مایکروسافت اخیراً تنظیماتی ارائه کرده است که از طریق آن مدیران IT قادر خواهند بود تا از ویندوز 10 به صورت ابری (Cloud) استفاده کنند. این تنظیمات علاوه بر سیستم عامل ویندوز 10، بر روی Microsoft Endpoint Manager و برخی از اپلیکیشن های ویندوزی نیز قابل اجرا است. مایکروسافت اطلاعات کامل درباره این تنظیمات را بر روی وبسایت خود به نشانی زیر در تاریخ 2 فوریه 2021 منتشر کرده است:

مایکروسافت از تنظیمات ابری ویندوز 10 برای مدیران IT رونمایی کرد

تنظیمات ابری یک نسخه، ادیت یا حالت (mode) جدیدِ ویندوز نیست و از این بابت کاربران نباید نگران نشوند! این قابلیت جدید در واقع یک سری تنظیمات است که می توان آنها را بر روی نسخه های مختلف ویندوز 10 (Windows 10 Pro، Windows 10 Enterprise یا Windows 10 Education) که در حال حاضر بر روی کامپیوتر کاربران در حال اجرا هستند، اعمال کرد. همچنین همان طور که اشاره شد، تنظیمات ابری بر روی Microsoft Endpoint Manager نیز قابل اجرا می باشد.

دسترسی به ویندوز 10 با امکانات معمولی سخت افزاری

جامعه هدف مایکروسافت برای استفاده از تنظیمات ابری ویندوز 10 بیشتر کسب و کارها و مراکز آموزشی بوده است. به طوری که عنوان کرده که این تنظیمات «یک کانفیگ جدید سیستمی برای بهبود عملکرد ابری ویندوز است که برای کاربرانی با نیازهای کاری مختلف ارائه شده است». 

به طور کلی تنظیمات ابری برای آن دسته از کاربرانی مناسب است که به دنبال بهبود بهره وری کسب و کار خود هستند. این روزها دنیای تکنولوژی به این سمت پیش می رود که کاربران تا حد امکان برای بهره بردن از امکانات به زیرساخت خود وابسته نباشند و به عبارتی تمامی افراد قادر به استفاده از ویژگی های روز دنیای تکنولوژی باشند. به همین دلیل مایکروسافت تلاش کرده تا با ارائه تنظیمات ابری، ویندوز 10 برای اجرا شدن به دستگاه هایی با تنظیمات پیچیده نیاز نداشته باشد. این تنظیمات صرفاً بر روی مجموعه ای از اپلیکیشن ها، مانند اپلیکیشن های داخلی کسب و کارهای مختلف و اپلیکیشن های مربوط به آفیس مایکروسافت متمرکز شده است. کاربران تنها کافیست تا بر روی دستگاه های خود نسخه پیش فرض ویندوز 10 را نصب کرده و به صورت اتوماتیک آپدیت مربوط به Windows Update for Business را دریافت کنند.

مناسب برای دور کاری و مصارف آموزشی

از طریق تنظیمات ابری کاربران می توانند در Azure Active Directory ثبت نام کنند، کارایی EndPoint Manager خود را بهبود بخشند و به مجموعه ای از اپلیکیشن های مفید برای کار گروهی و مصارف روزمره (مانند مایکروسافت Edge، مایکروسافت Teams، OneDrive و...) به صورت ابری دسترسی داشته باشند. این تنظیمات از نظر مایکروسافت برای دور کاری و مصارف آموزشی کارایی بالایی دارد. چرا که از نظر برخی متخخصان حوزه فناوری، مایکروسافت برای رقابت با کروم بوک و Chrome OS در زمینه مسائل آموزشی نیاز به ارائه روش هایی ساده تر برای کاربران بوده است. حال مایکروسافت با ارائه تنظیمات ابری ویندوز 10 سعی در برطرف کردن این مشکل داشته تا کاربران بتوانند از راه دور و با حداقل امکانات سخت افزاری از جدیدترین تکنولوژی های روز ویندوز بهره مند شوند.

منبع: zdnet