از نمونه کارت گرافیک های پیشرفته تولید شده توسط شرکت معتبر زوتاک که به دلیل بهره مندی از قابلیت ها و مشخصات رده بالا لقب یکی از پیشرفته ترین کارت گرافیک های دنیا را یدک می کشد می توان به مدل GAMING GeForce RTX 4070 Trinity اشاره کرد! این مدل کارت گرافیک به دلیل برخورداری از معماری فوق پیشرفته و قدرتمند Ada Lovelace به همراه 5888 واحد هسته CUDA و حداکثر فرکانس پردازشی 2475 مگاهرتزی توانسته به این لقب دست پیدا کند. با وجود رابط PCI Express 4.0 که امکان متصل شدن کارت گرافیک را به سیستم مد نظر کاربر فراهم می کند نیز می توان گفت که از یک اتصال کاملا استاندارد برخوردار خواهیم بود. در ضمن حافظه 12 گیگابایتی نیز از طریق رابط 192 بیتی به کارت گرافیک متصل شده است. سیستم خنک کنندگی نیز که از فن های سه گانه تشکیل شده می تواند قطعات داخلی کارت گرافیک را در سلامت کامل نگه دارد. به منظور بالا بردن میزان جذابیت سیستم گیمینگ کاربر نیز از نورپردازی SPECTRA 2.0 RGB استفاده شده است. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر و تخصصی تر کارت گرافیک گیمینگ GAMING GeForce RTX 4070 Trinity زوتاک خواهیم پرداخت، پس لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

بررسی ZOTAC GAMING GeForce RTX 4070 Trinity

سیستم دفع حرارت هوشمند و ساخته شده بر اساس معماری پیشرفته!

شرکت زوتاک جهت محافظت از قطعات داخلی و جلوگیری از افت عملکرد کارت گرافیک، سیستم خنک کننده بهینه سازی شده را اضافه کرده است. سیستم خنک کننده تعبیه شده در کارت گرافیک گیمینگ GAMING GeForce RTX 4070 Trinity زوتاک از نوع IceStorm 2.0 بوده و با توجه به قدرتی که در اختیار دارد می تواند از داغ شدن پردازنده گرافیکی و آسیب رسیدن به قطعات داخلی جلوگیری کند. از دیگر ویژگی های سیستم خنک کننده تعبیه شده در این مدل کارت گرافیک نیز می توان به فن های پرسرعت اشاره کرد. این مدل کارت گرافیک با توجه به 3 فن پرقدرتی که در اختیار دارد می تواند از پس سنگین ترین پردازش ها نیز بر بیاید! فن های تعبیه شده در کناره های کارت گرافیک به منظور کاهش دادن آشفتگی جریان هوا نیز در جهت خلاف عقربه های ساعت می چرخند! در ضمن فن های تعبیه شده در این مدل از کارت گرافیک مجهز به فناوری FREEZE Fan Stop نیز هستند تا قادر باشند هنگام استفاده نکردن و یا استفاده سبک از پردازنده گرافیکی، از چرخش فن ها جلوگیری کرده باشد. این ویژگی علاوه بر بی سر و صدا شدن باعث کاهش قابل ملاحظه انرژی و استهلاک نیز خواهد شد! هیت سینک نیز یکی دیگر از ویژگی های خنک کنندگی است که طراحان شرکت زوتاک در ساخت این مدل کارت گرافیک از آن استفاده کرده است. این نوع هیت سینک نیز با توجه به بهره مندی از ساختار استاندارد و هیت پایپ های متعدد (6 هیت پایپ) مسی قادر به هدایت بهتر و بیشتر حرارت ایجاد شده در داخل کارت گرافیک خواهند بود! از دیگر ویژگی فن های تعبیه شده می توان به قابلیت Active Fan Control (قابلیت کنترل فن) از طریق نرم افزار Gaming FireStorm اشاره کرد. کاربر با استفاده از این نرم افزار قادر خواهد بود تسلط کامل نسبت به عملکرد فن ها داشته و قادر به کنترل جداگانه هر یک از آن ها به صورت دستی باشد!

بررسی ZOTAC GAMING GeForce RTX 4070 Trinity

شرکت زوتاک جهت بالا بردن میزان عملکرد و بازدهی هرچه بیشتر کارت گرافیک GAMING GeForce RTX 4070 Trinity از جدیدترین معماری گرافیکی Ada Lovelace و فناوری های کاربردی استفاده کرده است. این معماری قدرتمند توسط شرکت معتبر و نام آشنای Nvidia طراحی و جهت استفاده در کارت گرافیک های سری 40 تولید شده است. مصرف انرژی این معماری نسبت به معماری نسل قبلی (Ampere) تغییری نکرده و با توجه به قدرت 2 برابری که در اختیار دارد این امکان را به گیمرهای حرفه ای می دهد تا جهت اجرای سنگین ترین بازی های گرافیکی اقدام کنند! از دیگر ویژگی های معماری استفاده شده در این کارت گرافیک نیز می توان به چهارمین نسل از هسته های Tensor و سومین نسل از هسته های Ray Tracing اشاره کرد. رهگیری پرتو (Ray Tracing) از تکنولوژی های کاربردی استفاده شده در این مدل کارت گرافیک محسوب می شود. رهگیری پرتو از بنیادی ترین عناصری است که باعث می شود تا کاربر هنگام انجام بازی از گرافیک سطح بالا برخوردار شده و از بازی کردن لذت ببرد! شرکت ZOTAC از این تکنولوژی در کارت گرافیک GAMING GeForce RTX 4070 Trinity بهره برده تا قادر به فراهم کردن رندرینگ باورپذیر و کاملا طبیعی و شبیه سازی رفتار فیزیکی نور باشد. از دیگر ویژگی های این فناوری نیز می توان به قابلیت نزدیک کردن جلوه های بصری و محیط انواع بازی ها اشاره کرد.

بررسی ZOTAC GAMING GeForce RTX 4070 Trinity

پورت های متعدد و قابلیت سریع تر شدن فریم ریت!

پورت های ارتباطی کارت گرافیک گیمینگ GAMING GeForce RTX 4070 Trinity زوتاک شامل 3 پورتDisplayPort 1.4a (با قابلیت پشتیبانی از رزولوشن 7680x4320 و رفرش ریت 60 هرتز) و یک پورت HDMI (با قابلیت پشتیبانی از رزولوشن 4K و رفرش ریت 120 هرتز HDR و قابلیت پشتیبانی از رزولوشن 8K و رفرش ریت 60 هرتز HDR) می شود. بنابراین شما می توانید با استفاده از این کارت گرافیک از 4 مانیتور به صورت هم زمان بر روی کامپیوتر خود بهره ببرید. این ویژگی به خصوص برای گیمرهای حرفه ای کارایی بالایی دارد و فضای مانور بیشتری را در اختیار آنها قرار می دهد! لازم به ذکر است که کارت گرافیک گیمینگ GAMING GeForce RTX 4070 Trinity زوتاک از رزولوشن حداکثر 7680x4320 پیکسل پشتیبانی می کند و قادر است تصاویری با وضوح Full HD، 4K و 8K را به شما ارائه دهد. ضمن اینکه این کارت گرافیک از باس حافظه 192 بیت و فرکانس حافظه 21 گیگابیت بر ثانیه بهره می برد. به این ترتیب هیچ گونه مشکلی برای اجرای پردازش های گرافیکی سنگین و اجرای بازی های روز با آن نخواهید داشت. از دیگر ویژگی هایی که در ساخت این مدل کارت گرافیک استفاده شده می توان به قابلیت پشتیبانی از آخرین نسخه DirectX12 Ultimate اشاره کرد. پشتیبانی از نسخه نهایی دایرکت ایکس 12 را می توان یکی از ویژگی های پیشرفته این کارت گرافیک محسوب کرد که به شما این امکان را خواهد داد تا از قابلیت ردیابی اشعه، سایه زنی با نرخ متغیر، سریع تر شدن فریم ریت و اضافه شدن جلوه های بصری خارق العاده در بازی بهره مند شوید!

بررسی ZOTAC GAMING GeForce RTX 4070 Trinity

نورپردازی حرفه ای و فناوری های پیشرفته!

کارت گرافیک گیمینگ GAMING GeForce RTX 4070 Trinity زوتاک دارای نورپردازی نیز بوده و می تواند جلوه زیبایی به سیستم گیمینگ شما بدهد! نورپردازی استفاده شده در این مدل کارت گرافیک از نوع RGB بوده با توجه به برخورداری از ابزار Spectra 2.0 این امکان را خواهید داشت تا نوع نورپردازی کارت گرافیک را شخصی سازی کرده و الگوهای نورپردازی مد نظر خود را به اجرا در بیاورید! از دیگر ویژگی های این ابزار می توان به قابلیت تعیین کردن رنگ و الگوی نوری خاص برای هر یک از ناحیه های نورپردازی اشاره کرد. نرم افزار ZOTAC Gaming FireStorm Utility نیز از دیگر ابزارهایی است که به منظور تغییر نوع نورپردازی اضافه شده است. این نرم افزار به کاربر این امکان را خواهد داد تا پس از نصب بر روی سیستم خود قادر به پیکربندی به کمک هوش مصنوعی و تنظیم نورپردازی شده و می تواند اطلاعات مربوط به وضعیت سخت افزار را مشاهده کرده و زیر نظر بگیرد! الگوهای نورپردازی از پیش تعریف شده این نرم افزار شامل Path، Slide، Duet و Rainbow می شود. شرکت زوتاک جهت بالا بردن میزان بازدهی و عملکرد کارت گرافیک گیمینگ GAMING GeForce RTX 4070 Trinity از ویژگی های انحصاری شرکت انویدیا بهره برده است! ویژگی های انحصاری انویدیا که در این مدل کارت گرافیک مورد استفاده قرار گرفته شامل درایورهای Game Ready، شتاب دهنده DLSS 3، Nvidia Reflex، Nvidia Encoder، Nvidia Broadcast، Nvidia Studio می شود!

  • DLSS 3: این ویژگی را می توان یکی از روش های فوق پیشرفته محسوب کرد که به منظور رندر گرفتن به کمک هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. DLSS 3 با استفاده از نسل چهارم هسته های Tensor اقدام به کاهش دادن نرخ فریم بدون از دست دادن کیفیت تصاویر کرده و به کاربر این امکان می دهد تا بتواند از بالاترین تنظیمات گرافیکی استفاده کند!
  • Game Ready: درایورهایی استفاده شده در سری GeForce قادر به ایجاد بهترین و لذت بخش ترین تجربه اجرای بازی های ویدئویی هستند! این نوع درایور با توجه به گذراندن آزمایشهای گوناگون کانفیگ سخت افزاری می توانند بالاترین عملکرد و کارکرد را داشته باشند.
  • Nvidia Reflex: شرکت ZOTAC به فکر گیمرهای حرفه ای که به صورت آنلاین اقدام به انجام بازی های خود می کنند نیز بوده و با اضافه کردن ویژگی Nvidia Reflex توانسته تا حد زیادی نیاز آن ها را برطرف کند. در واقع این فناوری وظیفه همگام سازی پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی را برعهده داشته که باعث می شود تا صف رندر از بین رفته و فشار بر روی پردازنده مرکزی تا حد زیادی کاهش یابد!
  • Nvidia Studio: درایور اختصاصی Nvidia Studio وظیفه بهبود بخشیدن به راندمان کارت گرافیک در انوع مختلف نرم افزارهای تولید محتوا را بر عهده دارد. این ویژگی به لطف ترکیب شدن پردازنده های گرافیکی شرکت Nvidia با درایورهای اختصاصی انویدیا استودیو به وجود آمده و این امکان را به کاربر می دهد تا علاوه بر کنار گذاشتن موانع سخت افزاری، پایداری کارت گرافیک را نیز به طرز چشمگیری افزایش دهید!
  • Nvidia Broadcast: این فناوری نیز به صورت نرم افزار در اختیار کاربر قرار می گیرد. Broadcast به صورت کاملا حرفه ای طراحی شده تا بتواند به شما قابلیت های قدرتمند هوش مصنوعی را ارائه کند. قابلیت هایی که این نرم افزار در اختیار کاربر خواهد گذاشت شامل قابلیت قاب وبکم به صورت خودکار، قابلیت حذف نویز میکروفون متصل شده، قابلیت افزایش کیفیت تصاویر و صدا می شود. پس بدون نگرانی بابت کیفیت، می توانید بهترین لحظات خود را در استریم بگذرانید!

منبع: zotac