آیا تا به حال پیش آمده که اطلاعات مهم خود را از دست بدهید؟ چه عکس های تعطیلات خانوادگی تان باشد، چه گزارش های کاری یا تکالیف درسی تان، شما داده هایی در کامپیوتر یا دستگاه های شخصی خود دارید که برای تان بسیار با ارزش هستند. حتی یک روز به این مهم اختصاص داده شده است: «روز جهانی پشتیبان گیری از داده ها»!

اما استراتژی های پشتیبان گیری چیزی نیست که فقط یک روز سال به آن توجه داشته باشید. این امر باید بخشی از برنامه روزمره و بهداشت سایبری شما باشد. برای این مهم هدف نهایی خود را پشتیبان گیری از داده هایتان بگذارید.

پشتیبان گیری داده چیست؟

پشتیبان گیری، به زبان ساده کپی یا آرشیو کردن اطلاعات مهم شما در دستگاه هایی مانند کامپیوتر، موبایل یا تبلت است.

به شکل های مختلفی ممکن است داده های خود را از دست بدهید. از خرابی هارد درایو گرفته تا حمله های سایبری یا حتی خطای فردی یا سرقت فیزیکی داده هایتان؛ همگی ممکن اند.

پیشتیبان یا بک آپ مورد نظر شما باید در جای امن و جدای از جای اصلی قرار گرفته شود؛ مانند فضای ابری که علاوه بر ایمن بودن، امکان دسترسی به اطلاعات در هر لحظه از روز را برای شما فراهم می کند.

پشتیبان گیری داده چیست

پشتیبان گیری از داده ها چه اهمیتی دارد؟

دلیل اصلی پشتیبان گیری دستیابی به آرشیو امنی از داده های مهم شماست. خواه این اسناد طبقه بندی شده کاری تان باشد یا تصاویر خانوادگی. 30 درصد از مردم هرگز حتی یک بار هم از داده هایشان پشتیبان گیری نکرده اند. این شاید زیاد به نظر نیاید مگر وقتی که این آمار را با میزان از دست رفتن داده در جهان مقایسه کنید:

- هر دقیقه 113 دستگاه تلفن همراه گم یا دزدیده می شوند.
- تخمین زده می شود که حملات سایبری به داده ها هر 14 ثانیه یکبار اتفاق می افتد.
- هر ماه از هر 10 کامپیوتر یک کامپیوتر به ویروس های مختلف آلوده می شود.
- در ایالات متحده هر 53 ثانیه یک لپ تاپ دزدیده می شود.
- هر سال بیش از 70 ملیون دستگاه تلفن همراه دزدیده می شود.

چه نوع داده هایی را باید پشتیبان گیری کنیم؟

به طور کلی هر چیزی که قابل جایگزینی نباشد را باید پشتیبان گیری کنیم:

- مخاطبین تماس ها
- عکس ها
- فیلم ها
- فایل های صوتی
- ایمیل ها
- اسناد 
- بانک های داده های مالی

برای کسب و کارها پشتیبان گیری داده ها جنبه های فنی تری پیدا می کند، برای مثال باید مراکز داده های مشتری ها، سیستم های عامل، مدارک ثبت و غیره را هم پشتیبان گیری نمود.

راه های پشتیبان گیری

برای انتخاب راه های پشتیبان گیری می توانید از اینکه چگونه کسب و کارها استراتژی پشتیبان گیری خود را انتخاب می کنند کمک بگیرید.

توجه به RPO و RTO:

RPO یا همان Recovery Point Objectives میزان زمان پشتیبان گیری داده هایتان است، خواه 24 ساعت باشد یا یک ماه. در واقع این معیار به فاصله زمانی بین دو بک آپ گیری اطلاق می شود. طبعاً هر چه RPO کمتر باشد داده های کمتری از دست می دهید و بالعکس.

RTO یا همان Recovery Time Objectives مقدار زمان بازگردانی داده هایتان است. به طور کلی هر چه شیوه پشتیبان گیری تان سریع تر باشد، زمان بازگردانی داده هایتان سریع تر خواهد بود.

بهترین شیوه پشتیبان گیری برای شما آنی است که با نیاز های شما تطابق داشته باشد. شاید بد نباشد که به معیار های زیر نیز توجه کنید:

- سهولت نصب
- هزینه
- ظرفیت ذخیره سازی
- امنیت داده ها
- سهولت دسترسی به نسخه پشتیبان گرفته شده

توجه به RPO و RTO در پشتیبان گیری

چهار شیوه پشتیبان گیری رایج

1. جداشدنی ها: کمترین ظرفیت

منظور از ابزار های جداشدنی سی دی ها، دی وی دی ها و USB فلش درایو ها هستند که با لپ تاپ ها و کامپیوتر های شخصی همخوانی دارند. برخلاف گزینه های دیگر پشتیبان گیری، ابزار های جداشدنی ظرفیت ذخیره سازی زیادی ندارند و علاوه بر این ویژگی های امنیتی مجزایی هم ندارند. ظرفیت آنها از 128 مگ تا 256 گیگابایت است.

2. هارد درایو های خارجی: فضای ذخیره فراوان

همانطور که از اسمش پیداست، یک هارد درایو  با سیم یا بدون سیم به لپ تاپ ها و کامپیوتر های شخصی وصل می شود. نمونه های این هارد درایو ها شامل USB فلش درایو ها و SSD ها هستند. مانند ابزار های جداشدنی، هارد درایو های خارجی نیز قابل حمل هستند و استفاده از آنها نیز آسان است ولی علاوه بر آن قابلیت ذخیره سازی فایل های بسیار بزرگتر را نیز دارا هستند (از 128 گیگابایت تا 10 ترابایت) 

3. پشتیبان گیری ابری: فضای ذخیره سازی متغیر

پشتیبان گیری ابری یا همان Cloud به کاربران اجازه می دهد که داد های خود را روی سخت افزاری که از آنها دور است ذخیره کنند. کاربران می توانند هر موقع و با استفاده از هر دستگاهی که بخواهند، با استفاده از اینترنت داده های خود را مدیریت و ویرایش کنند. اکثر سرویس های فضای ذخیره سازی ابری فضای زیادی را برای ذخیره سازی در اختیار کاربر قرار می دهند، حتی بعضاً فضای نامحدود. علاوه بر این داده ها را برای امنیت بیشتر رمزگذاری می کنند. بعضی از گزینه های ذخیره سازی ابری شامل iCloud، google Drive و Drop Box  می شود که تمامی اینها با تلفن های همراه، تبلت ها، کامپیوتر های شخصی و لپتاپ ها همخوانی دارند.

4. سرویس های پشتیبان گیری: بیشترین فضای ذخیره سازی

اگر مقدار زیادی داده ارزشمند و مهم دارید، شاید بخواهید از حرفه ای ها برای پشتیبان گیری کمک بگیرید و یک سرویس پشتیان گیری را به کار بگیرید. اکثر سرویس های پشتیبان گیری قابلیت رمزگزاری دارند و فضای ذخیره سازی شان نامحدود است.

ملاحظاتی برای فضای ذخیره سازی پشتیان گیری

- موبایل : 32 گیگ الی 128 گیگ
- تبلت ها 16 الی 64 گیگ
- کامپیوتر های دستکتاپ 250 الی 320 گیگ
- لپتاپ ها: 16 الی 512 گیگ

هر چند این مقادیر می توانند بسته به نوع محصول و تولید کننده تغییر کنند.

راهنمای ذخیره سازی داده 

استراتژی پشتیبان گیری 3، 2، 1 را به کار بگیرید: پشتیبان گیری کاری نیست که یکبار انجام شود، شما لایه های زیادی را از پشتیبان گیری نیاز دارید. 3، 2، 1 یعنی 3 بار از داده هایتان کپی بگیرید و با استفاده از حداقل 2 گزینه پشتیبان گیری که یکی از آنها از راه دور پشتیبانی شده باشد یا بر مبنای فضای ذخیره سازی ابری باشد.

مرتبا بک آپ بگیرید

RPO را به یاد دارید؟ هر چه زمان بیشتری بین پشتیبان گیری تان بگذرد، داده های بیشتری را ممکن است از دست بدهید. پس به طور منظم باید پشتیبان گیری انجام دهید. مخصوصا برای تلفن های همراه داده های برنامه های کاربردی به سختی پشتیبان گیری می شود چون این داده ها ممکن است روزانه تغییر کند. اگر سر و کارتان با برنامه ها زیاد  است شاید باید آن راه حل پشتیبان گیری را انتخاب کنید که به طور مرتب پشتیبان گیری را انجام می دهد، مثلا با فعال کردن به روز رسانی خودکار در سرویس های پشتیبان گیری.

همیشه فضای ذخیره سازی بیشتر را انتخاب کنید

شاید شما با محدود کردن پشتیبان گیری به اطلاعات غیر قابل جایگزین مقدار اندکی پول صرفه جویی بکنید. اما بهتر است که همه اطلاعات خود را پشتیبان گیری کنید. به عنوان مثال اگر خانه شما سیل بیاید، پشتیبان گیری های فیزیکی مانند هارد درایو ها و یا فلش ها ممکن است از دست بروند ولی داده ای که در فضای ابری ذخیره می شود از دست نمی رود اما شما نیازی نیست که بین فضای ذخیره سازی ابری یا فیزیکی انتخاب کنید، انتخاب هردوی اینها با هم امن ترین گزینه است.

پشتیبان گیری فیزیکی را دست کم نگیرید

اهمیت کپی های فیزیکی مانند اسناد بانکی و مالیاتی یا سند ملکی را به یاد داشته باشید. ایده خوبی است که علاوه بر پشتیبان های دیجیتالی که در دست دارید، پرونده ای از مهمترین اسنادتان تهیه کنید. 

منبع: norton