سرانجام سرفیس لپ تاپ استودیو 2 به طور رسمی طی رویداد اختصاصی مایکروسافت در نیویورک به دنیا معرفی شد. این دستگاه نسبت به نسل اول Surface Laptop Studio با ارتقاهای چشمگیری روبرو شده است. بخش بزرگی از این پیشرفت، به خاطر استفاده از پردازنده های نسل 13 اینتل در این لپ تاپ بوده است. همچنین سرفیس لپ تاپ استودیو 2 اکنون پورت های بیشتری دارد، از قدرت کارت گرافیک انویدیا RTX 4060 بهره می برد و صد البته که به قابلیت های هوش مصنوعی مجهز شده است. صفحه نمایش و ترکپد این نسخه نیز نسبت به قبل بهبود پیدا کرده اند.

رونمایی مایکروسافت از سرفیس لپ تاپ استودیو 2

از پردازنده شروع می کنیم؛ جایی که شرکت مایکروسافت سرفیس لپ تاپ استودیو را با پردازنده های نسل 13 اینتل سری Core i7-H به روز رسانی کرده است. این پردازنده ها در مقایسه با مدل های نسل 11 سری H که در نسخه اورجینال این لپ تاپ به کار رفته بودند، به مراتب قدرتمند ترند. لازم به ذکر است که Surface Laptop Studio 2 در کانفیگ های مختلف با گرافیک مجتمع اینتل Iris Xe یا کارت گرافیک های مجزای انویدیا سری RTX 40 معرفی شده است. نسخۀ دوم vRAM بیشتری دارد و طبعاً برای کارهای گرافیکی حرفه ای مناسب تر است.
در زمینه حافظه رم، سرفیس لپ تاپ استودیو 2 با ظرفیت های 16 گیگابایت، 32 گیگابایت و 64 گیگابایت حافظه رم DDR5X به بازار عرضه می شود. این برای اولین بار در تاریخ است که یکی از دستگاه های مایکروسافت سرفیس به 64 گیگابایت رم مجهز است! این نسخه برای کاربران حرفه ای تری که با حجم زیادی از دیتا سروکار دارند یا کسانی که قصد دارند از سرفیس لپ تاپ استودیوی خود برای کارهای سنگین طراحی و مالتی تسکینگ استفاده کنند، گزینه بسیار ایده آلی است.

اما بخش بیرونی این دستگاه شباهت زیادی به نسل قبلی آن دارد؛ با این تفاوت که اکنون پورت های بیشتری بر روی بدنۀ آن دیده می شود. به طور دقیق تر باید گفت که سرفیس لپ تاپ استودیو 2 به دو پورت USB-C (با پشتیبانی از استاندارد تاندربولت 4) و یک پورت USB-A در کنارۀ سمت چپ بدنه و یک درگاه کارت حافظۀ microSD در کنارۀ سمت راست بدنه مجهز است. به این مجموعه یک پورت کاربردی Surface Connect و یک جک هدفون 3.5 میلی متری را نیز اضافه کنید.

رونمایی مایکروسافت از سرفیس لپ تاپ استودیو 2

از دیگر ویژگی های مایکروسافت سرفیس لپ تاپ استودیو 2 می توان به یک صفحه نمایش روشن تر از قبل اشاره کرد که با محتوای HDR سازگار است و تصاویر شفاف تری را به نمایش می گذارد. همچنین تاچ پد هپتیک این لپتاپ کمی دانه ای تر از قبل شده و سطوح کنترلی بیشتری را در اختیار کاربر قرار می دهد. وب کم نسل جدید سرفیس لپتاپ استودیو نیز زاویه دید وسیع تری پیدا کرده است.

رونمایی مایکروسافت از سرفیس لپ تاپ استودیو 2

جدول مشخصات فنی مایکروسافت سرفیس لپ تاپ استودیو 2 به شرح زیر است:

دسته بندی سرفیس لپ تاپ استودیو 2
سیستم عامل ویندوز 11 هوم (مصرف کننده)
ویندوز 11 پرو (تجاری)
پردازنده اینتل Core i7-13700H
اینتل Core i7-13800H
گرافیک اینتل Iris Xe
انویدیا RTX 4050
انویدیا RTX 4060
انویدیا RTX 2000 Ada
حافظه رم 16GB، 32GB و 64GB از نوع DDR5X
حافظه SSD 512GB، 1TB و 2TB
پورت ها دو پورت Thunderbolt 4 USB-C
یک پورت USB-A
یک درگاه کارت حافظه microSD
سرفیس کانکت
جک هدفون 3.5 میلی متری
صفحه نمایش 14.4 اینچ، پنل لمسی IPS PixelSense، سازگار با HDR
قیمت قیمت ابتدایی 1999 دلار

در رویداد اختصاصی مایکروسافت به طور گسترده ای بر روی قابلیت های هوش مصنوعی در ویندوز 11 مانور داده شده است. جای تعجب نیست که سرفیس لپ تاپ استودیو 2 نیز به قابلیت های AI و یک موتور عصبی NPU مجهز شده است و به خوبی از عهده اجرای وظایف هوش مصنوعی بر می آید. از جمله این قابلیت ها می توان به Windows Studio Effects اشاره کرد که به تازگی به ویندوز 11 اضافه شده است.

قیمت سرفیس لپ تاپ استودیو 2 با کانفیگ Intel Core i7 + 16GB RAM + 512GB SSD و گرافیک Intel Iris Xe در حدود 1999 دلار اعلام شده است.

منبع: windows central