حدود چند ماه پیش بود که اخباری مبنی بر نا امن بودن تیک تاک منتشر شد! در این اخبار به این نکته اشاره شده بود که اطلاعات خصوصی کاربران تیک تاک به صورت غیر مجاز در کشور چین در دسترس برخی افراد و شرکت ها قرار می گیرد! این اخبار مقامات امنیتی آمریکایی را حسابی به تکاپو انداخت و حتی صحبت از حذف تیک تاک از فروشگاه های اپل و مایکروسافت مطرح بود! اما تیک تاک با اعلام بیانیه های متعدد توانست این جو منفی علیه خود را خنثی کند و این اخبار تا حدودی فروکش کرد. تا اینکه اخیراً یک ویدئوی کوتاه بر روی سرویس هاست شرکتی به نام ByteDance مشاهده شده که در آن شخص سخنگو به این نکته اذعان می کند که در نسخه iOS اپلیکیشن تیک تاک برخی ویژگی های شبیه به «جاسوس افزار» وجود دارد! با این حال مسئولان تیک تاک اعلام کرده اند که از این ویژگی ها برای هیچ چیز مخربی استفاده نکرده و نمی کنند!

کاربران تیک تاک iOS مواظب باشند! این اپ کاملاً آنها را زیر نظر دارد و فعالیت هایشان را ردیابی می کند!

چند روز پیش شخصی به نام Felix Krause که بنیان گذار شرکت نرم افزاری fastlane است، یک مقاله جدید در رابطه با ویژگی های حفظ حریم شخصی iOS منتشر کرد. چندی بعد این شخص عنوان کرد که اینستاگرام و فیسبوک می توانند تمام فعالیت های کاربران خود را در هنگام باز کردن یک لینک از طریق مرورگر داخل اپلیکیشن ردیابی کنند. اکنون این شخص به این نکته پی برده که تیک تاک هم همین اقدام را با کاربران خود انجام می دهد!

آقای کراوس در گزارش خود در رابطه با این موضوع چنین اظهار نظر کرده است: «اگر در نسخه iOS تیک تاک لینک یک وب سایت را باز کنید، این اپلیکیشن تمام کلماتی را که با کیبورد دستگاه خود در آن وب سایت وارد می کنید ردیابی می کند. این کلمات می تواند شامل پسورد، اطلاعات کارت اعتباری و دیگر اطلاعات حساس افراد باشد! ما نمی دانیم که تیک تاک برای چه این کار را انجام می دهد و از اطلاعات شخصی افراد چه استفاده ای می کند، اما از لحاظ فنی این اقدام مانند این است که بر روی وب سایت ها، یک ابزار گزارش گیری از ورودی های کیبورد کاربران نصب شده باشد».

در ادامه مطلب بالا آقای کراوس خاطر نشان می کند که نسخه iOS تیک تاک همچنین توانایی تشخیص تپ هایی که کاربر بر روی صفحه نمایش گوشی خود می زند را دارد! به عبارت دیگر اگر در وب سایتی که آن را در پلتفرم تیک تاک باز کرده اید، بر روی دکمه ها، لینک هاف عکس ها، اسلایدرها و هر چیز دیگری با انگشت خود ضربه بزنید، تیک تاک آن را تشخیص داده و اطلاعاتش را ذخیره می کند! این اپلیکیشن برای دریافت جزئیات کلیک ها و تپ های کاربر از جاوا اسکریپت استفاده کرده است.

کاربران تیک تاک iOS مواظب باشند! این اپ کاملاً آنها را زیر نظر دارد و فعالیت هایشان را ردیابی می کند!

در حال حاضر تیک تاک اجازه باز شدن لینک ها با مرورگر پیش فرض سیستم را نمی دهد؛ بر خلاف اینستاگرام و فیسبوک (شامل اپ پیام رسان پیش فرض متا و پلتفرم Messenger) که برای مدتی است به کاربران این اجازه را می دهند تا لینک های موجود در این پلتفرم ها را با مرورگرهای نصب شده بر روی گوشی خودشان باز کنند.

مسلماً این اخبار نگرانی هایی را برای کاربران نسخه iOS تیک تاک (که از قضا عموماً هم در آمریکا زندگی می کنند!) ایجاد کرده است. برای کاهش ریسک های امنیتی، کاربران می توانند به طور کامل از نسخه وب تیک تاک استفاده کرده و از همان ابتدا با مرورگر پیش فرض سیستم خود به آن وارد شوند. فراموش نکنید که سخنگوی تیک تاک، مورین شاناهان، به طور ضمنی تأیید کرده که این ویژگی های شبیه به جاسوس افزار در تیک تاک iOS وجود دارند، « برای هیچ چیز مخربی استفاده نکرده و نمی کنند»! این فرد در این رابطه چنین اظهار نظر کرده است:

«همانند تمامی پلتفرم های دیگر، ما از یک مرورگر داخلی برای اپ خود استفاده می کنیم تا بتوانیم تجربه بهتر و آسان تری از کار کردن با اپلیکیشن را به کاربر بدهیم. اما کد جاوا اسکریپتی که در این مرورگر مشاهده شده و بحث هایی را با خود به همراه داشته، فقط برای دیباگ کردن، رفع مشکلات احتمالی و بررسی پرفورمنس مرورگر مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال این کد سرعت لود پیج ها را چک می کند و کرش کردن های احتمالی را لاگ می کند».

کاربران تیک تاک iOS مواظب باشند! این اپ کاملاً آنها را زیر نظر دارد و فعالیت هایشان را ردیابی می کند!

باید ببینیم که آیا این توضیحات برای مقامات آمریکایی قابل قبول خواهد بود؟ آیا دسترسی به تیک تاک به زودی در آمریکا و دیگر کشورهای غربی ممنوع می شود؟ آیا اپل، مایکروسافت و دیگر غول های دنیای تکنولوژی تیک تاک را از استورهای خود حذف می کنند؟! برای یافتن پاسخ این سؤال ها باید مدتی منتظر بمانیم!

منبع: notebookcheck.net