یوتیوب در حال آزمایش کردن قابلیتی است که بار دیگر کاربرانی را هدف قرار می دهد که از اد بلاکر استفاده می کنند. همانند قبل، یوتیوب به کاربران هشدار می دهد که باید نرم افزار مسدود کننده تبلیغات را خاموش کنند. اما این بار اگر این هشدار را جدی نگیرید و به آن عمل نکنید، یک مجازات در انتظار شما است! در این حالت می توانید فقط سه ویدئو مشاهده کنید و پس از آن امکان تماشای ویدئو در یوتیوب برای شما غیر فعال می شود.

محدودیت یوتیوب برای استفاده کنندگان اد بلاکر

یکی از کاربران Reddit حدود چند روز پیش پیام هشدار یوتیوب را مشاهده کرد و یک اسکرین شات از پیام پاپ آپ را انتشار داد. در این پیام مشاهده می شود که یوتیوب با حروف درشت اعلام کرده است که «پخش کننده پس از نمایش 3 ویدئو مسدود می شود» و پس از آن توضیح داده است که چنانچه مسدود کننده تبلیغات را غیر فعال کنید، مجدداً می توانید ویدئوها را مشاهده نمایید.

در این پیام همچنین اشاره شده است که تبلیغات به یوتیوب کمک می کند تا برای میلیاردها کاربر در سراسر جهان رایگان بماند. در ادامه خاطر نشان می کند که چنانچه می خواهید تبلیغات را نبینید، می توانید از سرویس YouTube Premium استفاده کنید. در انتهای پیام نیز دو دکمه Allow YouTube Ads و Try YouTube Premium دیده می شود. لازم به ذکر است که هزینه اشتراک سرویس یوتیوب پرمیوم به صورت ماهانه 11.99 دلار و به صورت سالانه 119.99 دلار اعلام شده است. پس برای اینکه در هنگام مشاهده ویدئو تبلیغات اذیتتان نکند، باید هزینه نسبتاً زیادی بپردازید.

محدودیت یوتیوب برای استفاده کنندگان اد بلاکر

این اقدام یوتیوب چندان هم عجیب و غافلگیر کننده نیست. در ماه May بود که این سرویس اقدام مشابهی انجام داد و به کاربرانی که از اد بلاکر استفاده می کردند، یک پیام پاپ آپ نمایش می داد. تنها تفاوتی که وجود داشت این بود که در پیام قبلی اشاره ای به محدود بودن تماشای ویدئو به 3 مورد نشده بود. به این ترتیب شما می توانستید به سادگی این پیام را ببندید و به استفاده از یوتیوب با اد بلاکر ادامه دهید. در آن زمان گمانه زنی هایی وجود داشت که یوتیوب در آینده ای نه چندان دور یک عامل بازدارنده را معرفی خواهد کرد تا کاربران این پیام را جدی تر بگیرند!

اکنون به نظر می رسد زمان معرفی از این عامل بازدارنده فرا رسیده است. البته یوتیوب تأیید کرده است که این محدودیت فعلاً در مرحله آزمایش قرار دارد و به همین دلیل پیامی که به آن اشاره کردیم، برای تمام کاربرانی که از اد بلاکر استفاده می کنند نمایش داده نمی شود. چنانچه شخصی درخواست های مکرر برای غیر فعال کردن نرم افزار مسدود کننده تبلیغات را نادیده بگیرد، پخش ویدئو برای او «به شدت» محدود خواهد شد!

محدودیت یوتیوب برای استفاده کنندگان اد بلاکر

یوتیوب در سال 2022 فقط از تبلیغات توانسته 29.2 میلیارد دلار درآمد کسب کند که در مقایسه با سال گذشته (28.8 میلیارد دلار) بیشتر بوده است. این میزان درآمد، حدود 11 درصد از درآمدهای کلی گوگل در طول سال را تشکیل می دهد و اصلاً قابل چشم پوشی نیست! پس منطقی به نظر می رسد که گوگل از نرم افزارهای اد بلاکر راضی نباشد و در صدد مبارزه با آنها برآید! چرا که اگر این نرم افزارها همچنان به فعالیت بدون محدودیت خود ادامه دهند، هم درآمد گوگل از تبلیغات از بین می رود و هم کاربران دیگر به خرید اشتراک پرمیوم (با قابلیت نمایش ویدئو بدون تبلیغات) تن نمی دهند!

منبع: techspot