در جریان سخنرانی اصلی و از پیش ضبط شدۀ مراسم WWDC 2023 که در یک روز گرم تابستانی و در زیر آفتاب تیز کالیفرنیا برگزار شد، اپل از watchOS 10 رونمایی کرده است! این سیستم عامل که جدیدترین دستاورد اپل در دنیای گجت های پوشیدنی است، قرار است در اپل واچ های جدید که تا پایان سال جاری میلادی به بازار می آیند مورد استفاده قرار گیرد. چه آینده ای در انتظار Apple Watch است؟! در این مقاله می توانید جواب این سؤال را پیدا کنید! با ما همراه باشید.

معرفی سیستم عامل watchOS 10

اپل عنوان کرده است که این سیستم عامل جدید اطلاعات مصرفی را در قالب یک چیدمان بهینه و به روز رسانی شده به کاربر نمایش می دهد و به ویجت های جدیدی مجهز شده است. همچنین برخی از برنامه های اصلی در آن (به خصوص اپلیکیشن Weather) مورد بازنگری جامع و اساسی قرار گرفته اند.

در watchOS 10 می توانید با چرخاندن Digital Crown (دکمه چرخان) به یک لیست هوشمند از ویجت ها دسترسی پیدا کنید. همچنین ظاهر اپلیکیشن هایی مانند Fitness، Maps و... در آن به روز رسانی شده است. در این سیستم عامل ساعت جهانی (World Clock) از پس زمینه های داینامیک پشتیبانی می کند و اپلیکیشن Activity به آیکون های جدید مجهز شده است. در مجموع این سیستم عامل باعث می شود تا اپل واچ ظاهری متحول شده نسبت به قبل داشته باشد و چشمگیرتر از قبل به نظر برسد!

رابط کاربری کاملاً جدید و متحول شده

به نظر می رسد که اپل در طراحی watchOS یک رویکرد جدید را در پیش گرفته است و تمرکز عمده خود را بر روی یک مفهوم جدید به نام Smart Stack قرار داده است. این قابلیت که از طریق دکمه چرخان قابل دسترسی است باعث می شود تا زمانی که به مچ دست خود نگاه می کنید، اطلاعات قابل توجه تری را مشاهده نمایید. Smart Stack شامل نسخه های کوچک و مستطیلی از اپلیکیشن ها و ویجت های اپل واچ شما خواهد بود. همچنین اپلیکیشن هایی مانند News، Weather و Health در آن قرار دارند. با ضربه زدن بر روی هر یک از این برنامه ها و ویجت ها مستقیماً به محیط آن می روید و در آنجا عناصر طراحی جدیدِ بیشتری را کشف می کنید!

معرفی سیستم عامل watchOS 10

ایده اصلی اپل در طراحی این بخش، استفاده حداکثری از فضای نمایشگر ساعت هوشمند برای نمایش اطلاعات بیشتر بوده است. اپل در این رابطه خاطر نشان کرده است: «قابلیت جدید Smart Stack حاوی ویجت هایی است که اطلاعات را متناسب با پس زمینه فعالیت های کاربر به او نمایش می دهد و به سادگی از طریق چرخاندن Digital Crown بر روی نمایشگر ساعت ظاهر می شود».

سیستم عامل watchOS 10 از واچ فیس های جدیدی هم برخوردار است. پالت رنگ در این سیستم عامل با پشتیبانی از طیف گسترده ای از رنگ ها، تصویر نهایی را در قالب سه لایه متداخل به نمایش می گذارد و همان طور که ساعت در طول شبانه روز تغییر می کند، رنگ های رابط کاربری ساعت نیز متناسب با آن به روز رسانی می شوند. به این ترتیب رابط کاربری اپل واچ شما در طول روز از رنگ هایی شاد و سرزنده و در طول شب از رنگ هایی آرامش بخش تشکیل خواهد شد.

در watchOS 10 دو کاراکتر جدید Peanuts و Woodstock هم در کنار شما خواهند بود! این کاراکترها نسبت به شرایط محیط اطراف شما و آب و هوا، به صورت انیمیشنی واکنش نشان می دهند و واچ فیس ساعت را به روز رسانی می کنند.

معرفی سیستم عامل watchOS 10

باید به این نکته هم اشاره کنیم که اپل اپلیکیشن دوچرخه سواری را نیز در watchOS 10 به روز رسانی کرده و قابلیت هایی مانند ردیابی منطقه ای و محاسبات FTP را به آن اضافه کرده است. FTP که مخفف عبارت Functional Threshold Performance است، یک آمار کلیدی را برای دوچرخه سواران فراهم می آورد و برای اولین بار است که به پلتفرم اپل اضافه می شود. قطب نما و نقشه نیز برای کمک به آسان تر شدن مسیریابی ارتقا یافته اند.

به این ترتیب به نظر می رسد که watchOS 9 در حال خروج از دنیای گجت های پوشیدنی است و قرار است تا یک سیستم عامل جذاب تر و کاربردی تر جای آن را بگیرد. به خصوص تصور کنید که این سیستم عامل با طراحی منحصر به فرد رابط کاربری خود بر روی Apple Watch Ultra بنشیند! این طور که مشخص است، اپل تا چند سال آینده همچنان به تاخت و تاز خود در بازار جهانی ساعت های هوشمند ادامه خواهد داد!

منبع: imore