شاید روزی را که از آیفون 4S رونمایی شد، به یاد داشته باشید! بر روی این گوشی موبایل اپل یکی از دستاوردهای جدید و جادویی اپل به نام Siri عرضه شد که انقلابی در صنعت گوشی های موبایل هوشمند به حساب می آمد. حالا کاربران می توانستند به جای کلنجار رفتن با تنظیمات و اپلیکیشن های مختلف، از طریق صحبت کردن با آیفون کارهای خود را انجام دهند! این ویژگی جدید به سرعت در میان کاربران محبوب شد و بسیاری فقط به خاطر Siri آیفون 4S را می خریدند!

در این میان رقبا خیلی سریع برای عقب نیفتادن از اپل وارد عمل شدند. سامسونگ بلافاصله از دستیار صوتی خود با نام S Voice رونمایی کرد که بعدها با Bixby جایگزین شد. بعد نوبت گوگل بود که Google Now را روانه بازار کند. این دستیار صوتی بعدها با Google Assistant جایگزین شد.

چه بر سر Siri آمده است؟

در سال های اخیر آمازون نیز با ارائه اسپیکر Echo به رقابت بین دستیارهای صوتی وارد شده است. در ابتدا کمی عجیب به نظر می رسید که چه نیازی به صحبت کردن با یک اسپیکر وجود دارد؟ چرا آمازون از دستیار صوتی الکسا بر روی اسپیکر استفاده کرده است؟ اصلاً آیا آمازون درکی از کاربردهای دستیار صوتی دارد؟ گذر زمان نشان داد که آمازون به خوبی از کاری که کرده بود آگاهی کامل داشت. الکسا یک دستیار صوتی مجازی بود که قابلیت های فراوانی داشت و به عنوان عضوی جدایی ناپذیر از خانه های هوشمند کاربران تبدیل شد! به طوری که Google Assistant نیز در برخی زمینه ها از الکسا الهام گرفت و الکسا را به عنوان رقیبی جدی پذیرفت! رقابت بین الکسا و Google Assistant به بهبود هر دوی آنها کمک شایانی کرد و اکنون این دو دستیار صوتی به طور گسترده در خانه های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند. 

چه بر سر Siri آمده است؟

اما الان Siri چه جایگاهی در میان کاربران دارد؟

اما در میان رقابت های دستیارهای صوتی شرکت های مختلف و پیشرفت های روزانه آنها، چه بر سر Siri آمد؟ در این سال ها اپل هر از چند گاهی آپدیت هایی جزئی برای Siri ارائه داده است. اما پیشرفت این دستیار صوتی به اندازه ای نبود که بتواند با سایرین رقابت کند! به طوری که کم کم Siri به عنوان یک دستیار صوتی کلاس جهانی شناخته نمی شد و جایگاه خود را به رقبا واگذار کرده بود. اپل همچنان به دنبال راه حلی برای بازگرداندن روزهای خوش سابق برای Siri است. این دستیار صوتی اخیراً بهبودهایی در عملکرد و میزان هوشمندی آن در تشخیص صدا پیدا کرده است. دقیقاً پیشرفت های Siri از زمانی آغاز شد که اپل، کارمند سابق گوگل جان جیاناندریا را به عنوان عضو اصلی تیم ماشین لرنینگ و استراتژیست بخش هوش مصنوعی خود در سال 2018 استخدام کرد. حالا طرفداران اپل امیدوارند که Siri از هوش مصنوعی بهتر و دقت و حساسیت بیشتری در تشخیص صدا برخوردار شود و بتواند با الکسا، Google Assistant و بیکسبی رقابت کند. هر چند به دلیل تعلل های اپل در سال های اخیر در بهبود Siri، ممکن است چند سالی طول بکشد تا این دستیار صوتی جایگاه سابق خود را پیدا کند.

منبع: cnet