصاصی انویدیا!

کارت گرافیک GAMING GeForce RTX 4090 Trinity زوتاک دارای نورپردازی نیز بوده و می تواند جلوه زیبایی به سیستم گیمینگ شما بدهد! نورپردازی استفاده شده در این مدل کارت گرافیک از نوع RGB بوده که در 5 نقطه از کارت گرافیک تعبیه شده اند! با توجه به برخورداری از ابزار Spectra 2.0 این امکان را خواهید داشت تا نوع نورپردازی کارت گرافیک را شخصی سازی کرده و الگوهای نورپردازی مد نظر خود را به اجرا در بیاورید! از دیگر ویژگی های این ابزار می توان به قابلیت تعیین کردن رنگ و الگوی نوری خاص برای هر یک از ناحیه های نورپردازی اشاره کرد. نرم افزار ZOTAC Gaming FireStorm نیز از دیگر ابزارهایی است که به منظور تغییر نوع نورپردازی اضافه شده است. این نرم افزار به کاربر این امکان را خواهد داد تا پس از نصب بر روی سیستم خود قادر به پیکربندی به کمک هوش مصنوعی و تنظیم نورپردازی شده و می تواند اطلاعات مربوط به وضعیت سخت افزار را مشاهده کرده و زیر نظر بگیرد! شرکت زوتاک جهت بالا بردن میزان بازدهی و عملکرد کارت کارت گرافیک GAMING GeForce RTX 4090 Trinity از ویژگی های انحصاری شرکت انویدیا بهره برده است! ویژگی های انحصاری انویدیا که در این مدل کارت گرافیک مورد استفاده قرار گرفته شامل فناوری های مدرن و درایورهای اختصاصی می شود. DLSS 3، Nvidia Reflex، Nvidia Encoder، Nvidia Studio می شود.

بررسی کارت گرافیک زوتاک RTX 4090 Trinity

فناوری DLSS 3: شرکت ZOTAC به منظور افزایش نرخ فریم بدون افت کیفیت تصاویر از هوش مصنوعی DLSS بهره برده است. DLSS 3 با توجه به کمک گرفتن از فناوری رندر پیشرفته می تواند به نرخ فریم قابل توجهی دست یابد! در نتیجه می توان گفت که این ویژگی گیمرها قادر خواهد ساخت تا بتوانند بازی های سنگین گرافیکی خود را روی بالاترین سطح تنظیمات قرار داده و به بالاترین کیفیت تصاویر و نرخ فریم دست یابند

فناوری Nvidia Reflex: شرکت ZOTAC به فکر گیمرهای حرفه ای که به صورت آنلاین اقدام به انجام بازی های خود می کنند نیز بوده و با اضافه کردن ویژگی Nvidia Reflex توانسته تا حد زیادی نیاز آن ها را برطرف کند. در واقع این فناوری وظیفه همگام سازی پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی را برعهده داشته که باعث می شود تا صف رندر از بین رفته و فشار بر روی پردازنده مرکزی تا حد زیادی کاهش یابد!

Nvidia Studio: درایور اختصاصی Nvidia Studio وظیفه بهبود بخشیدن به راندمان کارت گرافیک در انوع مختلف نرم افزارهای تولید محتوا را بر عهده دارد. این ویژگی به لطف ترکیب شدن پردازنده های گرافیکی شرکت Nvidia با درایورهای اختصاصی انویدیا استودیو به وجود آمده و این امکان را به کاربر می دهد تا علاوه بر کنار گذاشتن موانع سخت افزاری، پایداری کارت گرافیک را نیز به طرز چشمگیری افزایش دهید!

DLSS 3.0: این ویژگی را می توان یکی از روش های فوق پیشرفته محسوب کرد که به منظور رندر گرفتن به کمک هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. DLSS 3.0 با استفاده از نسل چهارم هسته های Tensor اقدام به کاهش دادن نرخ فریم بدون از دست دادن کیفیت تصاویر کرده و به کاربر این امکان می دهد تا بتواند از بالاترین تنظیمات گرافیکی استفاده کند!

بررسی کارت گرافیک زوتاک RTX 4090 Trinity

پورت های متعدد!

مجهز بودن به پورت های متعدد یکی دیگر از امکانات و قابلیت های مهم کارت گرافیک GAMING GeForce RTX 4090 Trinity زوتاک محسوب می شود. پورت های استفاده شده در این مدل از کارت گرافیک شامل سه عدد پورت DisplayPort 1.4a و یک عدد پورتHDMI  می شود. پورت های تعبیه شده در این کارت به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید از حداکثر 4 مانیتور به صورت همزمان خروجی تصویر بگیرد! این مدل کارت گرافیک با توجه به برخورداری از این ویژگی می تواند بهترین و مناسب ترین گزینه برای استودیوها، ادیتورها و گیمرها باشد. لازم به ذکر است که این مدل کارت گرافیک از رزولوشن حداکثر 7680x4320 پیکسل پشتیبانی می کند و قادر است تصاویری با وضوح Full HD، 4K و 8K را به شما ارائه دهد. ضمن اینکه این کارت گرافیک از باس حافظه 384 بیت و فرکانس حافظه 21 گیگابیت بر ثانیه بهره می برد. به این ترتیب هیچ گونه مشکلی برای اجرای پردازش های گرافیکی سنگین و اجرای بازی های روز با آن نخواهید داشت. از دیگر ویژگی هایی که در ساخت کارت گرافیک GAMING GeForce RTX 4090 Trinity استفاده شده می توان به قابلیت پشتیبانی از نسخهDirectX12 Ultimate  اشاره کرد. پشتیبانی از دایرکت ایکس 12 اولتیمیت را می توان یکی از ویژگی های پیشرفته این کارت گرافیک محسوب کرد که به شما این امکان را خواهد داد تا از قابلیت ردیابی اشعه، سایه زنی با نرخ متغیر، سریع تر شدن فریم ریت و اضافه شدن جلوه های بصری خارق العاده در بازی بهره مند شوید! این مدل از کارت گرافیک شرکت زوتاک دارای حافظه 24 گیگابایتی از نوع GDDR6X بوده و از قابلیت دستیابی به فرکانس 2520 مگاهرتزی در حالت بوست نیز بهره مند است!

منبع: zotac