زوتاک با طراحی و تولید کارت گرافیک های قدرتمند و رده بالا توانسته محبوبیت برند خود در بین کاربران سراسر جهان را افزایش دهد! کارت گرافیک های تولید شده توسط ZOTAC همانند دیگر برندهای تولید کننده کارت گرافیک های قدرتمند، محصولات خود را بر پایه تراشه های شرکت انویدیا طراحی می کند. از نمونه کارت گرافیک های رده بالا و حرفه ای زوتاک که با هدف انجام بازی های ویدئویی و پردازش های سنگین تولید شده می توان به مدل  GeForce RTX 3060 Twin Edgeاشاره کرد. این مدل کارت گرافیک قابلیت اجرای واضح و باکیفیت را در اختیار داشته و با توجه به بهره مندی از پورت های متعدد می تواند برای اتصال به چندین مانیتور بهترین و مناسب ترین گزینه باشد! سیستم دفع حرارت از مهم ترین قسمت های کارت محسوب شده که وظیفه محافظت از قطعات داخلی و بالا بردن میزان عملکرد کارت گرافیک را بر عهده دارد. مهندسان و طراحان شرکت زوتاک به منظور بهبود کیفیت نمایش نیز از فناوری های پیشرفته و کاربردی استفاده کرده اند. معماری انویدیا Ampere و حافظه اختصاصی 12 گیگابایتی نیز از دیگر ویژگی ها و قابلیت های کارت گرافیک گیمینگ GeForce RTX 3060 Twin Edge محسوب می شود. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر و تخصصی تر این مدل از کارت گرافیک شرکت ZOTAC خواهیم پرداخت، پس لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

معرفی کارت گرافیک زوتاک RTX 3060 Twin Edge

معماری Nvidia Ampere و سیستم خنک کنندگی قدرتمند!

شرکت ZOTAC در ساخت کارت گرافیک گیمینگ GeForce RTX 3060 Twin Edge از جدیدترین سیستم و پیشرفته ترین قطعات استفاده کرده است. قلب تپنده این مدل کارت گرافیک توسط شرکت انویدیا و بر اساس معماری پیشرفته Ampere، نسل سوم هسته های Tensor و نسل دوم هسته های Ray Tracing طراحی شده است. معماری نسل دوم RTX و یا همان Ampere نسبت به معماری های نسل قبلی (Turing) مجهز به ترانزیستورهای بیشتر (2 برابر)، قدرت عملیاتی بیشتر و عملکرد دو برابری Ray Tracing است. این طراحی باعث می شود تا کارت گرافیک قادر باشد بیشترین توان عملکرد خود را در اختیار کاربر قرار دهد! از دیگر ویژگی هایی که در ساخت کارت گرافیک گیمینگ GeForce RTX 3060 Twin Edge استفاده شده می توان به قابلیت پشتیبانی از نسخهDirectX12 Ultimate  کره کرد. پشتیبانی از دایرکت ایکس 12 اولتیمیت را می توان یکی از ویژگی های پیشرفته این کارت گرافیک زوتاک محسوب کرد که به شما این امکان را خواهد داد تا از قابلیت ردیابی اشعه، سایه زنی با نرخ متغیر، سریع تر شدن فریم ریت و اضافه شدن جلوه های بصری خارق العاده در بازی بهره مند شوید! رهگیری پرتو (Ray Tracing) از تکنولوژی های کاربردی استفاده شده در این مدل کارت گرافیک محسوب می شود. رهگیری پرتو از بنیادی ترین عناصری است که باعث می شود تا کاربر هنگام انجام بازی از گرافیک سطح بالا برخوردار شده و از بازی کردن لذت ببرد! شرکت ZOTAC از این تکنولوژی در کارت گرافیک گیمینگ GeForce RTX 3060 Twin Edge بهره برده تا قادر به فراهم کردن رندرینگ باورپذیر و کاملا طبیعی و شبیه سازی رفتار فیزیکی نور باشد. از دیگر ویژگی های این فناوری نیز می توان به قابلیت نزدیک کردن جلوه های بصری و محیط انواع بازی ها اشاره کرد.

معرفی کارت گرافیک زوتاک RTX 3060 Twin Edge

شرکت زوتاک جهت محافظت از قطعات داخلی و جلوگیری از افت عملکرد کارت گرافیک از سیستم خنک کننده بهینه سازی شده استفاده کرده است. سیستم خنک کننده تعبیه شده در کارت گرافیک گیمینگ GeForce RTX 3060 Twin Edge زوتاک از نوع IceStorm 2.0 بوده و با توجه به قدرتی که در اختیار دارد می تواند از داغ شدن پردازنده گرافیکی و آسیب رسیدن به قطعات داخلی جلوگیری کند. از دیگر ویژگی های سیستم خنک کننده تعبیه شده در این مدل کارت گرافیک نیز می توان به فن های پرسرعت اشاره کرد. این مدل کارت گرافیک با توجه به 2 فن پرقدرتی که در اختیار دارد می تواند از پس سنگین ترین پردازش ها نیز بر بیاید! فن های تعبیه شده با توجه به بهره مندی از پره های باکیفیت و بهبود یافته می تواند جریان هوا را نسبت به دیگر مدل ها تا 10 درصد بیشتر به داخل هدایت کند. از ویژگی های دیگر سیستم خنک کنندگی تعبیه شده در این مدل کارت گرافیک نیز می توان به قابلیت کنترل بر روی عملکرد فن، قابلیت خاموشی خودکار فن، هیت پایپ های بهبود یافته و هیت سینک گسترده اشاره کرد.

قابلیت کنترل فن: قابلیت کنترل فن از طریق نرم افزار اختصاصی (FireStorm) امکان پذیر بوده و این امکان به کاربر داده می شود تا از قابلیت تنظیم میزان سرعت گردش فن ها بهره مند شود.
خاموشی خودکار فن ها: این قابلیت به لطف برخورداری از فناوری Freeze Fan Stop میسر بوده که به منظور جلوگیری از چرخش فن ها در هنگام استفاده نکردن و یا استفاده سبک از پردازنده گرافیکی اضاه شده تا علاوه بر بی سر و صدا شدن باعث کاهش قابل ملاحظه انرژی و استهلاک شود!

معرفی کارت گرافیک زوتاک RTX 3060 Twin Edge

دارای نورپردازی و فناوری های پیشرفته انویدیا!

کارت گرافیک گیمینگ GeForce RTX 3060 Twin Edge زوتاک دارای نورپردازی نیز بوده و می تواند جلوه زیبایی به سیستم گیمینگ شما بدهد! نورپردازی استفاده شده در این مدل کارت گرافیک از نوع RGB بوده با توجه به برخورداری نرم افزار اختصاصی می توان به شخصی سازی نورپردازی پرداخت! نرم افزار ZOTAC Gaming FireStorm علاوه بر کنترل سیستم دفع حرارت، به منظور تغییر نوع نورپردازی نیز اضافه شده است. این نرم افزار کاربر را قادر می سازد تا پس از نصب بر روی سیستم خود قادر به پیکربندی به کمک هوش مصنوعی و تنظیم نورپردازی شده و می تواند اطلاعات مربوط به وضعیت سخت افزار را مشاهده کرده و زیر نظر بگیرد! از دیگر قابلیت های نرم افزار اختصاصی نیز می توان به قابلیت تنظیم میزان گردش هر فن به صورت جداگانه اشاره کرد. شرکت زوتاک جهت بالا بردن میزان بازدهی و عملکرد کارت گرافیک گیمینگ GeForce RTX 3060 Twin Edge از ویژگی انحصاری شرکت انویدیا بهره برده است! ویژگی انحصاری انویدیا که در این مدل کارت گرافیک مورد استفاده قرار گرفته شامل Nvidia DLSS می شود. شرکت ZOTAC به منظور افزایش نرخ فریم بدون افت کیفیت تصاویر از هوش مصنوعی DLSS بهره برده است. DLSS با توجه به کمک گرفتن از فناوری رندر پیشرفته می تواند به نرخ فریم قابل توجهی دست یابد! در نتیجه می توان گفت که این ویژگی گیمرها قادر خواهد ساخت تا بتوانند بازی های سنگین گرافیکی خود را روی بالاترین سطح تنظیمات قرار داده و به بالاترین کیفیت تصاویر و نرخ فریم دست یابند.

مجهز بودن به پورت های متعدد یکی دیگر از امکانات و قابلیت های مهم کارت گرافیک گیمینگ GeForce RTX 3060 Twin Edge زوتاک محسوب می شود. پورت های استفاده شده در این مدل از کارت گرافیک شامل سه عدد پورت DisplayPort 1.4a (با قابلیت پشتیبانی از رزولوشن 7680x4320 و نرخ به روزرسانی 60 هرتز) و یک عدد پورتHDMI 2.1 (با قابلیت پشتیبانی از رزولوشن 7680x4320 و نرخ به روزرسانی 60 هرتز می شود. لازم به ذکر است که طبق اعلام سایت اصلی شرکت زوتاک جهت دسترسی به رزولوشن 8K، فریم ریت 60FPS و رزولوشن 4K همراه با فریم ریت 120FPS می بایست از کابل پرسرعت HDMI استفاده کنید! پورت های تعبیه شده در این کارت به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید از حداکثر 4 مانیتور به صورت همزمان خروجی تصویر بگیرد! این مدل کارت گرافیک با توجه به برخورداری از این ویژگی می تواند بهترین و مناسب ترین گزینه برای استودیوها، ادیتورها و گیمرها باشد. لازم به ذکر است که این مدل کارت گرافیک از رزولوشن حداکثر 7680x4320 پیکسل پشتیبانی می کند و قادر است تصاویری با وضوح Full HD، 4K و 8K را به شما ارائه دهد. ضمن اینکه این کارت گرافیک از باس حافظه 192 بیت و فرکانس حافظه 15 گیگابیت بر ثانیه بهره می برد. به این ترتیب هیچ گونه مشکلی برای اجرای پردازش های گرافیکی سنگین و اجرای بازی های روز با آن نخواهید داشت. این مدل از کارت گرافیک شرکت زوتاک دارای حافظه 12 گیگابایتی از نوع GDDR6 بوده و از قابلیت دستیابی به فرکانس 1777 مگاهرتزی در حالت بوست نیز بهره مند است!

منبع: zotac