اگر قصد خرید یک لپ‌ تاپ جدید یا لوازم جانبی سیمی را دارید، احتمالاً با مجموعه ‌ای از پورت های مختلف که در واقع کاربرد یکسانی دارند، برخورد کرده ‌اید. امروزه، پورت Thunderbolt 4 به تدریج در حال جایگزین شدن پورت های Thunderbolt 3 و USB4 می شود و در کنار پورت USB معروف قرار می گیرد.

مقایسه پورت های تاندربولت 4 با دو پورت تاندربولت 3 و USB4: چه تفاوت هایی باهم دارند؟

تاندربولت 4 جانشین تاندربولت 3 می شود

در حقیقت، Thunderbolt یک فناوری است که توسط اینتل و با کمک اپل توسعه یافته است. این بیشتر یک نام تجاری است تا یک مشخصات، و اینتل از سال 2011 آن را با اولترابوک ها پیش برده است. Thunderbolt 3 از فرم فاکتور USB-C استفاده می کند و تقریباً شامل همه چیزهایی که در یک کابل نیاز دارید، از جمله USB 3.1، DisplayPort 1.2 و PCIe می شود. به همین دلیل است که این پورت برای اتصال مانیتور، لوازم جانبی، حافظه خارجی و بسیاری از دستگاه های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

تاندربولت 4 جایگزین تاندربولت 3 می شود. این شامل پشتیبانی از مشخصات جدید USB4، DisplayPort 1.2 و PCIe می باشد. ناگفته نماند که  Thunderbolt 4 تقریباً با هر چیز دیگری از جمله تمام نسخه های تاندربولت (با آداپتور مناسب برای تاندربولت و تاندربولت  2) و USB نیز سازگار است.

در ادامه باید بگوییم که تاندربولت 4 همچنان به فرم همه کاره USB-C متکی است و پهنای باند 40 گیگابایت بر ثانیه را ارائه می دهد. با این حال، بسیاری از قابلیت ها و حداقل سطوح عملکرد آن نسبت به Thunderbolt 3 بهبود یافته است. همچنین در این پورت، حداقل پشتیبانی از ویدیو افزایش یافته است و اکنون حداقل از دو نمایشگر 4K با فرکانس 60 هرتز یا یک نمایشگر 8K با فرکانس 30 هرتز پشتیبانی می کند. همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که از این پورت در مادربردهایی مانند مادربردهای Z690 ایسوس و.. استفاده شده است. تاندربولت 3 می تواند نمایشگرهای دوگانه 4K را با تنظیمات مناسب مدیریت کند، اما باید حداقل یک صفحه نمایش 4K را کنترل کند تا Thunderbolt 3 نامیده شود. همچنین گفتنی است که مقدار پهنای باند مورد نیاز PCIe دو برابر است و تاندربولت  4 را به 32 Gbps نسبت به تاندربولت  3 با سرعت 16 Gbps افزایش می دهد.

تاندربولت 4 جانشین تاندربولت 3 می شود

بهترین ایستگاه‌ های اتصال تاندربولت  4 از حداکثر سه پورت تاندربولت  4 پشتیبانی می‌ کنند و از طریق فناوری مجازی ‌سازی اینتل برای Directed I/O (VT-d) حفاظت از دسترسی مستقیم به حافظه (DMA) را اضافه می‌کند تا به مقابله با تهدیدات کمک کند.

نکته اصلی در اینجا این است که لپ تاپ های دارای تاندربولت 4 مانند لپ تاپ گیمینگ ایسوس مدل TUF DASH F15 FX516PR و بسیاری دیگر از این لپ تاپ ها می توانند عملکرد بهتر پورت را تضمین کنند. تاندر بولت  3 هنوز هم یک جایگزین عالی است و می تواند کارهای زیادی انجام دهد، اما اگر می خواهید بهترین گزینه را در آینده داشته باشید، Thunderbolt 4 برای شما بهتر است.

تاندربولت  4 چه تفاوتی با USB4 دارد؟

USB4 دارای چهار نسخه مختلف است، که دو نسخه معروف آن USB4 Gen 2x2 و USB4 Gen 2x3 هستند که به ترتیب با نام های تجاری USB4 20Gbps و USB4 40Gbps موجود می باشند. برخلاف تاندربولت  3 و 4 که سطح مشخصی از عملکرد را تضمین می کنند، باید توجه زیادی به نسخه USB4 داشته باشید.

USB4 فقط باید 20 گیگابیت بر ثانیه داشته باشد و به پشتیبانی از حداقل وضوح صفحه نمایش نیازی ندارد. داده ها باید حداقل از طریق USB 3.2 به سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه برسند، در حالی که با Thunderbolt 4 سرعت 10 گیگابیت در ثانیه از طریق USB 3.2 و عملکرد PCIe 32 گیگابیت بر ثانیه تضمین شده است. برق مورد نیاز درگاه به حداقل 7.5 وات برای USB4 کاهش می یابد، در حالی که با تاندربولت 4،  15 وات تضمین شده است.

تاندربولت  4 چه تفاوتی با USB4 دارد؟

Thunderbolt 4 و USB4 با یکدیگر سازگار هستند، اما فقط تاندربولت 4 فقط سطوح عملکرد خاصی را که کاربران قدرتمند به آن نیاز دارند تضمین می کند. USB4 در حقوق مجوز سودمند است. اگر می‌خواهید از  این پورت استفاده کنید، باید به اینتل پول بپردازید، در حالی که استفاده از USB4 برای همه رایگان است.

منبع: windowscentral