اگر هنوز از آپدیت اکتبر 2020 سیستم عامل ویندوز 10 استفاده می کنید، باید به شما بگوییم که زمان ارتقای سیستم شما فرا رسیده است! این آپدیت که با نام Windows 10 نسخه 20H2 نیز شناخته می شود، به صورت رسمی به پایان سرویس دهی خود رسیده است. به این معنی که دیگر برای آن هیچ گونه آپدیت امنیتی از جانب مایکروسافت ارائه نخواهد شد. این نسخه از سیستم عامل ویندوز 10 در تاریخ 10 ماه May آخرین آپدیت خود را دریافت کرده و پس از آن سرویس دهی مایکروسافت برای آن به طور کامل متوقف شده است.

اگر هنوز از ویندوز 10 نسخه 20H2 استفاده می کنید، باید سریع تر به فکر ارتقای آن باشید!

در اهمیت بالای این خبر باید بگوییم که به طور کلی سیستم عامل هایی که پشتیبانی از آنها متوقف می شود، در خطر بالایی از لحاظ اتک و حمله های سایبری قرار می گیرند. چرا که برای آنها آپدیت های مربوط به Security عرضه نمی شود. اهمیت این موضوع به اندازه ای است که زمانی که فردی با یک کامپیوتر مجهز به سیستم عامل قدیمی بنا بر هر دلیلی به دفاتر مایکروسافت مراجعه می کند، ابتدا از او درخواست می شود تا سیستم عامل خود را به روز رسانی کرده و سپس به مشکل او رسیدگی می شود.

اگر هنوز از ویندوز 10 نسخه 20H2 استفاده می کنید، باید سریع تر به فکر ارتقای آن باشید!

حدود یک سال و نیم از عرضه نسخه اکتبر 2020 ویندوز 10 می گذرد و کاربران زمان کافی برای به روز رسانی سیستم خود را در اختیار داشته اند. آن طور که مایکروسافت اعلام کرده، نسخه های زیر از سیستم عامل ویندوز 10 منقضی شده اند و دیگر تحت پشتیبانی مایکروسافت قرار ندارند:

•    Windows 10 Home, version 20H2

•    Windows 10 Pro, version 20H2

•    Windows 10 Pro Education, version 20H2

•    Windows 10 Pro for Workstations, version 20H2

سؤالی که ممکن است برای کاربران این سیستم عامل ها ایجاد شود این است که باید حتماً سیستم خود را به ویندوز 11 ارتقا دهند؟ جواب این سؤال خیر است. اگر از کار کردن با ویندوز 10 رضایت دارید یا کامپیوتر شما از پیش نیازهای سخت افزاری لازم برای نصب ویندوز 11 برخوردار نیست، نیازی به ارتقای سیستم خود به ویندوز 11 ندارید. چرا که فقط نسخه 20H2 ویندوز 10 منقضی شده و تمامی نسخه هایی که پس از آن عرضه شده اند، همچنان اعتبار دارند. مایکروسافت اعلام کرده است که نسخه هایی که از 20H2 عرضه شده اند، تا سال 2025 اعتبار خواهند داشت و همچنان آپدیت های امنیتی برای آنها عرضه می شود.

اگر هنوز از ویندوز 10 نسخه 20H2 استفاده می کنید، باید سریع تر به فکر ارتقای آن باشید!

به این نکته توجه داشته باشید که نسخه 20H2 سیستم عامل های Windows 10 Enterprise، Windows 10 Education و Windows 10 IoT Enterprise منقضی نشده و کاربران آنها نیازی به ارتقای سیستم عامل خود ندارند. البته اگر از کاربران این نسخه ها هستید، پیشنهاد می کنیم که کم کم به فکر آپدیت آنها باشید! چرا که مایکروسافت اعلام کرده که زمان اعتبار این سیستم عامل ها تا روز 9 ماه May سال 2023 خواهد بود؛ یعنی حدود یک سال دیگر از اعتبار آنها باقی مانده و پس از آن دیگر آپدیت های امنیتی برای آنها عرضه نمی شود.

منبع: windowscentral