طراحی و ویژگی های لپ تاپ لنوو ThinkPad X1 Carbon (Gen 10) در مقایسه با X1 Yoga (Gen 7)

اگرچه ساختار هر دو لپ تاپ ThinkPad X1 Carbon (Gen 10) و X1 Yoga (Gen 7) به دلیل فرم فاکتور متفاوت است، اما از ویژگی های مشابهی برخوردار هستند. اولی یک نوت بوک استاندارد همرا با درب است که حدود 180 درجه باز می شود، در حالی که دومی یکی از نوت بوک های تبدیل پذیر موجود در بازار است که قابلیت چرخش 360 درجه را دارد و می تواند حالت های مختلف به خود بگیرد. X1 Yoga در رنگ خاکستری و X1 Carbon در رنگ مشکی عرضه می شود. هر دو از آلومینیوم ساخته شده اند و از گواهی دوام MIL-STD 810H برخوردار شده اند.

در ادامه باید بگوییم که هر دو لپ ‌تاپ مجهز به صفحه‌ کلید جذاب ThinkPad با کلیدهای زیبا هستند که در دو طرف این کیبوردها بلندگوهایی با قدرت بالا تعبیه شده اند و به لطف تویترهای دوگانه و ووفرهای دوگانه، صدای بلندی را منتشر می کنند. لازم به ذکر است که هر دو دستگاه، از Dolby Atmos پشتیبانی می کنند.

طراحی و ویژگی ها لپ تاپ لنوو ThinkPad X1 Carbon (Gen 10) در مقایسه با X1 Yoga (Gen 7)

لنوو در این نسل از لپ تاپ های خود، از میکروفون ‌های چهار آرایه‌ای با Dolby Voice، دوربین ‌هایی با وضوح FHD، گزینه‌ های هیبریدی IR و Computer Vision بهره برده است. این ویژگی، اساساً برای تشخیص حضور انسان است که از یک واحد پردازش عصبی استفاده می کند تا فردی را که از رایانه شخصی استفاده می کند تشخیص دهد. اگر شما نباشید، هیچ یک از لپ ‌تاپ ‌ها حتی سعی نمی‌ کنند روشن شوند. ناگفته نماند که هر دو لپ‌تاپ دارای حسگر اثر انگشت، شاتر دوربین، تراشه ‌های dTPM 2.0، اسلات قفل و برخی گزینه ‌های نمایشگر Privacy Guard هستند.

از نظر پورت‌ و درگاه های ارتباطی، هر دو لپ تاپ از پورت های یکسان برخوردار هستند. هر دو با دو پورت تاندربولت 4، دو پورت USB-A، HDMI و صدای 3.5 میلی ‌متری عرضه می شوند. در مورد ابعاد فیزیکی، باید بگوییم که X1 Carbon به دلیل نداشتن ویژگی های قابل تبدیل اضافی که X1 Yoga در خود دارد، حدود نیم پوند وزن کمتری دارد.
Lenovo ThinkPad X1 Carbon (Gen 10) و X1 Yoga (Gen 7) در کنار برخورداری از ویژگی های Wi-Fi 6 و Wi-Fi 6E، دارای اتصال اختیاری 4G LTE و 5G هستند تا شما را حتی خارج از محدوده Wi-Fi متصل نگه دارند.

طراحی و ویژگی ها لپ تاپ لنوو ThinkPad X1 Carbon (Gen 10) در مقایسه با X1 Yoga (Gen 7)

صفحه نمایش و قابلی جوهرپذیری Lenovo ThinkPad X1 Carbon (Gen 10) در مقایسه با X1 Yoga (Gen 7)

X1 Carbon (نسل 10) دارای هفت نمایشگر از FHD+ گرفته تا UHD+ برای انتخاب است. شما می توانید رزولوشن های FHD+، 2.2K، 2.8K وFull UHD+ را انتخاب کنید. همه از یک پنل IPS استفاده می کنند، و  100% sRGB یا 100% بازتولید رنگ DCI-P3، نسبت تصویر 16:10، پوشش ضد تابش یا ضد انعکاس را ارائه می دهند. ضمن اینکه اکثر آنها دارای کیفیت پایین هستند.

X1 Yoga (Gen 7) به دلیل فرم قابل تبدیل خود، فقط با نمایشگرهای لمسی عرضه می شود. چهار نمایشگر از جمله +FHD و UHD+ برای انتخاب دارد، که از پنل OLED با روشنایی 500 نیت، روکش ضد انعکاس، Dolby Vision و HDR 400 بهره می برند. همچنین X1 Yoga دارای یک خودکار فعال جوهری است که در کنار لپ تاپ تعبیه شده است.

صفحه نمایش و قابلی جوهرپذیری Lenovo ThinkPad X1 Carbon (Gen 10) در مقایسه با X1 Yoga (Gen 7)

کارایی و قیمت لپ تاپ لنوو مدل ThinkPad X1 Carbon (Gen 10) در برابر لپ تاپ لنوو مدل X1 Yoga (Gen 7)

بخشی از تصمیم گیری شما به میزان عملکردی که از سیستم نیاز دارید، بستگی دارد. اگرچه این امر باعث می شود بسیاری از لپ تاپ ها را نادیده بگیرید، اما لنوو با ارائه سخت ‌افزار مشابه در رایانه ‌های شخصی کار را آسان ‌تر می ‌کند. در این لپ ‌تاپ های ThinkPad لنوو می ‌توانید پردازنده ‌های موبایل نسل دوازدهم اینتل را از میان سری ‌های U و P انتخاب کنید. تراشه ‌های vPro و غیر vPro با حداکثر Core i7-1280P یا i7-1265U نیز در دسترس هستند. ضمن اینکه لنوو حافظه این نسل ‌از لپ تاپ های خود را به LPDDR5-5200MHz افزایش داده است و می ‌توانید تا 32 گیگابایت در هر لپ‌ تاپ داشته باشید. حافظه ذخیره سازی هر دو نیز شامل M.2 PCIe 4.0 SSD با حداکثر 2 ترابایت حافظه است همچنین هر دو لپ تاپ از گرافیک یکپارچه Intel Iris Xe استفاده می کنند.

در مورد عمر باتری باید بگوییم که تا حد زیادی به صفحه نمایش و CPU شما بستگی دارد. اما هر دو لپ تاپ مجهز به باتری 57 وات ساعتی هستند.

قیمت لنوو به دلیل فروش های مکرر و کوپن ها همیشه در حال حرکت است، اما حال حاضر X1 Carbon کمی مقرون به صرفه تر است. این امر معمولاً هنگام مقایسه رایانه های شخصی قابل تبدیل با رایانه های شخصی نوت بوک صدق می کند. این لپ ‌تاپ ‌ها هر دو از بهترین لپ ‌تاپ‌ های تجاری هستند و قیمت ‌های آن ها به سرعت بالا می ‌رود تا وضعیت آنها را منعکس کند.

منبع: windowscentral