بارکدها، کدهای اطلاعاتی شامل داده های مهم هستند که به محصولات خاصی مربوط می شوند. خطوط و فاصله بین آنها در طول و عرض های مختلف، ارقام و حروف را رمزگذاری می کنند. به عنوان مثال، بارکدی که روی یک لباس وجود دارد، رنگ و قیمت آن را نشان نمی دهد؛ بلکه شامل نوارهای سیاه و سفید و شماره محصول 12 رقمی می باشد که اسکن شده و توسط کامپیوتر تشخیص داده می شود. در کامپیوتر، داده های مرتبط با بارکد به دست آمده و بر طبق آن صندوق دار صورت حساب را به مشتری اعلام می کند. این کدها برای مدیریت موجودی دقیق از اهمیت بالایی برخوردارند. ما در این مقاله، با مقایسه انواع اسکنرهای بارکد، شما را در انتخاب بهترین و مناسب ترین بارکدخوان برای کسب و کارتان یاری می دهیم.

انواع بارکدخوان

در درجه اول، دو نوع بارکدخوان وجود دارد: یک بعدی و دو بعدی. نوع بارکدی که آن را به کار می برند، به میزان اطلاعاتی که باید رمزگذاری شود بستگی دارد.

  • بارکد تک بعدی (1D)

این کدها، از جمله کد UPC یا کد جهانی محصول، عمدتا شامل خطوط سیاهی در ضخامت های متفاوت و فضاهای سفید بین آنها هستند که نزدیک به 12 نویسه دارند. از معایب بارکد خوان تک بعدی این است که هر چقدر اطلاعات بیشتری را در بر داشته باشد، طولانی تر است. اما 90 درصد مواقع، این نوع بارکدها به کار برده می شوند.

  • بارکد دو بعدی (2D)

بارکدهای دو بعدی، همانند کد QR و کد ماتریس داده، از مربع، شش ضلعی و سایر شکل های دیگر برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می کنند. اسکنر این بارکدها را در دو بعد می خواند، در حالی که داده ها در هر دو الگوی افقی و عمودی قرار گرفته اند. شاید این کدها از انواع یک بعدی کوچک تر باشند، اما می توانند تا 100 نویسه را در خود جای دهند؛ در نتیجه از اطلاعات بیشتری را هم نگه می دارند. علاوه بر این بارکدهای دو بعدی، امکان ذخیره اطلاعات دیگری به جز ارقام و حروف، مثل تصاویر، آدرس وبسایت، صدا و سایر انواع داده های باینری را فراهم می آورند. کدهای تک بعدی توسط بارکد خوان لیزری و مبتنی بر دوربین خوانده می شوند؛ اما کدهای دو بعدی را فقط می توان توسط اسکنرهای تصویربرداری (Imager) مخصوص اسکن کرد که قیمت بسیار بالاتری هم دارند.

برای استخراج اطلاعات موجود در بارکدها، به انواع خاصی از اسکنرها به نام بارکد خوان یا اسکنر بارکد نیاز است. نویسه ها توسط این اسکنرها تولید شده و برای رمزگشایی به کامپیوتر مخابره می شوند. نمونه های گوناگونی از بارکدخوان ها در بازار موجود هستند. تحقیق و بررسی این نمونه ها برای انتخاب یک اسکنر بارکد مناسب اهمیت دارد.

بارکد تک بعدی (1D)

انواع اسکنر بارکد

1- بر اساس تکنولوژی اسکن مورد استفاده، بارکدخوان ها در 5 دسته اصلی تقسیم بندی می شوند:

  • اسکنر قلمی یا عصایی (Pen-Wand):

این اسکنر شامل یک لامپ LED و یک دیود حساس به نور در راس آن است. وقتی که دستگاه بارکد خوان روبه روی بارکد قرار بگیرد، روی نوارهای سیاه و سفید نور می تاباند. نور بازتاب شده از این نوارها، که با توجه به ضخامت آنها متغیر می باشد، توسط دیود گرفته شده و سپس به داده های دیجیتالی تبدیل می کند.

یکی از چالش های استفاده از اسکنرهای قلمی این است که باید آنها را با دقت و با سرعت مناسب از جلوی بارکد عبور داد تا به درستی در تماس با بارکد قرار گیرند. وقوع هر نوع اشتباهی در این زمینه، ممکن است منجر به خطا در اطلاعات به دست آمده شود.

از بین تمام انواع اسکنرها، بارکدخوان های قلمی ارزان ترند.

اسکنر قلمی یا عصایی (Pen-Wand):

  • اسکنر لیزری (laser):

این نمونه ها، محبوب ترین نوع اسکنرهای بارکد می باشند که به طور گسترده ای در فروشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین عملکرد آنها مشابه اسکنرهای قلمی است؛ با این تفاوت که در مقایسه با آنها، اطلاعات دقیق تری را ارائه می دهند.

در این بارکد اسکنر، یک نوع پرتوی لیزری به آینه داخل دستگاه برخورد می کند. این آینه متحرک است، بنابراین لیزر در مسیرهای مستقیم به بارکد تابانده شده و بازتاب می شود. یک دیود این نور منعکس شده را می گیرد و آن را به داده های دیجیتالی بر می گرداند.

اسکنرهای بارکد لیزری در نوع دستی و ثابت ارائه می گردند. فاصله استاندارد بین بارکد و اسکنر در این دستگاه ها، 60-15 سانتی متر (24-6 اینچ) است. انواع دوربرد آن حتی می توانند از فاصله 61 سانتی متری تا 2.5 متری (8-2 فوت) بارکدها را اسکن کنند.

اسکنر لیزری (laser):

  • اسکنر CCD:

با این که این بارکدخوان ها قیمت بالایی دارند، اما اطلاعات بسیار دقیقی را ارائه می نمایند؛ به همین دلیل اکثر سیستم های فروشگاهی POS به این نوع بارکدخوان مجهز هستند. از اسکنرهای CCD به عنوان اسکنرهای LED نیز نام می برند. داخل این دستگاه، هزاران لامپ کوچک LED در یک ردیف قرار گرفته اند. نور مستقیما روی بارکد ساطع شده و ولتاژ نور محیط سنجیده می شود. این ارقام بعدا به داده های قابل خواندن کامپیوتری تبدیل می گردند.

امکان خواندن بارکد از فاصله دور توسط این اسکنرها وجود ندارد، باید در فاصله 7.5-2.5 سانتی متری (3-1 اینچ) از بارکد قرار گیرند. همچنین، بارکدهایی که از خود اسکنر طویل تر هستند را نمی توان با بارکدخوان های CCD اسکن کرد.

  • اسکنر تصویربردار یا مبتی بر دوربین دوبعدی (Camera-based/Imager):

این بارکدخوان ها بیشتر مانند یک دوربین فیلم برداری عمل می کنند تا یک اسکنر. درون این دستگاه ها یک دوربین وجود دارد که به جای تاباندن نور به کمک پرتوهای لیزری، از بارکد عکس می گیرد و به کمک تکنیک های رمزگشایی پیچیده دیجیتالی، آن را تجزیه و تحلیل می کند.

اسکنر لیزری (laser):

مزیت اصلی این نوع اسکنرها توانایی خواندن بارکد در همه زاویه ها می باشد. فرقی نمی کند شما بارکدخوان را در چه زاویه ای نگه دارید، اسکنرهای تصویر به راحتی بارکد را برایتان اسکن خواهند کرد. این مزیت، سرعت و کارایی دستگاه را چند برابر بالا می برد.

همان طور که قبلا گفته شد، بارکدهای دو بعدی برخلاف نمونه های تک بعدی، از شکل های متفاوتی تشکیل شده اند. از این رو، یک اسکنر بارکد معمولی از عهده خواندن بارکدهای دو بعدی بر نمی آید؛ فقط اسکنرهای تصویربرداری می توانند این کار را انجام دهند.

2- بر اساس شکل ظاهری، بارکدخوان ها را می توان در دو دسته قرار داد:

  • بارکدخوان دستی (Hand Held):

این نوع اسکنرها، پرمصرف ترین نوع بارکدخوان ها هستند که یکی از دلایل این محبوبیت، سهولت استفاده و نگهداری آن هاست. برخی از این مدل ها دارای پایه نیز می باشند که به شما این امکان را می دهد که به صورت رومیزی نیز از آنها استفاده کنید. بارکدخوان های دستی معمولا در انواع مشاغل و کسب و کارها قابل استفاده هستند؛ از فروشگاه ها گرفته تا انبارها و کارخانجات صنعتی.

  • بارکدخوان ثابت یا رومیزی (Fixed Mount):

این دستگاه ها را می توان روی پیشخوان فروشگاه ها و روی میز قرار داد. نیازی نیست برای شروع فرآیند اسکن آنها دکمه خاصی را فشار داد؛ اسکنرهای رومیزی به کمک سنسورهای خارجی و میکرو کنترل ها به صورت مدوام از خود پرتوهای لیزری ساطع می کنند. این بارکدخوان ها در فروشگاه های مواد غذایی استفاده گسترده ای دارند، زیرا بارکدها با قرار گرفتن جلوی آنها، به راحتی و به سرعت اسکن می شوند.

3- براساس روش های اتصال، بارکدخوان ها با سیم و بی سیم هستند.

اسکنرهای بی سیم بهترین گزینه برای انبارها و کارخانه ها می باشند، جایی که کابل مانع از حرکت آزادانه می شود. همچنین، در شرایط محیطی نامناسب که کابل می تواند آسیب ببیند، استفاده از بارکد اسکنر بی سیم فایده بیشتری دارد. برای اسکن بارکد کالاهای سنگین و بزرگ که نمی تون به راحتی آنها را روی پیشخوان فروش گذاشت نیز اسکنرهای بی سیم به کمک صندوق دار می آیند.

بارکدخوان دستی (Hand Held):

انتخاب یک اسکنر بارکد مناسب

پاسخ دادن به سوالات زیر به شما کمک می کند تا انتخاب درستی دست بزنید:

- در کجا می خواهید بارکدخوان را به کار ببرید (انبار/کارخانه/فروشگاه و ...)؟

- چه نوع بارکدی (تک بعدی یا دو بعدی) را می خواهید اسکن کنید؟

- در طول روز، چقدر به اسکنر احتیاج پیدا خواهید کرد؟

- بارکدخوان شما قرار است به چه سیستم و کامپیوتری متصل شود؟

- آیا بودجه محدودی را برای خرید اسکنر در نظر گرفته اید؟

انتخاب یک اسکنر بارکد مناسب

مجموعه ایده برتر پارسیان به عنوان مرکز فروش انواع دستگاه بارکدخوان، با ایجاد تنوع در میان محصولات خود، بهترین ها را به مشتریان خود عرضه می دارد. شما می توانید با مراجعه به سایت شرکت و یا تماس با متخصصان مجموعه، اطلاعات بیشتری در مورد قیمت دستگاه های بارکد خوان کسب کنید.