از ساخت عکس گرفته تا ارتقای موتورهای جستجو، این روزها هوش مصنوعی تقریباً همه جا هست و بارها و بارها اسم آن را در طول روز می شنویم! این بار این تکنولوژی به عرصه موسیقی وارد شده و قصد دارد تا برای آهنگسازها و موسیقی دان ها چالش ایجاد کند! بله، درست حدس زده اید! به تازگی یک اپلیکیشن هوش مصنوعی معرفی شده که می تواند ایده های ساده شما را به قطعات موزیک کامل و بدون نقص تبدیل کند.

تبدیل ایده به موزیک با هوش مصنوعی

این اپلیکیشن جدید MusicLM نام دارد و توسط گوگل عرضه شده است. در همین مدت کم افراد مشهوری مانند مدیر بخش تحقیقات گوگل اعلام کرده اند که برای استفاده از این برنامه ثبت نام کرده اند. MusicLM که از آن تحت عنوان یک «ابزار تجربی» یاد شده است، می تواند متن دریافتی از جانب کاربر را به موزیک تبدیل کند. به عنوان مثال می توانید عبارت «یک جاز پر احساس برای مهمانی شام» را در آن تایپ کنید تا یک قطعه موسیقی با این مشخصات برایتان تولید شود.

این نوع عملکرد با آنچه که پیش از این در چت بات های گوگل یا مایکروسافت دیده بودیم، تفاوت چندانی ندارد. شما جمله ای در ارتباط با یک موضوع را تایپ می کنید و سپس هوش مصنوعی به شما پاسخ می دهد.

بر اساس متنی که گوگل در بلاگ خود منتشر کرده، MusicLM قادر است تا به ازای هر یک پیام متنیِ دریافتی از کاربر، دو نسخه از یک آهنگ را برای او تولید کند! کاربران می توانند به هر دو نسخه از آهنگ تولید شده گوش دهند و در نهایت نسخه ای را که به نظرشان کامل تر و بهتر است، انتخاب نمایند. این موضوع به هوش مصنوعی به کار رفته در MusicLM کمک می کند تا خود را بر اساس انتخاب های کاربران تمرین دهد و قابلیت های خود در تولید موسیقی را بر اساس سلایق افراد بهبود بخشد.

تبدیل ایده به موزیک با هوش مصنوعی

همانند دیگر اپلیکیشن های هوش مصنوعی، این نگرانی وجود دارد که استفاده از ابزاری مانند MusicLM، به جایگاه و حتی کسب و کار هنرمندان آسیب وارد کند. با این حال گوگل ادعا کرده است که در ساخت این ابزار، «خلاقیت مسئولانه» را مدنظر قرار داده است و هدف آن کمک به موسیقیدان ها و آهنگسازان بوده است. این هنرمندان می توانند از این اپلیکیشن به عنوان محلی برای گرفتن ایده یا رشد دادن ایده های فعلی خود استفاده کنند.

اپلیکیشن MusicLM بر روی انواع پلتفرم های قاب اجرا است و کاربران می توانند از نسخه وب، اندروید یا iOS آن استفاده کنند. فقط توجه داشته باشید این برنامه هنوز به صورت عمومی عرضه نشده است و برای کار کردن با آن در لیست انتظار ثبت نام کنید.

تبدیل ایده به موزیک با هوش مصنوعی

با اینکه گوگل اعلام کرده که MusicLM می تواند به ایده پردازی و رشد خلاقیت موزیسین ها کمک کند، اما به هر حال این اپلیکیشن در طولانی مدت این قشر از هنرمندان را با چالش هایی روبرو خواهد کرد. تصور کنید هر کسی بر روی گوشی خود بتواند فقط با گفتن یک جمله، به دو نسخه متفاوت از یک آهنگ جدید و منحصر به فرد دسترسی پیدا کند! در چنین شرایطی به نظر شما کسی حاضر است برای ساختن یک قطعه موسیقی به سراغ آهنگساز برود؟!

منبع: google-research