با اینکه مجهز بودن سیستم به یک کارت گرافیک قوی برای اجرای بازی های امروزی بر روی PC ضروری است، اما باید حواستان به سایر قطعات سیستم تان هم باشد! اکثر بازی های امروزی برای نصب به فضای زیادی نیاز دارند و سیستم شما باید به حافظه های SSD پر ظرفیت مجهز باشد. در حال حاضر حجم 100 گیگابایت برای عنوان های جدید بازی به یک استاندارد تبدیل شده است و این موضوع می تواند مشکلاتی را برای برخی افراد ایجاد کند.

نیاز کاربران به ظرفیت بالا برای نصب بازی

بر اساس گزارشی که وب سایت معتبر PC Gamer ارائه داده، بازی جدید Star Wars Jedi: Survivor یکی از بازی هایی است که برای دانلود آن باید زمان زیادی صرف شود. این بازی 130 گیگابایت حجم دارد و سنگین ترین بازی ریلیز شده در سال 2023 لقب گرفته است! حجم بالای این بازی باعث شده تا کسانی که سرعت اینترنت پایینی دارند، عملاً قید دانلود آن را بزنند! همچنین اگر فضای ذخیره سازی سیستم شما محدود است، به احتمال زیاد نمی توانید این بازی را نصب کنید.

در نظر سنجی جدیدی که به تازگی توسط Steam برگزار شده است، فقط کمتر از نیمی از شرکت کنندگان اعلام کرده اند که بیش از 1 ترابایت فضای داخلی بر روی سیستم خود دارند. 23.18 درصد گفته اند که فضای خالی حافظه سیستم آنها بین 250 تا 499 گیگابایت است و 14.62 درصد هم گفته اند که بین 750 تا 999 گیگابایت از حافظه ذخیره سازی سیستم برای آنها قابل استفاده است.

کسانی که کمتر از 1 ترابایت فضای خالی بر روی سیستم خود دارند، برای اینکه بتوانند بازی های امسال را نصب کنند باید حجم زیادی از محتوای ذخیره شده بر روی کامپیوتر خود را پاک کنند. به لیست زیر نگاهی بیندازید! در این لیست حجم بازی های مهم امسال را ذکر کرده ایم.

•    Star Wars Jedi: Survivor -> 130GB

Star Wars Jedi: Survivor

•    Forspoken -> 120GB

Forspoken

•    Redfall -> 100GB

Redfall

•    The Last of US Part 1 -> 100GB

The Last of US Part 1

•    Atomic Heart -> 90GB

Atomic Heart

•    Borderlands 3: The Directors Cut -> 135GB

Borderlands 3: The Directors Cut

•    Red Dead Redemption -> 120GB

Red Dead Redemption

•    Final Fantasy 15 Windows Edition -> 110GB

Final Fantasy 15 Windows Edition

•    Diablo 4 -> 90GB

Diablo 4

•    Baldur's Gate 3 -> 150GB

Baldur's Gate 3

جالب اینجاست که برخی از شرکت کنندگان در نظرسنجی Steam (که اتفاقاً تعدادشان کم هم نبوده)، اعلام کرده اند که فضای ذخیره سازی قابل استفادۀ سیستم آنها بین 100 تا 249 گیگابایت بوده است! در عکس زیر نتایج این نظر سنجی را به طور کامل مشاهده می کنید:

نیاز کاربران به ظرفیت بالا برای نصب بازی

به نظر می رسد که فضای مورد نیاز برای نصب بازی های کامپیوتری در حال تبدیل شدن به یک معضل بزرگ است! چندی پیش، بازی Call of Duty: Modern Warfare با حجم عجیب بیش از 200 گیگابایت عرضه شد و برخی از علاقه مندان به کال آف دیوتی مجبور شدند تا یک SSD مجزا برای نصب این بازی بخرند!

بر اساس اعلام Steam، میانگین سرعت دانلود آمریکایی ها 12 مگابایت در ثانیه است. به این ترتیب یک شهروند آمریکایی می تواند یک بازی 150 گیگابایتی را در عرض 3 ساعت و 28 دقیقه دانلود کند. حالا تصور کنید که افرادی که سرعت دانلود آنها از این مقدار کمتر است، چند ساعت (و حتی چند روز) را برای دانلود شدن بازی منتظر بمانند!

پاک کردن اطلاعات برای آزاد سازی فضای مورد نیاز بازی روش بدی نیست. اما ممکن است این روش برای همه امکان پذیر نباشد. شاید شما به اطلاعات ذخیره شده بر روی سیستم خود نیاز داشته باشید و نتوانید آنها را پاک کنید! یا شاید دوست داشته باشید تا به جای نصب یک بازی، چند عنوان را به صورت هم زمان بر روی سیستم خود داشته باشید. در این شرایط خرید یک SSD پر ظرفیت و ارتقای حافظه سیستم می تواند روش بهتری باشد. از این رو پیش بینی می شود بازار این قطعات کامپیوتری به زودی داغ تر شود.

منبع: techspot