در آپدیت جدید ویندوز 10 که در فروردین ماه سال 1400 عرضه خواهد شد، خبری از نسخه قدیمی مرورگر Edge نخواهد بود! مایکروسافت در این آپدیت نسخه قدیمی مرورگر Edge را به طور کلی کنار خواهد گذاشت و نسخه جدیدتری با ویژگی های امنیتی پیشرفته تر را ارائه خواهد کرد. این امر در راستای تلاش های چندین ساله مایکروسافت در جهت سوق دادن کاربران خود به سمت یک مرورگر مدرن صورت می گیرد.

  • چندین سال تلاش برای عرضه یک مرورگر وب مدرن!

حدود دو دهه قبل، غول صنعت تکنولوژی از اینترنت اکسپلورر رونمایی کرد. این مرورگر به منظور رقابت با مرورگرهای رایج آن دوران مانند Netscape Navigator روانه بازار شد. اما مایکروسافت از همان ابتدا به دلیل باگ ها و مشکلات مختلف این مرورگر همواره با انتقاد کاربران مواجه شده است. بعدها با ارائه مرورگرهایی مانند فایرفاکس و کروم و بعد از آنها سفاری اپل، کاربران به مرور اینترنت اکسپلورر را فراموش کردند و آن را به عنوان یک مرورگر سطح پایین و مناسب برای کاربران آماتور شناختند! به خصوص اینکه مرورگرهای جدید در زمینه وب گردی با موبایل نیز تحولات زیادی را ایجاد کردند. در این میان مایکروسافت سعی کرد تا با جایگزین کردن IE با مرورگر مدرن شده Edge دوباره اعتماد کاربرانش را جلب کند. در قدم اول، از هسته مرورگر گوگل کروم که به صورت متن باز (Open-source) در دسترس عموم بود، در Edge استفاده کرد و از نسخه Edge Legacy رونمایی کرد. با وجود اینکه IE سال هاست که از رده خارج شده، اما Edge Legacy نیز انگار خیلی سریع مسیر آن را در پیش گرفته بود!

چندین سال تلاش برای عرضه یک مرورگر وب مدرن!

  • خداحافظی همیشگی با نسخه های قدیمی!

مایکروسافت به تازگی اعلام کرده که در آپدیت جدید امنیتی ویندوز، مرورگر جدید Edge ارائه خواهد شد و نسخه Edge Legacy از روی سیستم حذف می شود. این نسخه به عنوان مرورگر پیش فرض آخرین ورژن ویندوز 10 نیز به کار گرفته خواهد شد. شاید بتوان گفت که مایکروسافت بالاخره از مواضع چندین ساله خود در این زمینه کوتاه آمده است! چرا که مطابق با تحقیقات انجام شده اکثر قریب به اتفاق کاربران ویندوز از مرورگرهای غیر از مرورگر مایکروسافت استفاده می کنند و با اکثر اپلیکیشن های تحت وب ویندوز را با مرورگرهای رقیب کار می کنند! مایکروسافت این موضوع را تهدیدی برای جایگاه خود می داند.

نسخه ابتدایی مرورگر جدید Edge در ایپریل سال 2019 برای تست در اختیار عموم قرار گرفت و پس از آن نسخه اول و نهایی شده آن در ژانویه سال 2020 عرضه شد. این مرورگر تا حدود بسیار زیادی به مرورگر محبوب گوگل کروم، به خصوص در هسته آن شباهت دارد. با این وجود مرورگر جدید Edge از تفاوت هایی مانند چینش عمودی تب ها و وب سایت های محبوب کاربر برخوردار است. همچنین این مرورگر از لحاظ ظاهری نیز به خصوص در بخش سرچ بهبود پیدا کرده تا کاربران حرفه ای تر مایکروسافت را راضی نگه دارد. به هر حال آنچه مشخص است، ظرف یکی دو ماه آینده دیگر از نسخه های قدیمی IE و Edge Legacy بر روی سیستم کاربران خبری نخواهد بود و طرفداران مایکروسافت می توانند به مرورگر مدرن شده شرکت محبوب خود افتخار کنند!

منبع: cnet