شبکه اجتماعی Threads، جانشین بالقوه توییتر که از جانب متا معرفی شد، شروع قدرتمندی داشت و سروصدای زیادی به پا کرد. اما همان طور که کارشناسان حدس می زدند، این پلتفرم در حفظ کاربران فعال روزانه خود با چالش هایی مواجه شده است. بر اساس گزارشی که از جانب SimilarWeb منتشر شده، تردز در تاریخ 7 جولای 2023 (16 تیر 1402) حدود 49 میلیون کاربر فعال روزانه بر روی دستگاه های اندرویدی در سرتاسر دنیا داشته است که انصافاً رقم خیره کننده ای است! اما این اوضاع پابرجا نمانده و تعداد کاربران فعال روزانه این شبکه اجتماعی در تاریخ 14 جولای (تنها یک هفته بعد!) به 23.6 میلیون کاهش پیدا کرده است. شاید برایتان جالب باشد که این رقم، معادل با تنها 22 درصد از کاربران روزانه توییتر است!

کاهش تعداد کاربران شبکه اجتماعی تردز

تردز هنوز در کشورهای اروپایی غیرقابل دسترس است

در رقابت با توییتر و سایر پلتفرم های مشابه (که البته شاید در آینده تعداد آنها کمتر شود)، تردز توانست یک شروع طوفانی را تجربه کند! به خصوص در آمریکا، کاربران این شبکه اجتماعی در تاریخ 7 جولای، به طور میانگین حدود 21 دقیقه با این پلتفرم تعامل داشته اند. اما این تب و تاب خیلی زود فروکش کرده و میانگین تعامل کاربران با این شبکه اجتماعی در تاریخ 14 جولای به 6 دقیقه رسیده است.

نکته جالب اینجا است که در همان روزهای اوج تردز، تعداد کاربران فعال توییتر بر روی دستگاه های اندرویدی تقریباً ثابت باقی ماند، اما زمانی که کاربران بر روی این پلتفرم صرف می کردند حدود 4.3 درصد کمتر شد. به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که این همه جنجال Threads در مورد رقابت با توییتر، باعث ریزش کاربران این شبکه اجتماعی نشده و فقط بخشی از کاربران مدت زمان حضور خود در آن را کمتر کرده اند.

کاهش تعداد کاربران شبکه اجتماعی تردز

یکی از نقاط قوت Threads این است که زمانیکه برای اولین بار در آن ثبت نام می کنید، با یک محیط خالی، ساکت و سرد مواجه نمی شوید؛ مشکلی که اکثر شبکه های اجتماعیِ جدید با آن مواجه می شوند. کاربران اینستاگرام به طور مستقیم می توانند در تردز حساب کاربری ایجاد کنند و مخاطبان خود در اینستاگرام را به سرعت به این پلتفرم جدید بیاورند. این موضوع یکی از دلایلی است که بنا بر ادعای متا، تردز توانست در کمتر از 5 روز به رکورد 100 میلیون کاربر دست پیدا کند! با وجود این موفقیت بزرگ، تردز هنوز فاقد برخی از امکانات پایه ای است و متا اگر می خواهد کاربران توییتر را برای مهاجرت به این شبکه اجتماعی قانع کند، باید سریع تر به رفع این موضوع اقدام نماید.

محبوبیت Threads در آمریکا تا حد زیادی به دلیل دردسترس نبودن این سرویس در اروپا است. با این حال این شبکه اجتماعی خیلی زود با چالش «نگه داشتن کاربران» مواجه شده است و زمان ماندگاری کاربران بر روی آن با افت مواجه شده است. در طرف مقابل، تعداد کاربران اینستاگرام ثبات قابل توجهی داشته اند و در طول حیات این شبکه اجتماعی با چنین افت هایی روبرو نشده اند. این موضوع لزوم توجه به جلب رضایت کاربران در طولانی مدت را پر رنگ تر از قبل می کند.

کاهش تعداد کاربران شبکه اجتماعی تردز

رقابت بین Threads و Twitter از همان روزهای اول حسابی داغ بوده است. به طوری که ترافیک وب سایت twitter.com در روزهای اولیۀ رونمایی از تردز 5 درصد کاهش پیدا کرد. با وجود اینکه تردز چالش هایی را برای توییتر ایجاد کرده و بخشی از سهم بازار آن را به خود اختصاص داده است، اما هنوز برای تبدیل شدن به یک جایگزین قابل اعتماد برای توییتر راه بسیار درازی را در پیش دارد. باید منتظر بمانیم و ببینیم که سرانجام این نبرد بزرگ به کجا خواهد کشید!

منبع: gizmochina