اتفاقی که مدت ها انتظارش می رفت بالاخره به وقوع پیوست. پس از چند سال شایعه و انتشار اخبار ضد و نقیض، بالاخره پورت USB-C جایگزین لایتنینگ در آیفون شد! البته اپل چندان هم از مواضع خود کوتاه نیامده و برای کسانی که هنوز به کابل های قدیمی لایتنینگ علاقه دارند یک دانگل ارائه داده است! شاید برایتان جالب باشد که این دانگل رایگان نیست و برای خرید آن باید هزینه ای معادل با 29 دلار را متقبل شوید! بله، اپل حتی از این موضوع هم برای کسب درآمد استفاده کرده است!

در جریان Apple Event 2023، غول کوپرتینو نشین دنیای تکنولوژی از گوشی های آیفون 15 و آیفون 15 پرو رونمایی کرده است. همان طور که انتظار می رفت، هر چهار آیفون جدید اپل دیگر دارای پورت لایتنینگ نیستند و به جای آن به پورت USB-C مجهز شده اند. شاید این جایگزینی به مذاق تمام کاربران اپل خوش نیاید! به همین دلیل این شرکت برای کسانی که دوست ندارند تا کابل شارژ فعلی خود را عوض کنند یک راه حل ارائه داده است: این کاربران می توانند به جای خرید کابل شارژ جدید، یک دانگل بخرند!

رونمایی آیفون از پورت جدید گوشی های خود

قیمت دانگل جدید اپل چقدر است؟

جالب نیست؟! اگر نمی خواهید برای کابل شارژ هزینه کنید، در عوض می توانید برای خرید دانگل هزینه کنید! به نظر نمی رسد چیزی تغییر کرده باشد و در هر صورت باید از اپل «بخرید»! بگذریم، حالا قیمت این دانگل چقدر است؟ اگر فکر کرده اید که اپل به فکر شما بوده و راه حل ارزان قیمتی را پیش روی شما قرار داده سخت در اشتباهید! چرا که دانگل تبدیل USB-C به لایتنینگ اپل در فروشگاه آنلاین Apple Store با قیمت باورنکردنی 29 دلار در دسترس قرار گرفته است! 29 دلار فقط برای یک دانگل تبدیل؟!

رونمایی آیفون از پورت جدید گوشی های خود

بیایید نیمه پر لیوان را هم ببینیم! دانگل جدید اپل ظاهر شیک و جذابی دارد و کانکتورهای USB-C و لایتنینگ آن از طریق کابلی با روکش بافته شده به هم متصل شده اند. اپل در معرفی این اکسسوری جدید خاطر نشان کرده است:

«تبدیل USB-C به لایتنینگ به شما این امکان را می دهد تا لوازم جانبی لایتنینگ را به آیفون یا آیپدِ مجهز به پورت تایپ سی متصل کنید. این کابل تبدیل توانایی انتقال شارژ، دیتا و سیگنال های صوتی را به طور هم زمان دارد و می توان آن را یک دانگل سه منظوره نامید. به منظور ارتقای طول عمر و مقاومت این دانگل، از کابل با روکش بافته شده در آن استفاده شده است».

درست است که در کیفیت دانگل تایپ سی به لایتنینگ اپل هیچ شکی نیست، اما قطعاً بسیاری از افراد به پرداخت 29 دلار برای خرید آن تمایل نخواهند داشت. به همین دلیل احتمالاً در آینده شاهد عرضه مدل های ترد پارتی (ساخت شرکت های دیگر) از این دانگل با قیمت های پایین تر خواهیم بود.

اپل همچنین اشاره کرده است که این کابل تبدیل با CarPlay هم سازگار است که می تواند برای برخی رانندگان مهم باشد: «این دانگل به اکثر ماشین هایی که با سیستم CarPlay سازگاری دارند، قابل اتصال است. به این ترتیب شما می توانید به طور مستقیم سیستم ماشین خود را از طریق یک کابل USB به کانکتور تایپ سی آیفون خود متصل نمایید».

رونمایی آیفون از پورت جدید گوشی های خود

فراموش نکنید که کوتاه آمدن اپل از لایتنینگ فقط به دلیل وضع قوانین جدید فروش گوشی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است! بر اساس این قوانین، از ابتدای سال 2024 فقط گوشی هایی در کشورهای اتحادیه اروپا مجوز فروش دریافت می کنند که به پورت USB-C مجهز باشند و از شارژرهای رایج پشتیبانی می کنند. تا به اینجا بزرگترین شرکتی که از پورت USB-C در گوشی های خود استفاده نمی کرد اپل بود که اکنون این شرکت هم مجبور به روی آوردن به این پورت شده است!

منبع: imore