مایکروسافت سرانجام به صورت رسمی از داک جدید خود با نام Surface Thunderbolt 4 Dock رونمایی کرده است. این داک به مجموعه ای از پورت های متنوع مجهز است و امکان اتصال به انواع دستگاه ها و لوازم جانبی را فراهم می آورد. به عنوان مثال از طریق این داک می توانید دو مانیتور 4K@60Hz را به صورت هم زمان به سیستم خود متصل کنید. همچنین داک جدید مایکروسافت به منظور پشتیبانی از دستگاه های سرفیس پرو 9، سرفیس لپ تاپ 5 و سرفیس لپ تاپ استودیو به پورت تاندربولت 4 مجهز شده است. به این ترتیب کاربران این دستگاه ها می توانند برای توسعه پورت های آنها از یک داک پیشرفتۀ ساخت مایکروسافت استفاده کنند و دیگر نیازی به محصولات سایر برندها نخواهند داشت.

داک مایکروسافت Surface Thunderbolt 4 Dock

در Surface Thunderbolt 4 Dock دیگر خبری از پورت اختصاصی Surface Connect مایکروسافت نیست و این درگاه با پورت USB-C Thunderbolt 4 جایگزین شده است. همان طور که اشاره شد، این پورت جدید امکان اتصال هم زمان دو مانیتور 4K@60Hz به کامپیوتر را فراهم می آورد. داک جدید مایکروسافت همچنین توانایی تأمین شارژ دستگاه ها و لوازم جانبی را دارد و برای این منظور جریان برق کلی 165 وات را ارائه می دهد. لازم به ذکر است که توان مصرفی این داک در هنگام اتصال به کامپیوتر رومیزی حدود 96 وات اعلام شده است.

با نگاهی به پورت های داک مایکروسافت سرفیس تاندربولت 4 متوجه می شویم که این گجت به 3 پورت USB-C مجهز شده است. همچنین این داک دارای 3 پورت USB-A، یک جک صدای 3.5 میلی متری، یک پورت اترنت 2.5 گیگابیت و یک اسلات قفل امنیتی است. پورت های این داک در قسمت های جلو و پشت بدنه تعبیه شده اند و کاربران می توانند از طریق نشانگرهای لمسی به سادگی آنها را پیدا کنند.

داک مایکروسافت Surface Thunderbolt 4 Dock

مایکروسافت در داک Surface Thunderbolt 4 از مجموعه ای از فناوری های کاربردی در زمینه IT و مصارف تجاری بهره برده است. از جمله این فناوری ها می توان به قابلیت WoL یا Wake on LAN اشاره کرد. با بهره بردن از این فناوری، چنانچه داک به شبکه متصل باشد و در وضعیت Modern Standby قرار داشته باشد، با فعال شدن شبکه آن هم به صورت اتوماتیک فعال می شود و دیگر نیازی به حضور فیزیکی کاربر در کنار آن نخواهد بود. همچنین کاربران می توانند از بخش Windows Update سیستم خود، به سادگی فریمور این داک را به روز رسانی نمایند و برای این منظور به هیچ نرم افزار و ابزار جداگانه ای نیاز نخواهد بود. باید به این نکته هم اشاره کنیم که داک Surface Thunderbolt 4 از قابلیت اختصاصی مایکروسافت Surface Enterprise Management Mode یا SEMM پشتیبانی می کند. این قابلیت امکان اعمال تنظیمات بر روی دستگاه را در یک محیط کاملاً امن و مطمئن فراهم می آورد و باعث عملکرد بهتر داک در هنگام اتصال به دستگاه های سری سرفیس می شود.

داک مایکروسافت Surface Thunderbolt 4 Dock

بد نیست بدانید که این داک جدید اولین محصول مایکروسافت از سری Surface Dock است که به پورت های Thunderbolt 4 USB-C مجهز شده است. این پورت ها در مقایسه با درگاه های تایپ سی معمولی سرعت انتقال دیتای به مراتب بالاتری را ارائه می دهند و از پهنای باند بیشتری پشتیبانی می کنند. از آنجایی که این پورت ها جایگزین درگاه اختصاصی Surface Connect شده اند، کاربران علاوه بر دستگاه های سرفیس می توانند سایر کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ را نیز به آن متصل کنند. در مجموع سرفیس تاندربولت 4 را می توان قدرتمندترین داک مایکروسافت تا به امروز دانست که به احتمال بسیار زیاد با استقبال قابل توجهی نیز در بازار مواجه خواهد شد. به خصوص این داک در هنگام اتصال به لوازم جانبی سرفیس (مانند ماوس Surface Precision Mouse و کیبورد Surface Keyboard) بهترین عملکرد را ارائه می دهد و تجربه ای بی نظیر را برای کاربران رقم می زند.

منبع: windowscentral